2020-06-10, 13:03
Medlem
Sprengtports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Bästa sättet att klara sig undan sådana sökningar (förutom att inte göra något brottsligt) är alltså att vara adopterad från en helt annan del av världen, och därför inte dela gener med sina släktingar i Sverige?
Ja eller vara från babbefamilj. Tror det där med dna-släktforskning är något enbart vita sysslar med.
Citera
2020-06-10, 13:05
Medlem
I dag beslutade tingsrätten att Daniel Nyqvist, 37, ska häktas för dubbelmordet för snart 16 år sedan.
Direkt när polisförhören inleddes igår erkände han morden på Mohamed Ammouri, 8, och Anna-Lena Svensson, 56.

https://www.aftonbladet.se/a/70W7WW
Citera
2020-06-10, 13:06
Bannlyst
Den mordmisstänkta 37-åringen satt med en mörk jacka över huvudet och i handklovar. under häktningsförhandlingen.

Han har inte motsatt sig häktning, däremot vill han kunna följa tidningar, radio och tv.

Tingsrätten beslutar om fulla restriktioner. Daniel Nykvist ska också genomgå en rättspsykiatrisk undersökning.
Citera
2020-06-10, 13:09
Medlem
salaryLZDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Daniel, om han nu har förtidspension, kan ju ha fått det
innan de ändrade reglerna 2007.
För många personer med tex autism är det en ganska vanlig väg att gå.
Först försöker de ta staplande försiktiga steg ut i arbetslivet,
för att sedan bli erbjuden aktivitetsersättning,det får man
ha tills man fyller 30.
Det ger inte automatisk rätten till förtidspension efter 30, men förr var det väldigt
vanligt att pensionera bort funktionsnedsatta personer
Det var inte så mycket snack om att se möjligheter hos varje individ.
Beroende på handläggare, vart i landet man bor,eventuell comorbiditet,
hur framtiden inom jobb ser ut ( läs förr tiden )beslutar man om förtidspension.
I många fall, så har man väl betraktat personer som Daniel som obrukbara
i arbetslivet tex autism kan ej botas och medicineras bort.
Stresskänslighet, social nedsatt förmåga etc gör det svårt att fungera i arbetslivet.
En del personer har blivit tvingade att få förtidspension, då man inte
sett några möjligheter till anpassning av ett arbete.

Hej! Kan bekräfta det mesta av vad du säger, då jag är förtidspensions själv.
Undertecknad erhöll det efter jag fick en stroke, där dess efterverkningar besudlade min persona att falla under LSS tyvärr. Är självfallet väldigt tacksam att min försörjning är säkrad med förtidspension. Bor nu på ett särskilt boende, och här bor merparten människor med diagnoser som faller under autismspektrat. Majoriteten av dom här diagnosticerad av autism. En del förefaller obehagliga med deras asociala livsföring, vill bara umgås när det är deras få huvudintressen på tal osv . Fastnar dom i ett ämne blir det en besatthet, ni som inte känner någon med autism kan inte förstå derasd fanatiska dom är besattheter av sina få intressen.

Många förvägras LSS trots att dom faller under dess kriterier och ramar, för att en handläggare gör en subjektiv, felaktig bedömning. Det är av ondo, för majoriteten klarar inte av en skälig livsföring vilket självfallet skadar dem psykiskt, och där kan ett destruktivt hat mot deras varseblivning av samhället födas.
Och som ni vet går det inte att medicinera bort personlighetsstörningar

Tror denna man fantiserade tvångsmässigt i sitt pojkrum om hur det vara att döda en människa. Gick sedan från ord till handling när han sökte och fann ett lätt byte i denna arma, unga pojke, men det blev till slut två mord då en ovälkommen kvinnan bevittnad honom när utförandet av sitt bestialiska, förvrängda illdåd ägde rum.a
Citera
2020-06-10, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmergom
Den mordmisstänkta 37-åringen satt med en mörk jacka över huvudet och i handklovar. under häktningsförhandlingen.

Han har inte motsatt sig häktning, däremot vill han kunna följa tidningar, radio och tv.

Tingsrätten beslutar om fulla restriktioner. Daniel Nykvist ska också genomgå en rättspsykiatrisk undersökning.

