2020-06-10, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lamasia
1: Det är två saker jag inte får att gå ihop. Om nu skandiamannen skulle haft med sig ett vapen innan han gick ut från Skandia, blir följdfrågan hur det är möjligt att han lyckades komma in med ett vapen på en bank från första början.
Ingen bank. Det är ett försäkringsbolag.
Citera
2020-06-10, 12:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Det jag läst om detta tidigare var att hittade honom i sin säng, med jacka och hörlurar (tror jag) på sig. I samma rum fanns en massa kartor med starka värktabletter och en urdrucken flaska whiskey. Det ska ha funnits någon form av mindre blodbesudling i närheten av kroppen men inget som ska ha lett till att man trodde att ett brott låg bakom. SÅ, troligtvis självmord eller att han av misstag petat i sig för mycket värktabletter till whiskeyn.

Vad man läst så var det ett så kallar vanligt missbrukar död. Fanns inget som direkt tydde på självmord. Utan en lägenhet i stor oordning. Sedan hade han enkelt överdoserat. Att han var deppad råder ju ingen tvekan om speciellt sett till skilsmässan ett år tidigare. Men troligt att han inte menade att ta livet av sig utan det bara blev så sett till år av missbruk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Ok lyssnade inte på riktigt allt och det jag lyssnade på var med ett halvt öra, men den stora frågan för mig är:

PROVSKJUTNINGEN.

Vad innebär det att NFC satt en nolla. Att själva skjutningen var en nolla eller att man sätter en nolla enbart baserat på tidsaspekten. Om man skall lägga ned detta så tycker jag att man faktiskt måste redovisa det.

För låt säga att man provskjutit ett/flera vapen och jämförelse av kulorna ger en nolla så är det en sak.

Det är något helt annat om man provskjutit och jämförelsen gett ett högre värde men man anser att enbart tidsaspekten gör att man sätter en nolla.

Fram med fakta om detta please? Det bör faktiskt klargöras.

Jag tror förövrigt att den tidigare optimism som lett till framträdande i media etc måste ha med vapenet/vapnen att göra, att man tror sig haft en trolig "chain of custody"?

Detta med vapen och provskjutningar är den punkt jag också finner mest förbryllande.

Alltsedan mordet 1986 har det med jämna mellanrum informerats om att polisen provskjuter olika misstänkta vapen för att ev. kunna matcha mot Palme-mordet. Men nu i dag verkar KP ge informationen att detta med provskjutning är en återvändsgränd. Man kommer ALDRIG kunna matcha ett vapen mot kulorna som hittades på mordplatsen. Varför har de då provskjutit alla dessa vapen genom åren? Har man alltid vetat om att det är lönlöst? När i så fall fick de veta att det är lönlöst? Vad säger utländska forensiska vapenexperter? Var är hårdfaktan om att matchning är utesluten? Låter faktiskt mycket konstigt och behöver definitivt förklaras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Någon annan som la märke till hur stressad KP var? Ungefär som att han under presskonferensen upptäckte vilken jävla skit han satt med och trodde inte ens själv på det.

Han är en lakej åt partiet, rörelsen.
Nu vill man dra ett streck över detta och lägga locket på.
Pengarna måste användas för att rädda klimatet.
En skamfläck i Sveriges historia.

#skandiamänslivemather ✊

Edit : har ofta funderat på om man "sparat" SE som scapegoat.
Citera
Medlem
Personen som Anna Hage ”brottas” med, hon vill vända Palme på rygg medan en annan person vill vända Palme i framstupa. Drar honom i benen osv. Detta fick jag för mig är Engström. Hage har väl uppgett detta? Eller är jag ute och cyklar? DÄREMOT INGET ALLS OM WALKIE TALKIE ELLER ÖVERVAKNINGS-PM !!? SKANDAL!!
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Ja, kalla kriget mellan USA vs Sovjet, Nato, Kapprustning. Gorbatjov sa ju i en tv-intervju att han var övertygad om att Palme mördades för att han störde väldigt mäktiga krafter och deras starka intressen. Med svensk draghjälp och inblandning. Därför blev det som det blev. Vi kommer aldrig få reda på hela sanningen. Kanske bara en liten del av sanningen om nu Engström agerade som torped.
Sovjet eller USA. Hur ska man kunna veta det? Denna förklaring känns dock helt rimlig, även utan närmare detaljer. Det måste ha varit så pass livsfarligt att skvallra vid tiden för mordet att utredningen gjorde allt för att sinka det hela. Hans Holmér är utan tvekan en jävla klåpare och har antagligen gjort mer än någon annan enskild person för att se till att det här brottet aldrig klaras upp. Om han dessutom ville att Stig inte skulle granskas närmare, vilket påstås i tråden, då är detta oerhört kompremetterande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Du tänker fel: lyssna på Lasse Lampers, producent för Veckans Brott, som uttalade sig i Morgonstudion direkt efter presskonferensen:

Nej, jag har redan lyssnat. Jag är enig med vad du säger.

