2020-06-10, 15:49
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Ja i efterhand verkar det ju väldigt onödigt att topsa släktingar när inget DNA från vapen eller brottsplatsen fanns att jämföra mot?
Hahaha, det var dagens bästa inlägg! Stort tack!
Ja varför testade dom DNA?
Citera
2020-06-10, 15:50
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Det hade varit förtal om kreti och pleti hade anklagat honom. Det kallas yrkesutövning när en åklagare gör det. Det finns vissa höga trösklar för att bli en åklagare, och det är ingen tillfällighet. Krister Petersson är en bra åklagare.
KP är ute på tunn is och jo, en åklagare kan fällas för förtal.
Citera
2020-06-10, 15:50
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Som jag även sa tidigare att pekar man ut en person utan rättegång så lär det bli föremål för förtal.

Detta är en ren politisk rapport för att visa Socialdemokraternas storhet i att lösa problem. Men man har inte löst några problem utan skaffat sig ett till och visat hur värdelösa man är på rättstillämpning. Socialdemokraterna är fullständigt nere för räkning nu efter ytterligare ett misslyckande och gör allt för att flytta fokus efter att de stod med byxorna nere efter pandemidebatten. Åter igen har Socialdemokraterna gjort fel!

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/leif-gw-persson-om-lösningen-på-palme-mordet-kolossal-besvikelse/ar-BB15hFzf?ocid=spartandhp
Jag instämmer.
Det hade varit mycket bättre, och framför allt hederligare, att lägga ner utredningen utan att peka ut någon. Istället väljer man att fegt göra en numera avliden person skyldig utan någon rättegång som bevisar detta. Ja...det måste vara förtal.
Citera
2020-06-10, 15:51
Medlem
LeonVances avatar
Kan det vara så att palmeutredningen fått order från högre ort under våren att inte avslöja det de tänkt avslöja? Därmed var de tvungna att dra "plan B" istället på pressträffen.

Så märkligt att både åklagare och polis under våren sett så nöjda ut, som stolta små tuppar. Sedan dyker det upp på pressträffen och ser ut som nervösa småpojkar. Klart som korvspad att de blir nervösa av att sitta och ljuga inför världspressen.
Citera
2020-06-10, 15:51
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Man hade inget mordvapen - hur denna rövarhistoria kunnat etsa sig så stark är obegriplig.

Sen vid stora grejer finns det alltid folk som vill göra sig bemärkta - i lönndom till polis - eller offentligt
i media mm - Engström verkar tillhöra dessa - vad skulle t ex han magnum-connection vara

Man kan ju fundera på vad som är rimligt för en person som hatar Palme, gillar att stå i centrum och råkar få se mordet skulle göra, dvs. en sådan som SE.

Han borde betrakta mördaren som en hjälte och vilja att han skulle klara sig. När SE då dessutom gillar att stå i centrum är det väl snarast naturligt att gå fram och snacka och sprida lite felaktig info.
Citera
2020-06-10, 15:52
Medlem
Fattar inte. Cheva mannen såg ju skandiamannen spring efter den verkliga gärningsmannen, vilket alltså bekräftar skandiamannens berättelse. Varför säger de att ingen såg skandiamannen på platsen???

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70WPM4/palmevittnet-i-nytt-forhor-det-var-inte-stig-engstrom-jag-sag

Jag känner att de har noll och inget på skandiamannen
Citera
2020-06-10, 15:53
Medlem
Läste detta i en annan blogg (Sök Gunnar Wall om någon är intresserade). Kan väl återigen vara SE som hakar på något han hört i media för att göra sig viktig, vem vet.

"3) Uttalandet i Skydd & Säkerhet 1992.

Skandiamannens beskrivning av mordförloppet i denna artikel har med rätta tagits upp en hel del, men det är en annan sak som också förtjänar att uppmärksammas. Många har ju väldigt svårt att tänka sig Skandiamannen som mördaren, bl.a. då det innan Filters artikel inte funnits några som helst uppgifter om vapenvana etc. Men i denna artikel från 1992 så säger han:
”Jag skulle personligen ha använt ett smidigare, ett mindre vapen – om jag varit mördaren. Inte ett så kraftigt vapen, möjligen också dyrbart, kanske utfört med elfenbenskolv i utsirat mönster som det som försvann från restaurang Oxen samma kväll.”
Låter inte precis som någon som inte har en aning om vapen.
(Uppgifter om en revolver med elfenbenskolv som ska ha försvunnit hemifrån Sigge C före årsskiftet 85/86 cirkulerade i massmedia i samband med rättegången mot Christer P i juni 1989, då ju Skandiamannen kallades som försvarets vittne. Att ett sådant vapen ska ha försvunnit från Oxen samma kväll som mordet har jag inte kunnat hitta några andra uppgifter om.)"
Citera
2020-06-10, 15:53
Medlem
fulmendums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Gunnar Wall lyckades inte sätta på mikrofonen när han skulle ställa sin fråga
Och nån annan gök hade på en ljudkälla så det blev rundgång.
Citera
2020-06-10, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Mental, har Krister P ingen yrkes-skam i kroppen? Att som erfaren åklagare, i ett jättefall, inte ha mer att komma med när man lanserar en gärningsman är inget annat än ren ynkedom. Han måste ha blivit lovad något, en reträttpost eller en stor summa pengar...
Jag uppfattar pressträffen mer som ett rop på hjälp typ ”vi presenterar en historia så substanslös att varje tänkande människa måste förstå att vi från myndighetshåll sitter med bakbundna händer”, man vill provocera fram att någon utomstående berättar för folket.
Citera
2020-06-10, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Jag säger inte att detta är bevisat på något sätt. Men om Olofs obefintliga livvaktsskydd var känt eller ej för gärningsmannen är knappast relevant i sammanhanget av ett spontat och i affekt genomfört mord/dråp.
Förutsätter väl i så fall att han gick omkring beväpnad?
Citera
2020-06-10, 15:55
Medlem
B*rtil W*din och inside jobb. Skandiamannen är en liten gullig dåre med en touch av narcissism. När han såg Palme trodde han säkert att dom var efter honom också och han lubbade iväg.
Citera
2020-06-10, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Jag säger inte att detta är bevisat på något sätt. Men om Olofs obefintliga livvaktsskydd var känt eller ej för gärningsmannen är knappast relevant i sammanhanget av ett spontat och i affekt genomfört mord/dråp.

Jag tror inte att det var så ovanligt på den tiden att betydelsefulla personer gick utan livvakt på fritiden. Det var väl egentligen inte förrän efter mordet på Anna Lindh som livvakt blev obligatoriskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in