2020-06-10, 16:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ehkh
Håller helt med, vart är Stig annars? Klart är att han stämplar ut ca 1-2 minuter innan mordet. Stannar och pratar med väktarna för att vänta in paret Palme. Han är i närheten. Han kan beskriva vilka som var på plats men ingen kan beskriva honom. Vart står han då? Han säger sig ha hjälpt till att vända på Palme, då borde han ha fått blod på sig eller kläderna men det nämns aldrig. Övriga som jobbar med upplivningsgörsök kan inte minnas honom. Han försvinner efter skottet och är åter på Skandia ca 20 min senare chokad och uppriven enligt väktarna. Vad gör han under den tiden?
Efter mordet vet han att både väktaren och stämpeluret placerar honom på mordplatsen, han behöver en historia och hittar då pp sin historia.
För att inte bli misstänkt som mördare anmäler han sig som vittne och lämnar begränsade uppgifter i sin första redogörelse och fyller sen på vart efter tidningarna skriver om händelseförloppet.

Klockrent, har själv drömt eller funderat på att göra ett brott och komma undan, eller göra som stig gjorde, nässla sig in i utredningen och skylla på någon helt oskyldig, att han pratar med väktarna kan vara ihopjoxat i efterhand, det konstiga här är dock att ingen känner igen honom på mordplatsen, det finns en bild tagen där det sägs att det är stig, om det är nu är han d.v.s exakt vilken tid är fotot taget, är det 5-10 min eller bara några minuter...
Citera
2020-06-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Läs då hellre ”Nationens fiende”. Författaren Lars Larsson var före att utpeka SE även om han hade den goda stilen att inte peka ut honom direkt.

Ogillar att detta verk har hamnat i skymundan av bondfångaren Thomas Pettersson.

Det som utmärker de här SE teoretikerna är att de aldrig tar hjälp av kunskapare. Själv har jag t ex varit inne på att undersöka SE grundligt inte nödvändigtvis som ensamagerande utan snarare som agerande med t ex SB:grupper, VG mfl och till och med Väkterskans Palmehatande fader.

Ju djupare jag grävde desto mer fann jag att det fanns myter kring denne man som hade en mycket stor förkärlek att ljuga sig bättre än han var på ett nästan komiskt sätt. Hur man än vände på det kunde man inte se det som möjligt att han genomfört det vare sig ensam eller i maskopi med någon.

Misstaget de som skrivit om spåret gjort är att de nekat hjälp från mera pålästa. T ex har man ratat hjälp av Wall. Svårt att förstå meningen med det. Vi är många som delat information genom åren. Inte minst då det förekommit otaliga försök att desinformera på mycket luriga sätt.

När det gäller Filterspåret tror jag inte jag var fel ute när jag sa att intresset för WT och då framför allt Barbrogruppsspåren innebär att Palmes verkliga mördare eller andra som inte vill ha vissa resultat aktivt kan ha desinformerat på samma sätt man gjorde länge med CP-spåret i syfte att i Svenska folkets medvetande inpränta spåret. På vägen kanske man matade dem med falska förhoppningar. Man trodde att opinionen vänt med det slog tillbaka i fejan på dem. Dess bättre! Nu är byxorna nere vid anklarna!
Citera
2020-06-10, 16:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asromacalcio
Frågar återigen: Visst var det så att A H*ge vände Palme på rygg samtidigt som att hon uppgett att en man vill lägga Palme i framstupa sidoläge? Är inte det Engström som kommer fram efter att ha gömt sig i ett prång? Oavsett fick vi inte minsta förklaring till övervaknings-PM eller Walkietalkie vittnesmål. Hur långt sprang Engström då han ville delge signalementet? Är det den repan som Yvonne Nieminen sett och inte den påstådda första? Dagens usla presentetaion kommer ju att ännu mera trigga efterforskningar.

Så din gissning är att YN ser SE när han springer efter poliserna? Och sen åker hon två minuter bakåt i tiden och berättar det för LJ högst upp i trappan?
Citera
2020-06-10, 16:38
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFCYNWA
Det tror jag inte. Om det nu är en liten grupp inom säpo som är ansvariga för mordet så har det varit munkavel på ifrån första början.
Tror tvärtom att det inte ens behövs eftersom så stor del av Säpos verksamhet handlar om just hemlighetsmakeri, mörkläggning, skademinimering osv. Sen kan förstås någon eller några inom Säpo anno 1986-87 ändå ha haft egna agendor. Men i den mån saker måste städas bort idag är det nog mer på ren rutin.
Citera
2020-06-10, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
SE eller polisen. Det är frågan. Om det var polisen som gjorde det så förklarar det varför SE avfärdades tidigt.
Gör det? Om SE duger nu, borde han väl ha dugit 1987 också?
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
I intervjuer har de sett positiva och självsäkra ut, men när de väl håller sin presskonferens ser de plötsligt helt uppgivna ut, särskilt KP.

