2020-06-10, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Toppklass på det här inlägget! Jag citerar för att lätt kunna söka fram det vid behov.

Inte alls så jävla osannolikt scenario, när man tänker efter. "Där är ju Palme!" *booom*

Jag hoppas att det gick till så där. Bara så ballt att en sen fredagkväll på kontoret kan få sådana enorma konsekvenser.
Citera
Medlem
"Alla" vet att svenska vita kontorsarbetande män i 50+ åldern alltid har gått runt med en laddad .357 magnum eller liknande på och efter arbetet, speciellt i en tid där Sverige är bland världens säkraste länder, och emellan åt kliver ut från kontoret och skjuter första bästa offer de träffar på och en kvart - tjugo minuter senare tar en kaffe i lugn och ro innan hemresan.

Ett annat vanligt beteende är att mördare ivrigt tar kontakt med media och går ut i TV dagen efter som vittne, har hänt oräknerligt många gånger.

Rättsväsendet har kommit så långt nuförtiden att vi kan bortom folkligt tvivel kan faställa gärningsmannen utan varken DNA, vapen, vittnen och uppsåt mycket tack vare den samhällsutveckling som gjort stora framsteg bara det sista decenniet, häxprocessen gör snart renässans.

Nu kan folket känna sig trygga med att statsmakten har hittat lösningen på mordet och så går vi vidare.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teabag-d
Nej Engström var iallafall vapenvan, hade någon form av motiv iallafall, i bättre skick och fanns på platsen. Alltså starkare än Pettersson som misstänkt.

CA var inte bara vapenvan utan ägde dessutom en Magnum och bodde 10 min från mordplatsen. Han var dessutom en Palmehatare som blivit ruinerad dagen innan mordet pga en börskrasch och Palme hade drivit igenom omsättningsskatt på aktier som slog hårt mot honom.

Det går att lista ut argument för både CA, CP och Engström men det finns inga hållbara bevis mot någon av dem. Ska vi dra lott?
Citera
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Jag är väl ensam om att hålla med Peterson och hans plädering. Bitarna faller på plats, garanterat att det var Engström som mördade palme.

Visst är det möjligt. Men det var på tok för tunnt för att i en presskonferens hänga ut en död man som Palmes mördare. Hade man haft vapnet och kunnat binda det säkert till Engström då hade det kanske varit OK med en sån uthängning.
Citera
2020-06-10, 14:51
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Då han jobbade i Skandiahuset ett kort stenkast från mordplatsen är det väl inte SÅ himla långsökt att han skulle ha sett dem gå in på bion utan vakter? Efter det hade han minst 2 timmar på sig att förbereda. Han behöver inte vara skyldig för det, men just ditt frågetecken här kan ju rätas ut ganska enkelt.

Men det fanns ju ingenting som indikerade hur LOP hade tänkt röra sig efter biobesöket. Skulle SE ha vrålchansat och bara hoppats stöta på dem efter att han klev ut från Skandia?

Och hur fan får Mårten Palme ihop att det var Stig han såg utanför bion efter filmen?
Senast redigerad av vinbra 2020-06-10 kl. 14:54.
Citera
2020-06-10, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Där slog du huvet på spiken! Och just därför skulle KP knipit käft om namnet på den misstänkte. Så klart. J-a klåpare, är vad han är.

Och - ni som ännu inte registrerat era önskemål i Vita Arkivet, på Fonus, måste komma ihåg att i edra önskemål infoga:

"Under inga omständigheter får ordet MÖRDARE inristas i min gravsten, såvida jag inte blivit dömd i domstol för ett sådant brott"

Det är ju sättet de framställde det på som är ett eventuellt problem. Om de inte ville att det skulle tolkas som att du tyckte sig ha funnit mördaren så skulle de såklart inte ha koncentrerat sin presskonferens omkring SE. Nu fick man ju intrycket att de trodde det. Ville de bara annonsera utredningens position inför dess avslut så borde de även ha givit mer information om övrigt material.

Men som sagt, jag tolkar det hela som att KP ville framhålla att de kört alla spår i botten utom detta och eftersom denne potentiella mördare är avliden så finns ingen orsak att fortsätta undersökningen.

Case closed m.a.o.

