2020-06-10, 14:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Var räknas som konstaterat smittade förresten? Kan man räkna med positivt antikroppstest som ett konstaterad fall?

FHM:s antikroppstest visade ju att redan i April så hade 7,3% av befolkningen i Region Stockholm antikroppar vilket blir runt 175.000 personer. I Region Stockholm finns det idag runt 15.000 konstaterade fall.
Det där är jädrigt oklart, faktiskt. I vissa länder räknas ett positivt antikroppstest med i antalet konstaterat smittade. Rena kaoset, rent statistiskt.
Citera
2020-06-10, 14:49
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
78 döda rapporteras av FHM idag
890 nya smittade.

"Jag tycker i huvudsak att Sverige valt rätt väg"

Flockimmunitets-Anders måste vara riktigt nöjd med dagens siffror.
Citera
2020-06-10, 14:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Inte så speciellt mycket gamla fall så datakörningen är nog inte hela sanningen, känns som att en svag uppgång pågår.

https://adamaltmejd.se/covid/

Ser ju inte lovande ut... Då undrar man vad regeringen tänker göra. Vi måste ju ner om vi ska EU ska öppna sina gränser mot oss
Citera
2020-06-10, 14:50
Medlem
Vilket regioner är det som ser en uppgång i antalet vårdtillfällen nu i Juni? Vart kan man hitta vettig statistik kring detta?
Citera
2020-06-10, 14:51
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det där är jädrigt oklart, faktiskt. I vissa länder räknas ett positivt antikroppstest med i antalet konstaterat smittade. Rena kaoset, rent statistiskt.
Sedan har du dödsfallen. Som jag förstår det så anger en läkare dödsorsak. Ofta utan ett test för att verifiera. Andra länder bokför bara personer som testats innan de dött. De slösar inte test på de döda.

Så överdödligheten är antagligen ett bättre sätt att mäta.
Citera
2020-06-10, 14:55
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Får hoppas att så inte är fallet. En enstaka oansvarig jävel med kliande hals så kan hela baletten vara igång igen. Vi i Sverige är åtminstone härdade efter denna vår från helvetet, vilken mental jävla käftsmäll om smittan blossar upp i Oslo och Köpenhamn i större grad för respektive folk.
Ja, jävulen på min vänstra axel blir lite skadeglad nu. Önskar såklart att noll smittas men dom där norrmännen och danskarna kan gott lära sig hur meningslöst lockdown var.
Citera
2020-06-10, 14:56
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Inte så speciellt mycket gamla fall så datakörningen är nog inte hela sanningen, känns som att en svag uppgång pågår.

https://adamaltmejd.se/covid/
Mja, den förhållandevis höga stapeln med färska fall från i måndags sticker ju ut lite, och kommer ju bara fyllas på framöver... Förhoppningsvis landar vi på nån veckas sikt ändå bara på en platå kring 40 fall/dag, snarare än en uppgång.
Citera
2020-06-10, 14:57
Medlem
urgts avatar
Tror fortfarande att folk inbillar sig att smittspårning måste vara perfekt för att vara lönt. Räcker som sagt med att t.ex. 2 andra smittade per person i snitt dras ned till 0,7 för att smittan ska dö ut.

Om man tror att det måste vara perfekt så är det inte så konstigt att det känns orealistiskt.
Citera
2020-06-10, 14:58
Medlem
De valdes bort av vården fint reportage i DN idag.

Gösta, 81, fick intensivvård först när hans barn krävde det. Nu siktar han mot sin 33:e Vätternrunda.

Trots tomma vårdplatser har covidsjuka äldre i flera fall nekats vård.

Dottern:

– Beslutet kändes så ogrundat och fel. Jag sa direkt: Pappa tränar till sin 33:e Vätternrunda, han har nyss vandrat i Alperna. Hans egen pappa blev 104. Ni måste ge honom en chans
.

Pappan:

– När jag klev in genom dörren fick jag en klump i halsen. Egentligen skulle jag ha varit död. Nu lever jag tack vare mina barns räddningsaktion.

Härlig krutgubbe! (Varning, för det finns även med sorgligt exempel på fall som slutade sämre. Långt reportage). Läsvärt!

https://www.dn.se/nyheter/sverige/de-valdes-bort-av-varden/
Citera
2020-06-10, 14:59
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, jävulen på min vänstra axel blir lite skadeglad nu. Önskar såklart att noll smittas men dom där norrmännen och danskarna kan gott lära sig hur meningslöst lockdown var.

Den självgode svensken har talat
Citera
2020-06-10, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Intressant att R-talet ökar i Danmark. Är det en direkt konsekvens av alla danskar som åker till Sverige tro? Danskarna får helt skylla sig själv som det blir en ny våg i landet i sommar. Sverige varken har eller har haft kontroll över smittspridningen. Att då enbart "rekommendera" sina medborgare att inte resa in i Sverige känns väl sådär halvt genomtänkt. Självklart kommer danska medborgare resa till Sverige där det rådde normalläge. Framförallt unga och friska människor som inte blir speciellt dåliga av viruset. Det säger väl sig självt.

Nej

R-tallet i Danmark ökar inte:

https://www.sst.dk/da/corona/tal-og-overvaagning#2
Citera
2020-06-10, 15:01
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Myckiet möjligt att en nationell kollaps kommer men då är det nog mer till följd att vi är ett land fyllt av nervvrak som 3 månader efter starten fortfarande inte kan hantera att döstalen varierar dag för dag.

Norge 0
Danmark 0
Sverige 87

Fortfarande en framgångsrik strategi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här