Antar att han blev häktad på sannolika, blev det häktning på 2 el 4 veckor?
Citera
2020-06-10, 13:10
Medlem
Contragulationss avatar
Gymnasiearbete om Counter strike och det enda sociala i DN's liv dem senaste 20 åren bör varit på nätet.

Stora medier som presenterar namn och bild har undvikits helt, t.ex Facebook, Instagram och Linkedin.

Var kan vi hitta honom och hans nätalias? Sweclockers? Fragbite? Steam har han garanterat. Känns som han borde suttit x antal år framför WoW?

Undrar också varför det var så viktigt att benämna Gotland i "det mycket intressanta tipset".
Citera
2020-06-10, 13:12
Medlem
Skatteskolks avatar
Hur många hyllmeter tror ni utredningen omfattar?

Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Vad är det som har kostat pengar? Har dom åkt runt i koenigsegg och spanat eller?

Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Personal står nog för det mesta, dvs utredare samt labbtekniker. Utslaget på 16 år så låter det rätt lite.

Stod i en artikel på DN att 60 stycken jobbade med fallet och att Linköpingspolisen fick förstärkning från andra städer. Då tillkommer kostnad för hotell, resor m.m. Sen är frågan hur de räknar. Lagerhållning av allt utredningsmaterial kostar också. Sveriges näststörsta brottsutrdning. Störst är så klart mordet på Palme.

Palmeutredningen upptar 240 hyllmeter med papper. Säg 45-50 normalstora bokhyllor fyllda med enbart pärmar. Frågan är hur länge det kommer att sparas.
Citera
2020-06-10, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Contragulations
Undrar också varför det var så viktigt att benämna Gotland i "det mycket intressanta tipset".

Jag undrar också över detta. Vad är det för tips från Gotland man fått? Kan det vara GM:s egna bror som har ringt polisen?
Citera
2020-06-10, 13:14
Medlem
Saxat:

Klockan 12.30 under onsdagen ställs den 37-årige mannen som erkänt dubbelmorden i Linköping 2004 inför häktningsdomaren i Linköpings tingsrätt. SVT Nyheter Öst är på plats.

Enligt SVT:s reporter kom mannen in i rättsalen med en svart jacka täckt över huvudet.* Mannen erkänner brott och medger sannolika skäl.

Åtal ska vara väckt senast 8 Juli.

https://svt.se/nyheter/lokalt/ost/haktningsforhandling-mot-37-aring
Citera
2020-06-10, 13:15
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag hoppas och tror han kommer berätta. Det måste ju ändå ha varit jobbigt att gå omkring och veta att alla letar efter honom och tänka på vad han gjort, säkerligen har det påverkat de här 16 åren mycket. Om han nu inte är en psykopat, men det tror inte jag att han är, för då hade han troligtvis fortsatt begå grova våldsbrott när han väl börjat.

Hoppas jag med.
Framförallt undrar jag varför han inte har flyttat. Som du säger måste ju de här 16 åren varit jobbiga, men varför bo kvar i närområdet då? Måste ju vara väldigt mer påtagligt mentalt osv. att stanna kvar.
Någon form av självplågeri kanske?

Läste nu att han gett en fullständig redogörelse för vad som skedde på mordkvällen! Intressant!
Citera
2020-06-10, 13:18
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Hoppas jag med.
Framförallt undrar jag varför han inte har flyttat. Som du säger måste ju de här 16 åren varit jobbiga, men varför bo kvar i närområdet då? Måste ju vara väldigt mer påtagligt mentalt osv. att stanna kvar.
Någon form av självplågeri kanske?

Läste nu att han gett en fullständig redogörelse för vad som skedde på mordkvällen! Intressant!

Jag gissar att han inte flyttat just för att han inte mått så bra. Kanske inte känts ekonomiskt möjligt, eller känslomässigt möjligt. Kanske enbart haft kontakt med närmaste familjen, och då är det kanske jobbigt att bara lämna de enda kontakterna man har.
Citera
2020-06-10, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullipersson
Tack

Fel av mig, presskonferens att hållas 13.30. SVT Nyheter kommat att sända den live.

Mannen ska dessutom genomgå en liten sinnesundersökning, enligt åklagare.

https://svt.se/nyheter/lokalt/ost/haktningsforhandling-mot-37-aring
Senast redigerad av Doiten 2020-06-10 kl. 13:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in