2020-06-10, 18:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ja och vad är poängen?
Oavsett vem som mördade Palme kom han undan.

Poängen var att de flesta här tror att SE aldrig ens påtänkts som GM om han inte hade börjat ljuga sig till en roll som viktigt vittne.

Det kommer avskräcka folk från att ljuga sig till en viktigare roll när de bevittnar brott.
Citera
2020-06-10, 18:32
Medlem
Jag är extremt kritisk till SE-spåret, men Thomas Petterson ska ändå ha en eloge för den ödmjuka framtoning han alltid haft, och alltjämt har.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/pekade-ut-skandiamannen-2018-gor-inte-ansprak-pa-beloningen/

Citat:
Regeringen har utfärdat en belöning på 50 miljoner kronor till den som lämnar avgörande tips som bidrar till att mordet blir löst.

Thomas Petterson kommer inte att göra anspråk på pengarna.

– Då skulle det krävas en högre juridisk höjd på processen som kommer fram. I så fall ska jag också ha bidragit på ett avgörande sätt till gåtans lösning. Men det har jag inte gjort.
Citera
2020-06-10, 18:34
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analyser
Men snälla. Alla dessa konspirationsteorier om att KP blivit "tvingad" att framställa SE som gärningsman.

Jag håller med om att KP framstod som väldigt optimistisk tidigare i utredning. Särskilt beklämmande är det ju att han tidigare pratade om teknisk bevisning. Jag tror att det finns en väldigt enkel förklaring (Betydligt mycket enklare än att föreslå att vi lever i en korrupt skurkstat i vilken förtroendevalda styr tjänstemän)

- Den enkla förklaringen är givetvis att PU trodde stenhårt på SE som gärningsman. Det ledde till att söka efter teknisk bevisning. När man hittade vapen hos 'vapensamlaren' som passade på de vapen man eftersökte kunde nog KP inte undanhålla sin entusiasm. Det kan även vara så att man utfört flera ballistiska test på samma vapen / eller att olika typer av ballistiska tester givit olika resultat. Det kan förklara KP.:s helomvändning. Ett tidigt test kanske visade på förhållandevis hög likhet med mordvapen - men de efterföljande var inte lika konklusiva.

Nyss pratade de i P1 om att syftet med att topsa släktingar var man ville försöka utvinna DNA från brev, och jämföra dessa. Det verkar vara dessa "föremål" som Melander åsyftade på presskonferensen. Det verkar inte ha lyckats. Det skulle vara mycket intressanta att veta vad dessa brev innehåller, vem som var avsändare respektive mottagare osv.

Hur som. Jag tror att ganska enkel utgångspunkt är försöka hejda sig kring allehanda konspirationsteorier. Detta gäller även mordfallet. Vi har bara tillgång till en ytters liten procent av utredningen medans PU har fullständig tillgång. Om det hade varit möjligt att fortsätta utreda s.k WT-män, polisspår osv har det säkerligen gjorts. Detsamma gäller Sydafrika-spåret vilket uppenbarligen (att döma av media) har fortsatts följas upp tills för bara några månader sedan.

Jag skrev något liknade i Skandimannens-tråd. Men faktum kvarstår att SE är den enda presumtiva gärningsman som går att binda tills brottsplatsen. Han liknar vittnesmålens gärningsmannabeskrivning och han hade tillfälle. Ingen annan teori kan presentera en sådan person. Detta betyder inte SE är skyldig. Men det betyder trots allt (...och trots alla frågetecken) att han är den mest sannolika.

Nej, det gör det givetvis inte. Engström befann sig på platsen som vittne. Det är den givna förklaringen och det är alltså inte det minsta belastande att han kan bindas till brottsplatsen och hade tillfälle. Det talar emot inte en promille för att han är GM.

Och där kom också klassikern jag väntat på att polisen har bevis, egentligen, som bara oturliga omständigheter hindrar dem att lägga fram. Det finns inget sådant.
Citera
2020-06-10, 18:34
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analyser
Men snälla. Alla dessa konspirationsteorier om att KP blivit "tvingad" att framställa SE som gärningsman.

Jag håller med om att KP framstod som väldigt optimistisk tidigare i utredning. Särskilt beklämmande är det ju att han tidigare pratade om teknisk bevisning. Jag tror att det finns en väldigt enkel förklaring (Betydligt mycket enklare än att föreslå att vi lever i en korrupt skurkstat i vilken förtroendevalda styr tjänstemän)

- Den enkla förklaringen är givetvis att PU trodde stenhårt på SE som gärningsman. Det ledde till att söka efter teknisk bevisning. När man hittade vapen hos 'vapensamlaren' som passade på de vapen man eftersökte kunde nog KP inte undanhålla sin entusiasm. Det kan även vara så att man utfört flera ballistiska test på samma vapen / eller att olika typer av ballistiska tester givit olika resultat. Det kan förklara KP.:s helomvändning. Ett tidigt test kanske visade på förhållandevis hög likhet med mordvapen - men de efterföljande var inte lika konklusiva.

