Citat:
Ursprungligen postat av
Tanakh
Omoral och omoral, det känns otroligt storebror och polisstat med drönare, kameror och nu dna-baser. Klart att brottslingar ska åka dit för sina brott men priset vi alla får betala med våran integritet tycker jag känns snuskig.
Det är något som känns väldigt matrix med det hela.
jag kan förstå din tveksamhet och integritetstänk i det hela - dock tycker jag att kan man fälla en brottsling pga av detta tillvägagångssätt så är det bra. Trots allt.
I dagens samhälle FINNS inte integritet längre ... det var många år sedan en människa kan "vandra osynligt fram i livet" - för det finns många sätt att hitta människors förehavanden, vi lämnar alltid spår efter oss på olika sätt. Men DNA-spår är som vi ser det idag - det mest säkra och dessa används inte godtyckligt och i onödan för det är för kostsamt helt enkelt och i yttersta nödfall. I varje fall vad gäller genom släktforskningsdatabasen. DNA säkras fortfarande men då i egentlig mening och huvudsak genom brottsregister (redan fällda brottslingar som finns hos polisen som myndighet oavsett land) fast nu blev detta uppdagat på annat sätt - DNA:t. Vill ju (om du själv medger) att en brottsling ska kunna fällas ...
Min fundering är nu: Skulle personen verkligen ha erkänt? Om denna upptäckt aldrig hade kommit fram? ... och tagit med sig hemligheten i graven? Och som vi ALLA undrar - varför gjorde han det hemska dvs orsaken. NU - kanske vi får svar på vad som hände och varför och det vore tacksamt för de anhöriga så att de får klarhet.