2020-06-10, 17:07
Bannlyst
Det som jag inte förstår är varför det tagit 3 års "intensiv" utredning på heltid när slutprodukten blir en jävla copy paste på Filters arbete, ett arbete som inte leder någonting i bevis och som bara skapar fler frågor än svar. Hela det här spektaklet hade inte ens gått att framföra på högstadienivå.

Fyfan rent ut sagt.

Jag har inga problem med att man lägger ner förundersökningen med hänvisning till att man inte kommer längre, men ge fan i att förtala en död person på lösa grunder. Ingen förväntade ändå sig en lösning, istället har KP lekt någon riddare på vit häst i över 3,5 månader.
Citera
2020-06-10, 17:08
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Leif Ljungqvist, som justerat sin stavning i folkbokföringen, är uppväxt i Karlskoga enligt folkbokföringen 1950. Han flyttade dit från Kristianstad, därför att hans pappa fått tjänst som pastor i pingstförsamlingen.

Ragnar Ljungquist (med u) blev snabbt känd över hela Sveriges pingstförsamlingar.
Han blev nämligen en ledare för Förnyelseväckelsen som hade förböner över hela landet för att skydda landet mot en sovjetisk invasion.

Lewi Pethrus fick upp ögonen för den unge pastorn och lockade upp honom till Stockholm, till Citykyrkan (sen var det lite turer i fraktioner innan han kom tillbaka dit). Leif flyttade till Stockholm och var 1986 boende i Vallentuna.

Under delar av 70- och 80-talet var Citykyrkan känd för sin karismatiske föreståndare Stanley Sjöberg, bror till predikanten Kjell Sjöberg som mest är känd för sina varningar om Olof Palme och dennes ogudaktiga styre. I kommunistskräcken finner vi en linje från Förnyelseväckelsen.

Citykyrkan är också samma kyrka som Victor (eg Wiktor) Gunnarsson frekventerade och sökte jobb i vid tiden för mordet, och samma kyrka på Adolf Fredriks kyrkogata 10 som Leif precis kom ifrån några minuter innan mordet, enligt egen utsago. Han skulle nämligen hämta sina barn som var på väg dit från pingstkyrkans sportlovsläger, men de hade inte kommit än.

Därför påstår jag att det är troligt att Leif var bekant med Victor Gunnarsson. Familjen L var känd i pingstkyrkovärlden, VG fanns vid Citykyrkan och LL var både genom pappa och barn knutna dit.

Detta behöver inte betyda något at the final count, men är en tidigare okänd slutsats som ni nu kan hacka på eller ta vidare.

Mera kommer sen.

Leif Ljungqvist är den som nu tydligast skyddar Stig Engströms eftermäle.

Han är tidigt ute med sitt försvar av SE. Redan i förhöret med Krinsp Wingren på lördagkvällen 1 mars, menar LL att den s.k CEPS-mannen blivit förväxlad och tagit sin tillflykt till en port (eg Björkman?).

I förhöret den 7 maj 1986 med Krkom Länninge är det viktiga inte vad Leif såg, utan en uträkning på hans förlorade tid när det gällde att larma SOS och att klarlägga att Leif sett Hans Johansson och inte Anders Delsborn.

Leif har nämligen uppgett i förhör den 27 april med Krinsp Håkan Ström (som skrev det s.k Engström-PM 9 februari 1987) att han samtalat med Anders Delsborn. Vi vet nu att AD fanns på andra sidan Sveavägen minutrarna efter mordet.

Det som är spännande är att Jan Länninge, som vallar Fauzzi, skriver av LAC-bandet felaktigt, slår fast att Hans Johansson inte kört där han t.o.m i domstolen säger sig ha kört, nu är inne och förhör LL.

Jan Länninge är nämligen uppvuxen i princip i samma kvarter som Leif Ljungqvist i Karlskoga och ett år äldre än honom. De gick i samma skola.

Enligt ett referat i AB, baserat på intervju med Leif, så tar Leif själv kontakt med Jan Länninge för att få till stånd förhöret i maj 1986.

Det är rimligt att säga att Leif Ljungqvist blir förhörd av en polisvän/bekant. En relation jag inte kan bedöma i intensitet, men som får sägas vara okänd, och därmed en olämplig handling om den inte är känd för chefer. Den är värd att titta närmare på, för det är saker som är konstiga med fordonen.
Senast redigerad av 14thInt 2020-06-10 kl. 17:12.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Enligt Petersson i dag skulle stämpeluret sitta utanför vakten. Det innebär
att pratstunden med vakten i så fall skedde före 23.19.
Men så var det inte enligt förhören med HO. Jag skall gräva fram detaljer senare.

Jag häpnande när KP drog fram en slide med denna till synes uppenbara felaktighet. Vad har de gjort i 3 år? Framför allt har de INTE haft en intern opponent som bemött
påståendena i PK-presentstionen.

Time will tell, men KP är på god väg mot Kwastens eftermäle. Och helt på egen hand.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag minns att du basunerade ut att ”VI VANN”.
Handen på hjärtat, känner du dig som en vinnare idag?

