2020-06-09, 17:35
Medlem
sinewaves avatar
Mycket drama på OMXS30 idag.

Tjurarna försökt bryta nivån 1700 hela fyra gånger och först vid femte försöket (!), minutrarna innan stängning, lyckades de äntligen kravla sig över.

Jag tog björnposition (10x hävstång, certifikat) vid 4:e försöket när OMXS30 låg på 1699 men sålde när 1700 då vid femte försöket bröts. Detta då den björnflagga (eller 'ascending triangle' om man vill) som höll på att skapas på 1h blir något enklare att ifrågasätta (mönstret något förstört).

Det ser fortfarande ut som det kan komma att bli en björndag imorgon (se bl a MACD på 4h), men iom att kursen kom över 1700 så ... blev jag något mindre sugen på att sitta med 10x hävstång över natten.

Skärmdump, OMXS30 och brutet mönster på 1h:
https://i.imgur.com/Qe2BkvW.png
Senast redigerad av sinewave 2020-06-09 kl. 18:18.
Citera
2020-06-09, 18:23
Medlem
Fanns det någon särskild anledning till dagens nedgång? USA gick ju plus igår och HK och Danmark plus idag
Citera
2020-06-09, 18:33
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Fanns det någon särskild anledning till dagens nedgång? USA gick ju plus igår och HK och Danmark plus idag

1. Oscillatorer som RSI14 stod högt
2. Det går ned ibland, det är bra med lite nedgång ibland om man på sikt vill att det ska gå upp (om man inte istället vill ha ett scenario med jätteras), se hela uppgången och tidigare dippar i den nuvarande uppgången
3. Folk som tar vinst (men det går inte att bevisa att så är fallet)
Citera
2020-06-09, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av with3r

Kan vara så enkelt att det är vinsthemtagningar efter den starka uppgången vi har haft. Känns som fler och fler blir skeptiska till återhämtningen ju högre vi har gått.
Citera
2020-06-09, 20:14
Medlem
Jag köpte som nybörjare på mig aktier för ca 30k i mars
Volvo, Investor, cola, mastercard mm (Sålde oljeaktierna)

Och fonder för ca 20k
Avansa global, spiltan och nån till.

Tanken från början va att gå in me typ 400k men köpte lägenhet mitt i allt pga seperation (band ränta på 5 år
Ca 900k i lån å gick in med 600k i insats ( fick hjälp me 300k)

Har ca 200k på sparkontot nu. Allmäna tips på taktik nu?
Vill tänka långsiktigt.

Gå in med mer nu eller vänta? Eller fylla på långsamt? De lutar åt det sistnämnda känns de som /mvh
Citera
2020-06-09, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Samma strategi tänker jag kan funka i Norwegian air eller andra flygplan.

Låter det helt tokigt eller vad tänker ni?

Jag tänker att SAS var ett problembolag långt innan corona, och att Norwegian är djupt i skiten. Själv har jag bara Airfrance långsiktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av SK4NDAL
Allmäna tips på taktik nu?
Vill tänka långsiktigt.

Du tycker inte att du motsäger dig själv lite här? Taktik nu, men långsiktigt... hmm.

Forskningen är glasklar vad som gäller vid långsiktigt sparande. Sen äger jag själv inte indexfonder för att jag tycker det är tråkigt och gillar spelet; men förstå att alpha är ett nollsummespel, passiv beta är det inte. Ska du spela alpha långsiktigt? Är du beredd att lägga den tid det krävs för att slå index (och vara medveten om att det statistiskt mest sannolika utfallet är att du underpresterar?)

Grattis att du köpte på botten i corona dock.
Senast redigerad av Pallot 2020-06-09 kl. 21:03.
Citera
2020-06-09, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Jag tänker att SAS var ett problembolag långt innan corona, och att Norwegian är djupt i skiten. Själv har jag bara Airfrance långsiktigt.

Du tycker inte att du motsäger dig själv lite här? Taktik nu, men långsiktigt... hmm.

Forskningen är glasklar vad som gäller vid långsiktigt sparande. Sen äger jag själv inte indexfonder för att jag tycker det är tråkigt och gillar spelet; men förstå att alpha är ett nollsummespel, passiv beta är det inte. Ska du spela alpha långsiktigt? Är du beredd att lägga den tid det krävs för att slå index (och vara medveten om att det statistiskt mest sannolika utfallet är att du underpresterar?)