Nyss pratade de i P1 om att syftet med att topsa släktingar var man ville försöka utvinna DNA från brev, och jämföra dessa. Det verkar vara dessa "föremål" som Melander åsyftade på presskonferensen. Det verkar inte ha lyckats. Det skulle vara mycket intressanta att veta vad dessa brev innehåller, vem som var avsändare respektive mottagare osv.

Hur som. Jag tror att ganska enkel utgångspunkt är försöka hejda sig kring allehanda konspirationsteorier. Detta gäller även mordfallet. Vi har bara tillgång till en ytters liten procent av utredningen medans PU har fullständig tillgång. Om det hade varit möjligt att fortsätta utreda s.k WT-män, polisspår osv har det säkerligen gjorts. Detsamma gäller Sydafrika-spåret vilket uppenbarligen (att döma av media) har fortsatts följas upp tills för bara några månader sedan.

Jag skrev något liknade i Skandimannens-tråd. Men faktum kvarstår att SE är den enda presumtiva gärningsman som går att binda tills brottsplatsen. Han liknar vittnesmålens gärningsmannabeskrivning och han hade tillfälle. Ingen annan teori kan presentera en sådan person. Detta betyder inte SE är skyldig. Men det betyder trots allt (...och trots alla frågetecken) att han är den mest sannolika.

Vad skulle motivera att KP var så säker innan han säkerställt tekniska bevis?
Det är inte rimligt.
Citera
2020-06-10, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Poängen var att de flesta här tror att SE aldrig ens påtänkts som GM om han inte hade börjat ljuga sig till en roll som viktigt vittne.

Det kommer avskräcka folk från att ljuga sig till en viktigare roll när de bevittnar brott.

Fast det vet vi ju inte. Om han hade åkt raka vägen hem och legat lågt skulle man förr eller senare ha upptäckt att han passerade ut strax före mordet och passade in på signalementet. Då hade han kanske åkt fast redan 1986.
Citera
2020-06-10, 18:35
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Vittnet Leif Ljungqvist hördes av Palmeutredarna så sent som för tre veckor sedan.

Han såg mördaren och är fullständigt övertygad om att det inte var Stig Engström.
– Skandiamannen springer med korta steg. Mannen jag såg älgade in i gränden.
– Jag var inne på kompletterande förhör med Hans Melander för tre veckor sedan. Jag sa att det är omöjligt att det kan vara Engström, säger han.

”Det är en skandal”

Förhöret tog över en timma och han gick i detalj igenom vad han såg på mordnatten.
– Jag tryckte på ordentligt att det kan inte vara Skandiamannen. Ändå går de nu ut och säger att det är han. Det är skandal, säger Ljungqvist.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70WPM4/palmevittnet-i-nytt-forhor-det-var-inte-stig-engstrom-jag-sag
Citera
2020-06-10, 18:36
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Om man tror SE var skyldig blir det lite konstigt att säga att hans agerande var dåligt, han blev ju aldrig dömd.
Citera
2020-06-10, 18:36
Medlem
En serie av uppenbara lögner har alltså serverats idag. Varför? Är det nån sorts hemlig kod till oss insatta?
Citera
2020-06-10, 18:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
SvD intervjuar Yvonne N (som vill vara anonym, enligt SvD) idag, och hon svarar att hon är [lika] övertygad [som åklagare Petersson] om att det var Engström hon såg på David Bagares gata.

Verkar väldigt slappt att senaste generationen PU inte gått till botten med Yvonne i närtid.

Rätta mig om jag har fel, men hon såg aldrig ansiktet på mannen som passerade och kan därför inte varken bekräfta eller utesluta att det var SE. Detsamma gäller Jeppsson.
Citera
2020-06-10, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Åklagaren: "Inget av vittnena har pekat ut Stig Engström som varande på brottsplatsen".

I mer normala rättsfall så brukar det vara ett argument för att en person är oskyldig.
Citera
2020-06-10, 18:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Nej. Gösta söderström vittnar under ed att en elefant har talat med Lisbeth. Alltså ingen civil man utan en elefant.

Elefanten som avses är Stig Engström enligt Holmér.

9.50 in

https://youtu.be/9eoYLXxUdis

Han säger att han tror det kan vara elefanten. Det kallas att gissa. Det är inte hans egen iakttagelse på mordplatsen.

Alla iakttagelser av SE på mordplatsen som påpekas i denna tråd är av denna sort. Hörsägen om hörsägen eller något man kommit på flera år efter mordet. Så möjligheten verkligen finna att man blivit påverkad av massmedia. Det är det som möjliggör KP:s presentation idag
Citera
2020-06-10, 18:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej det är en lögn:

https://www.youtube.com/watch?v=5NEmqBBF1D0&list=PLs8dpMB0VRLpKPnihIoErQKI 6eOm1zvXe&index=20&t=0s

Läs förhören med LL istället för att lita på vad en 80+ säger 34 år efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in