2020-06-10, 15:02
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Inte så speciellt mycket gamla fall så datakörningen är nog inte hela sanningen, känns som att en svag uppgång pågår.

https://adamaltmejd.se/covid/

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ser ju inte lovande ut... Då undrar man vad regeringen tänker göra. Vi måste ju ner om vi ska EU ska öppna sina gränser mot oss

Här är svenska turister välkomna – och inte
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xParGl/har-ar-svenska-turister-valkomna--och-inte

turister från Sverige och Storbritannien är inte välkomna,

tyckte jag mig läsa på flera ställen.
Citera
2020-06-10, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vilket regioner är det som ser en uppgång i antalet vårdtillfällen nu i Juni? Vart kan man hitta vettig statistik kring detta?
Varje regions hemsida troligtvis. Östergötland registrerar bra. Svag uppgång senaste 5 dagarna.
Citera
2020-06-10, 15:03
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Mja, den förhållandevis höga stapeln med färska fall från i måndags sticker ju ut lite, och kommer ju bara fyllas på framöver... Förhoppningsvis landar vi på nån veckas sikt ändå bara på en platå kring 40 fall/dag, snarare än en uppgång.
Efter 12 dagar så brukar vi ha en stabil siffra. Efter det så tillkommer kanske något dödsfall per vecka.
Citera
2020-06-10, 15:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
"Jag tycker i huvudsak att Sverige valt rätt väg"

Flockimmunitets-Anders måste vara riktigt nöjd med dagens siffror.

Han ska mäta i Rinkeby nu. Letar febrilt efter nåt ställe som kan visa tecken på att nå signifikant smitta
Citera
2020-06-10, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vilket regioner är det som ser en uppgång i antalet vårdtillfällen nu i Juni? Vart kan man hitta vettig statistik kring detta?

Jag har haft lite svårt att hitta sammanhållen statistik för inlagda i hela covid-vården, dvs. en sida som uppdateras kontinuerligt, snabbt och finns på ett samlat ställe. Det har varit på pressträffarna de ofta nämnt de siffrorna, eller att man får titta på regionernas egna respektive hemsidor. (Men då blir det ju ingen sammanhållen bild). Det är möjligt att det finns hos FHM nånstans på sidan, men har ej sett det där.

Om du bara menar specifikt IVA så finns det ju lite överallt, SVT har den bästa sidan tycker jag:

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-06-10, 15:10
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Efter 12 dagar så brukar vi ha en stabil siffra. Efter det så tillkommer kanske något dödsfall per vecka.
Jo. Det jag syftade på var att andelen "gröna" fall i statistiken, d.v.s. fall som rapporterats in en eller två dagar efter faktiskt dödsdatum, var fler i början av den här veckan än under de senaste ~tre veckorna. Om det fylls på i samma takt som tidigare kan det innebära att nedgången åtminstone avstannat.
Citera
2020-06-10, 15:12
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag har haft lite svårt att hitta sammanhållen statistik för inlagda i hela covid-vården, dvs. en sida som uppdateras kontinuerligt, snabbt och finns på ett samlat ställe. Det har varit på pressträffarna de ofta nämnt de siffrorna, eller att man får titta på regionernas egna respektive hemsidor. (Men då blir det ju ingen sammanhållen bild). Det är möjligt att det finns hos FHM nånstans på sidan, men har ej sett det där.

Om du bara menar specifikt IVA så finns det ju lite överallt, SVT har den bästa sidan tycker jag:

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Svenska Intensivvårdsregistret är schyst för IVA i alla fall. Massa olika stats.
Citera
2020-06-10, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, jävulen på min vänstra axel blir lite skadeglad nu. Önskar såklart att noll smittas men dom där norrmännen och danskarna kan gott lära sig hur meningslöst lockdown var.

Ja det är nog totalkört för dem nu när det gick upp från 24 nya fall till 81 nya fall sista veckan i Oslo.... Kika på våra smittsiffror så borde vi vara i Dantes inferno nu isf, enligt samma logik...

Man kan ju hejda sig lite innan man utropar att deras domedag är här. Små nya utbrott har det så klart alltid varit risk för, i och med uppöppningen som skett nu, under många veckor där. Nu skall vi så klart hoppas att de gör det som varit planen, testa, smittspåra osv. Det är betydligt enklare med den lilla volymen av personer iaf.
Citera
2020-06-10, 15:14
Medlem
Björn Olssons kritik i Nyhetsmorgon.

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/13205267

Fan va bra analys. Tegnell kommenterar aldrig hans analyser.
Citera
2020-06-10, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Svenska Intensivvårdsregistret är schyst för IVA i alla fall. Massa olika stats.

Jag körde den först för IVA men tyckte faktiskt SVTs var bättre konstigt nog, mer översiktlig över alla regioner, och en massa stats också osv. Men det är väl hugget som stucket.

Det som är lite synd är att jag fortf ej hittat ngn liknande bra sammanhållen sida för hela covid-vården. Man stirrar sig lätt blind på IVA men om det ligger 1000 eller 1500 andra personer inne för sjukhusvård, så är det ju också viktiga indikatorer på hur situationen i vården är osv. Likaså om man ser en sjunkande trend där.
Citera
2020-06-10, 15:20
Medlem
Haddock93s avatar
Alltså folk borde inte bli förvånade egentligen om antalet döda fortsätter stiga och inte sjunka på ett bra tag med tanke på att man nu i princip släppt alla restriktioner och folk inte tar det på allvar längre. Förstår inte hur man tänker.

Sen var det så jäääävla idiotiskt att regeringen och polisen godkände demonstrationerna..
Citera
2020-06-10, 15:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Norge 0
Danmark 0
Sverige 87

Fortfarande en framgångsrik strategi?

Men Giesecke sa ju att våra grannar skulle spurta om oss så snart de öppnade upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in