2020-06-10, 13:32
Medlem
Mördaren tog tydligen i offrens klädesplagg? Och därifrån kan man hosta fram DNA?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunAnal
Han hade lovat en lösning varför pissar han mig i ansiktet. Må djävulen ta dig.

Sverige i ett nötskal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Har tittat på bilder från 1986 men kan inte se några rulltrappor där. Vart skulle dessa gå menar du?
Om man går uppåt så finns det en rulltrappa längst till vänster längs med husväggen under tak.
Citera
2020-06-10, 13:33
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Det andra skottet var riktat mot Lisbeth. Kulan missade med en hårsmån.

Det har man påstått ja men det överensstämmer inte med vittnesuppgifterna enligt Lars Borgnäs. Palme föll först efter det andra skottet.
Citera
Avstängd
kyrkstockens avatar
Nämndes walkie-talkies med ett ord? Jag såg inte hela.
Citera
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
1) Man mer eller mindre medvetet saboterade utredningen i ett kritiskt skede då det fortfarande var möjligt att gripa en gärningsman. Nu, 34 år senare, har många misstänkta hunnit dö.

Jag tror inte att det skedde medtvetet. Inkompetens räcker som förklaring. Initiala misstag gjorde för att poliser och utredare var skärrade, det här var landets statsminister det handlade om. En erfaren utredningsledare hade kunnat reda upp detefter den skakiga inledningen men istället fick vi Holmer. Eftersom han var socialdemokraternas man hade han automatiskt statsledningens öra så det blev hans vilda teorier och amatörmässiga misstag som gällde, även om vanliga poliser och utredare tyckte det var stolligt. Vi har alla jobbat för nån chef som vi vet är en idiot, men så länge han sitter där blockerar han allt vettigt arbete. Holmer är det stora problemet och orsaken till att utredningen havererade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Om GM nu var militär, varför missa han första skottet? Varför skött han bara 2 skott?

Första skottet sköt av ryggraden och halspulsådern. Fullträff!
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Nej inte ett ord om det.
Citera
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Inte vad jag hörde
Citera
2020-06-10, 13:34
Medlem
ÅKLAGARMYNDIGHETEN

Om utredningen läggs ner
När en utredning har lagts ned gör inte polis och åklagare något mer med utredningen. Om ny bevisning framkommer kan en nedlagd förundersökning återupptas.
Även om en utredning har lagts ned, till exempel på grund av att gärningspersonen är okänd, kan man ändå ha rätt till ersättning. I första hand får man vända sig till sitt försäkringsbolag. Om inte försäkringen täcker skadan kan man vända sig till Brottsoffermyndigheten som ersätter skador i många fall.

Är man missnöjd med en polis eller åklagares beslut att lägga ned en förundersökning kan man begära så kallad överprövning av beslutet. En begäran om överprövning skickas till den lokala polismyndigheten eller åklagarkammaren där beslutet fattades.

Alla människor har inte rätt att begära överprövning av beslutet utan det ska vara någon med ett berättigat intresse av att få saken prövad, såsom målsäganden. Det finns inga särskilda tidsfrister för överprövning.

Källa: https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/om-utredningen-laggs-ner/#:~:text=N%C3%A4r%20en%20utredning%20har%20lagts,k an%20en%20nedlagd%20f%C3%B6runders%C3%B6kning%20%C 3%A5terupptas.&text=%C3%84r%20man%20missn%C3%B6jd% 20med%20en,s%C3%A5%20kallad%20%C3%B6verpr%C3%B6vni ng%20av%20beslu tet.
Citera
2020-06-10, 13:35
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
För någon som är helt oinsatt. Var de han stig som dömdes eller?

Nej. Det var Christer Pettersson som först dömdes och sedan friades i domstol.
Citera
2020-06-10, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Jag tyckte mig skönja att KP själv var besviken över att en teknisk bevisning hade falerat. Jag misstänker att de hade dna på en revolver men att det inte samstämde med SE. Eller att spår ifrån revolver inte matchade kulorna förstås o de medgav de ju. Fick inte ihop de faktumet att de hade topsat släktingarna.

se var säkert inblandad när det gäller vapenhanteringen?

men skytten var nog en annan?

och då blir det lite svårare med dna och liknande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in