Men jag undrar ju i vilken form detta kommer att fortsätta för ett FULLSTÄNDIGT nedläggande av detta ärende kommer ju inte ske.
Citera
2020-06-10, 14:52
Medlem
Lillarapunzels avatar
Den där presskonferensen kan vara något av det sjukaste jag sett.
KP så nervös att han knappt kunde hålla i papperna, och han Melander bara svamlandes om orelevanta saker.
Absolut värst var det ju när Melander berättade om alternativa gärningsmän/scenarion, och om CAs revolver av högst relevant märke, som plötsligt försvann...... Hallå?! Att man inte följde upp det noggrannare? Eller något av de andra spåren?!
Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan lägga fram SE som mördare, utan vare sig tydliga DNA-kopplingar eller mordvapen. Det är sjukt, på ren svenska!

Jag kanske hade fel förväntningar, men jag hade åtminstone förväntat mig DNA och vittnesuppgifter som talade för tesen, gärna med mordvapnet som komplement. Men icke. Inget DNA, inget mordvapen och inte ens särskilt starka vittnesuppgifter. Sjukt!
Citera
2020-06-10, 14:53
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Känns som om Peterson hade någonting i februari men som har tystats ned av någon anledning !
Jag har en teori här, jag tror ochså han hade nått i februari, nämligen revolvern. Dom var hundra på att det var rätt revolver men när dom provsköt blev det inte träff på kulorna. Just för att original kulorna var för svårt demolerade. Dom hittade antagligen dna ifrån Engström på revolvern men kunde inte knyta den till brottsplatsen.
Så istället för att gå ut med detta säger man att nfc inte kan styrka spåren ifrån vapnet.
Citera
2020-06-10, 14:53
Medlem
Teabag-ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Och CP var en labil knarkare som inte hade några problem med att bruka våld medan Engström var en försäkringsförsäljare utan brottslig historia... Jag lutar mer åt CP men bevisen räcker inte i nåt av fallen.

Om man ska gå efter brottshistoria så är CPs brott väldigt olik Palmemordet. Engström var mer än en försäkringsförsäljare om man ser till hans ytliga militära bakgrund och vänskapskrets. Samt allt det andra jag skrev;

Nej - hon blev tillsagd innan vittnesskonfrontationen att dom gripit en alkoholist. Vittnesmål har inte högt bevisvärde som det är då minnet oftast påverkas av stress etc men särskilt inte om man blir tillsagd innan hur den misstänkte ser ut! Ett av vittnena på platsen kände till Pettersson då dom bodde nära varandra och han sa att det absolut inte var Petterson. Pettersson hade ingen vapen vana som skytten måste ha haft (syns bla på sättet han hanterade vapnet) och en narkoman som Pettersson hade varken fysiken eller koncentrationen. Inte heller motiv, han gillade tydligen Palme och det han skrev i sin dagbok att han var ledsen att Palme dött. Sedan så är det så att Lisbet förmodligen inte sett gärningsmannen utan vittnet Anders. Finns egentligen inget som tyder på narkomanen Pettersson.
Citera
2020-06-10, 14:54
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headon
Precis, och än värre om det inte matchade hans DNA.

Att det inte matchade är snarast ett bevis som talar emot Engström. Peterson trodde kanske så hårt på honom att han var övertygad om att få en DNA-match men tji fick han. Då borde han ha backat och förklarat att han inte kan peka ut någon.

Eller så hade han starkare bevis mot någon men tvingades begrava dessa bevis pga olika intressen från regeringen eller Säpo.
Citera
2020-06-10, 14:54
Medlem
Teabag-ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Stigs så kallade motiv var väl bara att hustrun berättat att Stig sagt typ "Äsch nu är Palme på tv igen" nån gång.

Nja Moderat i instarka högerkretsar. Mer motiv än sossen Pettersson iallafall.
Citera
2020-06-10, 14:55
Medlem
Teabag-ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
CA var inte bara vapenvan utan ägde dessutom en Magnum och bodde 10 min från mordplatsen. Han var dessutom en Palmehatare som blivit ruinerad dagen innan mordet pga en börskrasch och Palme hade drivit igenom omsättningsskatt på aktier som slog hårt mot honom.

Det går att lista ut argument för både CA, CP och Engström men det finns inga hållbara bevis mot någon av dem. Ska vi dra lott?

CA ja men nu diskuterade vi CP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in