Tänkte väl spara främst i fonder , men man vill ju ha lite aktier ochså kul att följa å lära sig.

Dock är min fördelning typ precis tvärtom mot va jag tänker i framtiden. (Har ju mer aktier än fonder nu) men dom va roligare å köpa 🤓

Kommer månadspara i indexfond nu, dock inte bestämt hur mycket.

Volvo är de som ökat mest för mig, hur dom kommer gå över tid vet ja ej men köpte inte för så mycket iaf
Citera
2020-06-09, 21:22
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot

Rika knösar kan väl lägga sig i en indexfond och koppla av men vi andra får göra vad vi kan för att komma ikapp. Det är väl inga konstigheter att slå index under dessa extraordinära tider men det ska bli intressant att se hur det går framgent när börsen lugnar ner sig.
Citera
2020-06-09, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Rika knösar kan väl lägga sig i en indexfond och koppla av men vi andra får göra vad vi kan för att komma ikapp. Det är väl inga konstigheter att slå index under dessa extraordinära tider men det ska bli intressant att se hur det går framgent när börsen lugnar ner sig.

Precis spelar man inte kan man inte vinna nått heller.
de känns som börsen kan gå åt vilket håll som helst nu ett bra tag.

När/om ett ras till kommer går ja in me en större klumpsumma, tills dess fyller jag på långsamt.
Citera
2020-06-10, 08:17
Medlem
Köpte Wallenstam B igår. Inte särskilt mycket men tittat lite på den nu och den är nog ett hyfsat säkert kort om man tror på kronförstärkning. Bättre än export företag i vilket fall. Stabilt bolag men kanske inga fantasivinster.

Skall nog sälja Rottneros och lite SSAB och köpa Wallenstam istället men vill vänta lite längre. Börjar få för mnånga aktier nu dessutom så det är dags att sluta köpa nya tills någon är avvecklad.

Har Arctic Paper/Rottneros, Banco Santander, Danske Bank, Bulten, Securitas, SSAB, Götenehus, Bonava, Peab, Swedbank, Pandox, Scandic Hotels.

Dessuotm förhoppningsbolag: Savo solar (flopp), Chromogenics (inte floppat ännu), Svenska Aerogel, Saxlund, Prime Living (Pref C varianten).

För mycket banker helt klart då Swedbank är nästan 20% av mitt totala innehav och ligger plus på samtliga men har svårt att sälja bankerna innan utdelningar kommer igång då jag tror på snabb kurstillväxt då. Det är en chansning Men banker borde säljas lite...
Senast redigerad av FBerntsson 2020-06-10 kl. 08:31.
Citera
2020-06-10, 10:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Finns inga rika knösar som lägger sig i en indexfond. Som jag skrivit 10 gånger förut är indexfonder med och förstör börsmarknaden genom att de tagit bort ansvar och utvärdering, och bara bryr sig omvad har andra betalat. Detta kedjebrev kommer att implodera så småningom. För att inte tala om alla stackars indexfond-köpare som inte ens fattar vad de köper. "Global indexfond" består till 50% av USA-aktier, köpta i USD som har sitt dyraste värde någonsin, och det mesta innehavet består av Apple + IT dvs nischat till en enda bransch. När det smäller smäller det högt.

Men en person som väljer en rosa avatar My little pony kan naturligtvis inte ha koll på detta.
Citera
2020-06-10, 10:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Om inte BLM-protesterna totalt havererar hela återhämtningen från covid19, så kommer jag lägga 65.000kr på flygplan. Senast augusti köper jag nog in mig, för då i juli/augusti är det nog ganska klart om vi ska behöva oroa oss covid eller inte igen, andra vågor etc.

SAS ska ner på 0.60öre enligt affärsvärlden. 30.000kr blir alltså 50-60.000 aktier ungefär. Om Coronan sen försvinner så lär ju marknaden sniffa upp SAS, oavsett fundamenta så lär ju marknaden iallafall troatt SAS är en underdog. Smäller kursen upp mot 10kr igen så är det 540.000kr i vinst ungefär.

Samma strategi tänker jag kan funka i Norwegian air eller andra flygplan.

Låter det helt tokigt eller vad tänker ni?
Att köpa frimärksaktier är inte en erkänt bra strategi. Googla gärna och återkom om du hittar några bra exempel.

Idag få SAS ratingen CCC.
https://www.di.se/live/sankt-kreditbetyg-for-sas-bolagets-kapitalstruktur-framstar-som-ohallbar/
betalartikel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in