2020-06-10, 16:14
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headon
Men varför gå ut med det i februari om de inte är säkra på utfallet? Det tar ju knappast 4 månader att analysera ett DNA- test.

Han trodde väl att sanningen var viktigare. Han blev nog tystad först igår, i samband med att han pratade med regeringen.

Pressträffen idag var ju undermålig och deras PowerPoint verkade ihopsatt på typ 5 minuter. Slarvigt, ofokuserat, ointressant.
Citera
2020-06-10, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tulipa
Det kanske var varmt i rummet. Men jag fick intrycket att Krister inte ville hålla denna presskonferens. Han ser ut att skämmas speciellt i slutet av intervjun, det var inte "samma" Krister som gav det där busiga leendet i en intervju för ett tag sedan.
Känns som KP hade något i februari som han inte fick visa av någon anledning.
Något är fel, KP var uppenbart besviken idag. Någon/ra har stoppat honom att säga vissa saker känns det som, detta var inte det KP ville visa.
Han vet svaret men någon stoppar honom. Att kulorna inte går att spåra tror jag är skitsnack. Borde kommit fram tidigare, tex när GW testade en revolver sa dom inget.
Citera
2020-06-10, 16:18
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Varför är ni så besvikna?

Svaret som gavs var klart och tydligt som jag uppfattar budskapet:
Alla spår som är av stort intresse och som kan leda till att mördarens identitet och motiv säkerställs är effektivt bortstädade tidigt i utredningen. Det är därför ingen mening med att nu 34 år senare tro att vidare utredningsinsatser kan komma fram till något resultat.

Ta Stig Engström som ett exempel på en för utredningen mycket central person som vi inte kan gå förbi men också hans uppgifter är effektivt bortstädade. Det är ingen slump utan ett mönster som kommit fram i utredningen efter den digitaliserats.

Eftersom en konspiration inte kan uteslutas = Är det konspiration.
Ja presskonferensen var en stor skandal
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70WPM4/palmevittnet-i-nytt-forhor-det-var-inte-stig-engstrom-jag-sag
Citera
2020-06-10, 16:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Är det någon som vet hur lång tid det skulle ta att gå från Engströms jobb till mordplatsen.
En seriös utredning måste ju ha mätt upp den tiden.
Några minuter max. det fanns en intervju på YT med Engström där han redogör i detalj för hur han enligt egen utsago gick till och agerade vid mordplatsen.
Citera
2020-06-10, 16:22
Medlem
När SE åker till fjällen ”med familjen” veckan efter, är det med fru, fru och barn, eller bara barn? Och vilken dag åkte han egentligen?
Citera
Medlem
Det finns positiva resultat med Åklagarmyndighetens pressträff.

Efter cirka tre års utredande av Stig Engström utan att kunna presentera vare sig tekniska eller andra bevis kan vi nu med sannolika skäl konstatera att Stig Engström inte var skytten.

Att KP inte kan utesluta att SE åtminstone umgicks i grupperingar som var potentiella medlemmar i en konspiration kan utgöra grund för överprövning av åklagarbeslutet att lägga ner förundersökningen.
Senast redigerad av Utredaren 2020-06-10 kl. 16:30.
Citera
Medlem
jugbandbluess avatar
helt jävla mjäkiga är inte media, den där melander nagelfars just nu i P1 ganska hårt.

och jag tror inte det här är ett beställningsjobb/nedtystning. melander verkar precis så korkad som man kan tänkas vara för att på riktigt anse att detta är en tillfredsställande lösning.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
När SE åker till fjällen ”med familjen” veckan efter, är det med fru, fru och barn, eller bara barn? Och vilken dag åkte han egentligen?
Han hade inga barn, han åkte med frun.
Citera
2020-06-10, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihly
Vilket är direkt motsägelsefullt mot hans vittnesmål från 1986. Att komma så lång till efteråt känns inte speciellt övertygande. Finns ju även vissa teorier att SE vände tillbaka efter dådet då han såg poliser och återvände mot brottsplatsen.

Kan du citera dessa delar du syftar på?
Citera
2020-06-10, 16:23
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott

Han var barnlös, så vitt jag vet.
Citera
2020-06-10, 16:24
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Jag instämmer.
Det hade varit mycket bättre, och framför allt hederligare, att lägga ner utredningen utan att peka ut någon. Istället väljer man att fegt göra en numera avliden person skyldig utan någon rättegång som bevisar detta. Ja...det måste vara förtal.

Det hade gissningsvis kommit en eller två frågor om han hade lagt ner utredningen utan att peka ut ett möjligt huvudspår. KP hade inte så mycket annat att välja på än att göra det han just har gjort.

Och som sagt, människor dör oavsett hur mycket dom hade kunnat försvara sig när dom levde. KP kan inte anpassa sin utredning till en alternativ verklighet som tar över om huvudspåret avlider.

Det finns ingenting fegt i detta. En åklagare ska inte vara modig eller feg, hen ska vara en torr och saklig tjänsteperson.
Citera
2020-06-10, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Är det någon som vet hur lång tid det skulle ta att gå från Engströms jobb till mordplatsen.
En seriös utredning måste ju ha mätt upp den tiden.

Jag går förbi där nästan varje dag. Betydligt mindre än en halv minut från porten (in till skandiahuset) till blodpölen i normal promenadtakt skulle jag säga. Palme blev ju mördad på hörnet av skandiahuset där Engström jobbade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in