I intervjuer har KP pratat om vikten av teknisk bevisning och att han kommer att förklara hur mordet gick till, men när de väl håller sin presskonferens nämns ingenting om detta.

På Camilla Kvartofts fråga om de kommit närmare frågan om vem som mördade OP säger KP: "Ja, det har vi gjort." Men på presskonferensen säger de tvärtom.

KP och HM pratar på presskonferensen som två idioter.

Har de blivit förhindrade att säga sanningen eller vad är det fråga om?

Att HM och KP inte är kaxiga på dagens presskonferens beror så klart på att de vet att de inte kan leva upp till spekulationerna dagarna innan om upphittat vapen mm.

KP varnade oss faktiskt för det här scenariot, men vi är för dåliga spanare för att förstå att han varnar oss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Gör det? Om SE duger nu, borde han väl ha dugit 1987 också?

Varför utreddes inte polisen eller Säpo som misstänkta källor för mordet?
Citera
2020-06-10, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zy
Ja, jag skrattade till lite när slutsatser drogs efter att han halkat i snömodden. Det är lätt att göra även utan lågskor vill jag påpeka. Vissa uppgifter tycker jag känns rätt graverande men hela händelsekedjan är ganska skakig och framförallt saknas ju tydligt motiv eller ens hans kännedom om paret Palmes kvällsplaner, eller gick han alltid ute med revolver? Det var detta jag gillade med Christer Andersson-teorin. Där hade han åtminstone kunnat se dem från fönstret och skynda ut. Spåret med Skandiamannen, där känns det som det krävs fler inblandade för att få ihop det. Ironiskt nog är det därför jag också tror lite på det här spåret eftersom mycket märkligt faktiskt observerades också på mordnatten. Det är bara hemskt tråkigt att det stannar så.

Om SE haft för vana att springa runt beväpnad på stan så hade garanterat någon känt till det och det hade framkommit i utredningen. Om man bara tittar i en riktning och letar bevis mot någon kan man misstänkliggöra vem som helst. Man måste också se vad som talar i motsatt riktning och då finns det gott om uppgifter som gör SE otänkbar som förövare. T.o.m. Holmérs PKK-teori var mer trovärdig än det som presenterades idag.

Christer A är betydligt mer rimlig som gärningsman. Han är av det rätta virket psykologiskt och har haft motiv och möjlighet att utföra mordet. Det finns visserligen inget som direkt talar för att han verkligen ska ha gjort det men till skillnad från i fallen med VG, CP och SE finns heller inga omständigheter som tydligt talar emot honom som Palmes mördare. Hade jag jobbat med Palmeutredningen hade jag lagt alla resurser på att leta efter hans revolver på ställen där han kan ha tänkas ha dumpat den. Det är i princip sista möjligheten att komma närmare en lösning.
Citera
2020-06-10, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Nja. Även om KP med all sannolikhet har haft en dialog med Säpo tror jag snarare det handlar om ett sätt att rätta sig i ledet och vara fullt medveten om vad som kan sägas, presenteras, grävas i, osv (dvs ngt slags systemnödvändig självcensur).

Det är ju rätt iögonfallande i vilken utsträckning åklagarna i PU har kommit ur eller sedan hamnat hos Säpo. Kopplingen är ofrånkomlig från början, skulle jag säga. Tror alltså inte att det behövs någon aktiv påläggning av munkavle.

Inom Säpo enligt min erfarenhet finns en önskan sedan länge att få utreda visa spår där det kan finnas jävsrisk. Uppifrån är det dock strikta order att Säpo ej får lägga sig i eller arbeta med någonting som har med mordet att göra. Även om misstankar skulle röra medlem av PU. Säpo får bara utföra sådant PU bett dem om. Säpo kan alltså inte styra alls.
Citera
2020-06-10, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så din gissning är att YN ser SE när han springer efter poliserna? Och sen åker hon två minuter bakåt i tiden och berättar det för LJ högst upp i trappan?

Nej fan, fel av mig såklart. Sorry. Men det var en frågeställning. Minns inte allt man läst under åren. Är jag fortfarande helt fel ute med A H*age som ”brottas” med framstupa sidoläge-mannen?
Citera
2020-06-10, 16:47
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Varför utreddes inte polisen eller Säpo som misstänkta källor för mordet?

Polisen kan inte utreda Säpo, de får inga svar från dem om något.
Citera
2020-06-10, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att HM och KP inte är kaxiga på dagens presskonferens beror så klart på att de vet att de inte kan leva upp till spekulationerna dagarna innan om upphittat vapen mm.

KP varnade oss faktiskt för det här scenariot, men vi är för dåliga spanare för att förstå att han varnar oss.

Mnja, han säger att han ska förklara mordet som han ser det.
Inte bara ge en teori utan bevis.

Och vi var beredda på exakt detta, fråga alla på flashback.

Kanske det är bäst att låta gunnar Wall med hjälp av flashback att utreda mordet fortsättningsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in