Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-06-10, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Så....Stig lämnade arbetsplatsen klockan 23:19-20 och sköt Palme klockan 23:21. Sjukt snabb han var...

Han hade bråttom hem till frun.
Citera
2020-06-10, 14:34
Medlem
Känns mer som att Peterson träffade Löfven som tvingade Peterson att göra en Holmer o Ölvebro !!
Citera
2020-06-10, 14:35
Medlem
Nu är det hög tid att få se Mårtens fantombild. Ser en clown framför mig.

Inte en ynka liten ny sak som kopplar SE som gärningsman. Horribelt att gå ut med det här. Fattas bara att KP hade angett hans snabbhet som trolig anledning till att ingen ser ansiktet tydligt. Jo just det, som grafiker hade han ju givetvis suttit och gjort en mask som liknade CP.
Citera
2020-06-10, 14:35
Medlem
Alltså det här med mordvapnet. Har man hittat ett möjligt mordvapen och kan det i så fall på några vägar kopplas till SE?

Det lät ju som om man hade ett vapen som ”inte kunde uteslutas”. När och var fick man tag på det?
Citera
2020-06-10, 14:36
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Fullständigt orimligt även om slumpen spelade in.
Ja.
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Han hade bråttom hem till frun.
Ja, och till sista tunnelbanetåget som gick 23:48.
Citera
2020-06-10, 14:36
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Om jag ska göra ett försök att låta positiv mitt i eländet: det vi fick veta idag är att PU inte vet mer än vad vi gör. De sitter inte på något avgörande material som inte redan finns i FUP från rättegångarna.

Nu får man i alla fall hoppas att de släpper mer utredningsmatieral. Tyvärr ställdes aldrig den frågan till PK, om han tänker sekretessbelägga eller släppa.

KP fick faktiskt frågan om utredningsmaterialet mot slutet, i den del som klipptes bort på Svt när de gick över till studion (hela kan ses på Youtube). Han svarade lite diffust, men sa att ansökningarna om att får ta del av material nu kommer bli enklare eftersom förundersökningssekretessen inte längre kommer gälla. Sen kommer ju dock andra hänsyn träda in ...
Citera
2020-06-10, 14:38
Medlem
Ja, vilken besvikelse. Snacka om att det föll platt.
Jag känner ändå att det är något de två herrarna inte berättar.
Antingen har dom fått order att inte berätta sanningen eller kan det var så att dom hoppas på en förtalsrättegång?
Citera
2020-06-10, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
KP fick faktiskt frågan om utredningsmaterialet mot slutet, i den del som klipptes bort på Svt när de gick över till studion (hela kan ses på Youtube). Han svarade lite diffust, men sa att ansökningarna om att får ta del av material nu kommer bli enklare eftersom förundersökningssekretessen inte längre kommer gälla. Sen kommer ju dock andra hänsyn träda in ...

Ja, man kommer att ta hänsyn till integritetsfrågor, och där finns en risk att ganska mycket sekretessbeläggs, gissar jag.
Citera
2020-06-10, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Då är det väl än märkligare att han inte lämnar någon dokumentation efter sig. Ett halvdussin påbörjade nyckelromaner och grandiosa anteckningar till rättsförhandlingarna och tjocka kuvert avlevererade till någon advokat att öppnas i händelse av det ena med det tredje.
När polisen gick in i lägenheten låg SE i sängen med datorn på och papperslappar slängda på golvet. Tror han lämnade något där. Tyvärr visste inte polisen vem SE var och allt slängdes då inga anhöriga var intresserade av kvarlåtenskapen.
Citera
2020-06-10, 14:44
Medlem
bibbarsmutss avatar
"Avgiften för att få ut hela materialet uppgår till omkring en miljon kronor."
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2020/juni/utredningen-om-palmemordet-avslutad/

Dags för en insamling

https://www.gofundme.com
Citera
2020-06-10, 14:45
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det är obegripligt.

Det man tydligt såg under presentationen var att både HM och KP såg väldigt obekväma ut. Det såg ut som att de inte ville vara där. All optimism och tidigare säkra uppträdanden var som bortblåsta.

Vi fick alltså se någonting som ingen ville se. En åklagare som begår yrkesmässigt självmord i direktsändning.

Inget nytt av värde framkom vid dagens presskonferens. Undrar var den tekniska bevisningen tog vägen? Stig Engström kunde inte bindas till något vapen, inte till medgärningsmän och inga nya vittnesmål kopplar honom till mordplatsen.

Ska MOP lösas måste man börja med dom som övervakar Olof Palme i lönndom. Därifrån går att jobba sig mot Sveavägen.
Citera
2020-06-10, 14:46
Jag tror det kan ha varit Stig Engström. Hans påstådda konversation med Lisbeth som inte tycks ha funnits, hans plats som instrumental del på brottsplatsen som förste man på plats som inte tycks ha varit där... Hans blick som mött Jeppsons i flykten, där han smart nog då valt ut honom som mördare eftersom han då visste att han fanns på mordplatsen vid tiden. Återkommande vittnesmål som pekat ut honom. Allt detta är graverande i mina öron.

Så han kanske höll i revolvern och sköt.

Men hur i allsin dar lärde han sig att de varit på bio så han fick skynda sig till platsen?

Inga frågor, inga svar.

Han blev plötsligt stressad att ta sig dit. Han behövde plötsligt skynda sig. Och inte gick han väl med revolver i fickan till vardags bara för skojs skull?

Enklast förklaring för mig är att "någon" kommit överens med honom som skytt eftersom han hade viss vana och bekvämt nog t.o.m. vapenkontakter, denne samma "någon" också med insyn i regeringen och paret Palmes vardagsplaner.

Då blir det här fallet plötsligt ännu enklare. Han hade i lugn och ro för dagen kunnat ta med sig ett vapen till Skandia och bara vänta in när filmen slutade / när han blev kontaktad. Walkie talkies runt området känns logiskt för att hantera alla eventualiteter om var de skulle gå därnäst.
Senast redigerad av Zy 2020-06-10 kl. 14:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in