Ja nu har vi möjlighet att få ut material och gräva vidare. Eller skall vi slå vad att betalar man en mille för materialet så kommer allt om WT , Poliser och Barbrogrupper att vara maskat i det materialet av idioterna.

Fast det hjälper ju inte om man kan eliminera allt annat. Då vet vi att det maskade döljer sanningen.

Dessutom behöver ju ingen längre ta hänsyn till utredningen. Folk kan läcka uppgifter hur mycket de vill. Ingen kan ha munkavle längre.

Ja sa ju att vilken lösning som än presenteras så har vi vunnit. 34års Scharader är över.
Citera
2020-06-10, 17:10
Medlem
Tråkigt avslut, vad har spektaklet kostat? Detta kunde de gjort för 20 år sedan!
Varför spilla så mycket pengar på ett avrättat sossesvin.
Citera
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
På temat konspirationsteorier.

Kan Säpo sagt till Palmeutredningen att peka ut en lämplig i dagsläget död person?

Nej om något sådant förekommit hade det vart från högre instans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Eller så hade Suhonen helt rätt men att KP fick förhållningsorder från högre ort. Hade kanske varit bättre om åklagaren inte behövt förankra sin redogörelse hos regeringen innan presskonferensen.

Lite så jag tänkte men formulerade mig klumpigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du är lite insatt i vittnesmålen? Grattis, det är de flesta i den här tråden. Att skandiamannen är orimlig som GM är uppenbart. Frågan är varför de stora yviga gesterna och de stora orden åren och månaderna innan presskonferensen när KP visste att de inte hade nåt som helst substantiellt utan bara gjort nån slags ytlig och amatörmässig rimlighetsbedömning.

Men ja, det luktar Quick om denna åklagares arbete, kanske dags att granska hans tidigare fall för är det så här hans arbete går till så går det inte att utesluta att det sitter oskyldiga bakom lås och bom där KP farit fram.

Jag är ingen palmenörd. Tänkte att mitt inlägg kan belysa att även någon som inte kan varje detalj om mordet bara utifrån att lyssna på åklagaren och läsa typ Aftonbladet enkelt kan konstatera att detta är helt åt helvete.

Såg en ny intervju nu också med GW som säger samma sak, slutsatser varje normalbegåvad kan dra. Oroligt konstigt att de gjorde på detta sätt.
Citera
2020-06-10, 17:12
Medlem
Sönerna Palme är verkligen otroliga. Först hävdar de med all bestämdhet att Christer Petersson är mördaren. "Mamma ljuger inte om den hon sett". Sedan tvärvänder man nu och är "tvärsäkra" på att det är Skandia-mannen som är mördaren
Citera
2020-06-10, 17:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja nu har vi möjlighet att få ut material och gräva vidare. Eller skall vi slå vad att betalar man en mille för materialet så kommer allt om WT , Poliser och Barbrogrupper att vara maskat i det materialet av idioterna.

Fast det hjälper ju inte om man kan eliminera allt annat. Då vet vi att det maskade döljer sanningen.

Dessutom behöver ju ingen längre ta hänsyn till utredningen. Folk kan läcka uppgifter hur mycket de vill. Ingen kan ha munkavle längre.

Ja sa ju att vilken lösning som än presenteras så har vi vunnit. 34års Scharader är över.
Vad får dig att man kommer att offentliggöra material som inte har med SE att göra? Önsketänkande säger jag. Det skedde inte efter CP-åtalet, finns inget skälmatt
förvänta sig det nu.
Citera
2020-06-10, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Sönerna Palme är verkligen otroliga. Först hävdar de med all bestämdhet att Christer Petersson är mördaren. "Mamma ljuger inte om den hon sett". Sedan tvärvänder man nu och är "tvärsäkra" på att det är Skandia-mannen som är mördaren

Man kan göra misstag men gör man samma misstag två gånger i rad fattas det något.
Citera
2020-06-10, 17:14
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att HM och KP inte är kaxiga på dagens presskonferens beror så klart på att de vet att de inte kan leva upp till spekulationerna dagarna innan om upphittat vapen mm.

KP varnade oss faktiskt för det här scenariot, men vi är för dåliga spanare för att förstå att han varnar oss.
Han har sagt att de kommit närmare en lösning. Han har sagt att de hållit mängder av förhör. Han har sagt att det är viktigt med teknisk bevisning. Han har sagt att han ska förklara hur mordet gick till. Han har sagt att han ska berätta vem som är ansvarig.

På presskonferensen sa han i princip: Jag hade velat förhöra SE, men eftersom han är död kan jag inte göra det, och jag pekar ut honom som mördare för att han hade mörk rock, verkar ha ljugit om vissa saker och folk på mordplatsen har inte känt igen honom.

Det är något som inte stämmer. Sakkunniga pratar ju om att det kanske kan betraktas som förtal av avliden osv och det kommer att bli mer. KP:s goda renommé är raserat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in