2020-06-10, 14:05
Medlem
Hasselhoffs avatar
Ursäkta om detta redan debatterats eller retts ut i annan tråd.

MEN.

Hur kommer det sig att pressen går ut med namn och bild på den misstänkte samma dag han grips i detta fall? När man häktade mannen som våldtagit och nästan slagit ihjäl en liten flicka i Billdal (som hittades på motsvarande sätt via DNA), så gjorde man inte det.

Är det upp till ansvarig utgivare eller finns det lagar som möjliggör eller begränsar att man går ut med namn och bild på personer som inte dömts?
Citera
Medlem
hovsjöhooliganss avatar
Helt ärligt, polisen hade dna, en gärningsmannaprofil som stämde in på GM vid brottstillfället. Ändå tog det 16 år, med hjälp av en släktforskare och tydligen ett utpekande redan den 13 januari.

Hur fan kunde det ta så lång tid????

Jag menar, på 16 år har dem väl haft tid att gå igenom alla i den ålder, i Linköping, lokalt. Han fanns hela tiden i den absoluta närheten. Under dessa 16 år, att polisen inte betat av en lista på alla män i den åldern och topsat/undersökt och hittat honom är ett fiasko.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Har mycket att ta igen i denna tråd. Så frågan varför de missat honom hänger i luften. Var han topsad tidigare? Bott i Linköping hela tiden? Brodern? De har uppfattning om motiv! Någon som vill gissa nu?

Vilka j-a dagar! Palme o Linköping (fast Palme tveksamt)

Kan ju inte varit topsad om han inte förekommit i någon form av polisutredning antar jag.

Tipset i januari gällde alltså GMs stora intresse för knivar. Autist kanske då trots allt.
Citera
2020-06-10, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FormlessWhirpool
Om jag tror att jag har hittat en tråd och inlägg från GM på ett annat forum än Flashback, kan jag länka det här då eller går det emot reglerna? Läste att någon var intresserad av det men kan inte hitta inlägget på fb just nu.

Länka vi är nyfikna
Citera
2020-06-10, 14:07
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmergom
Ja exakt konstigt att dom inte tvingade honom till topsning

De hade ju fått 13000 tips eller liknande, och det var vanligt att dessa inte kom till topsning, så han stack väl inte ut från mängden.
Citera
2020-06-10, 14:08
Bannlyst
Citat:
Har mycket att ta igen i denna tråd. Så frågan varför de missat honom hänger i luften. Var han topsad tidigare? Bott i Linköping hela tiden? Brodern? De har uppfattning om motiv! Någon som vill gissa nu?

Han fick kallelse för topsning i Januari men han avvek... varför gav han sig inte till känna redan då? Utan fortsatte leva som vanligt, märklig typ tror han njuter av uppmärksamhet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Hoppas jag med.
Framförallt undrar jag varför han inte har flyttat. Som du säger måste ju de här 16 åren varit jobbiga, men varför bo kvar i närområdet då? Måste ju vara väldigt mer påtagligt mentalt osv. att stanna kvar.
Någon form av självplågeri kanske?

Läste nu att han gett en fullständig redogörelse för vad som skedde på mordkvällen! Intressant!

"mordkvällen"....? Mordet inträffade 07.50 på morgonen. Menar du kvällen INNAN mordet eller?
Citera
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Omoral och omoral, det känns otroligt storebror och polisstat med drönare, kameror och nu dna-baser. Klart att brottslingar ska åka dit för sina brott men priset vi alla får betala med våran integritet tycker jag känns snuskig.

Det är något som känns väldigt matrix med det hela.

jag kan förstå din tveksamhet och integritetstänk i det hela - dock tycker jag att kan man fälla en brottsling pga av detta tillvägagångssätt så är det bra. Trots allt.

I dagens samhälle FINNS inte integritet längre ... det var många år sedan en människa kan "vandra osynligt fram i livet" - för det finns många sätt att hitta människors förehavanden, vi lämnar alltid spår efter oss på olika sätt. Men DNA-spår är som vi ser det idag - det mest säkra och dessa används inte godtyckligt och i onödan för det är för kostsamt helt enkelt och i yttersta nödfall. I varje fall vad gäller genom släktforskningsdatabasen. DNA säkras fortfarande men då i egentlig mening och huvudsak genom brottsregister (redan fällda brottslingar som finns hos polisen som myndighet oavsett land) fast nu blev detta uppdagat på annat sätt - DNA:t. Vill ju (om du själv medger) att en brottsling ska kunna fällas ...

Min fundering är nu: Skulle personen verkligen ha erkänt? Om denna upptäckt aldrig hade kommit fram? ... och tagit med sig hemligheten i graven? Och som vi ALLA undrar - varför gjorde han det hemska dvs orsaken. NU - kanske vi får svar på vad som hände och varför och det vore tacksamt för de anhöriga så att de får klarhet.
Citera
2020-06-10, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plural69
Dom fick ett tips om.den den misstänkte skickade kallelse till honom den 13 januari. Han uteblev. Ren jävla tur att han inte gick och tog livet av sig dom killen gjorde som dödade en äldte kvinna i surahammar om jag inte minns fel.

MEN VEM GAV TIPSET i JANUARI???

En barndomsvän från Gotland
Citera
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är det bekräftat att han levt på soc? Förvisso hade han ju bara 110000 kr i deklarerad inkomst 2019 men han kan ju fått in pengar på annat sätt. Daytrader, spel etc. Sedan avled ju först modern 2018 och fadern 2019 om de haft villa eller bostadsrätt kan han ju fått en skaplig slant i arv.

Inget som är bevisat att han skulle gå på socialen, men jag vågar nästa säga att det är så till 100%. Sen tror jag vidare att han har haft en psykisksjukdom och därför haft en kontakt med vården och därför inte velat bryta upp med Linköping.
Citera
Medlem
Contragulationss avatar
Citat:

Framkom nyss på presskonferensen att han inte har förekommit i utredningen en enda gång, fram till det tipsades om honom den 13e januari i år. Dem beskriver tipset som "ett i mängden" och ingenting som stack ut gentemot andra tips. Men det skickades en kallelse till förhör som han inte dök upp på.

DNA-träffen kom senare.

Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Ja och det innebär väl egentligen att den tipsaren ska ha en belöningen eller??

Oklart. Men vi hoppas!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Tror jag han menar, för där nämns en Daniel i samband med en konkurs av Pappans databutik.

Länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in