Citat:
"Det här inget vanligt mordfall. Det är Palme-mordet. P A L M E - M O R D E T!"

Det är möjligt. Dock slipper jag mer än gärna att mina skattepengar ska gå till en utredning av en skjuten gammal gråsosse. Bevisläget är obefintligt och det är p.g.a. sossarna själva.

Citat:
Vilket alla svenskar som var med då det begav sig förstår mycket väl.

Jag är väl införstådd.

Citat:
Krister Peterson har gjort bort sig fundamentalt och kommer att få stå till svars i alla media, och i alla rättsvårdande instanser.

Det håller jag med om.

Citat:
Vi har idag bevittnat en av Sveriges största skandaler genom tiderna. Det enda Krister Peterson borde ha gjort är att redovisa för oss: "Gärningsman okänd" och "Utredningen går ej att driva vidare" samt "Något vi måste lära oss att leva med". Istället väljer han att ge oss en avliden persons huvud på ett fat. Satan i gatan så vidrigt. Så gör man i Sverige år 2020. Någonstans.

Enig. Att han valde att presentera SE som GM är extremt underligt (eller, i a f med denna bevisning) och en väldigt hal backe som han sätter sig i.
Citera
Medlem
Fordicidias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Jaha är vi övertygade?

Sämsta skiten jag sett. Ingen teknisk bevisning, inget motiv, ingen förklaring på hur han visste att Palme skulle komma, körsbärsplockande av vittnen och duckande av komplicerade frågor.

Lagom? kan vara 80% säker på att han var skyldig.

Det verkliga livet är inte en detektivfilm typ Wallander eller Annika Bengtzon, där allt blir perfekt bevisat!
Citera
Bannlyst
” För er som nu menar att jag tvärsäkert berättat att "polisen har ett vapen", vilket var vad min källa angav, kan fundera lite över hur journalister vinklar citat och varför jag då sa detta, vilket var det jag sa till alla journalister jag talat med.”

https://twitter.com/DSuhonen/status/1270657664393986049
Citera
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Det är någonting som inte stämmer. Med beaktande av Peterrssons tidigare uttalanden om till exempel att utredningen jobbat internationellt, omvärderat skeendena på mordplatsen samt gjort husrannsakningar och hållit nya förhör.

Och så presenteras det här!? Kan ju för fan inte vara sant. Någonting måste ha skett bakom kulisserna. Men varför i så fall genomföra en så usel redovisning? Bättre kunde de om de ville bluffa.

"Någonting som inte stämmer"?
Vilket understatement. Är du född igår eller?

Allt är spel för galleriet! Det har det varit i alla år?

Vi som satt oss in i fallet förståe att det antingen handlar om "Domestic conspiracy", dvs polisspåret/motsvarande. Eller så handlar det om en utländsk operation. Alternativt en kombination av dessa.

En hederlig konspiration med andra ord. Alldeles för starka krafter inblandade för att KP skulle kunna avslöja det, om han nu mot förmodan vet vad som egentligen hände.

En ensam gärningsman utan barn eller anhöriga i livet är perfekt att lägga misstanken på som en avskedsnot innan de lägger ner utredningen. Svenne banan köper skiten.

Du märker ju att KP själv vet att han ljuger. Därmed inte sagt att han har en aning om sanningen.
Citera
2020-06-10, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det där med att folk som tar livet av sig lämnar ett brev efter sig är bara något som förekommer i hollywoodfilmer.

Det är inte säkert hans självmord var avsiktligt. Han hade ju värk pga reumatism och krökade rätt friskt. Råkade väl peta i sig för många piller helt enkelt.

Vad heter den drinken :: Whisky-Tablets on the Rocks with Headphones

R.I.P Stickan Engström som får ta smällen
Citera
2020-06-10, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leroy43
Christer Pettersson är mördaren men hovrätten tordes inte fälla honom, han blev fälld i tingsrätten.

Det man till stor del vet: CP stod vid biografen Grand och väntade på att köpa knark av kontakten på Tegnergatan, som även hade pistol hos sig.
CP såg då paret Palme gå in på bion, CP var hatisk till Palme eftersom han blivit hjärntvättad av cellkamraten i finkan, den s.k bombmannen som hatade Palme. Medan paret Palme var på bio hade CP möjlighet att hämta vapen på Tegnergatan.
När Palme kommer ut från bion följer CP efter, detta är klarlagt, CP har också en karakteristisk haltande gång efter en benskada. Vittnen vid korvkiosken nära mordplatsen ser CP med sin haltande gång gå efter paret Palme. också klarlagt. Vid mordplatsen ser Lisbeth Palme CP hastigt komma och sedan skjuter han Palme.
Också klarlagt från Lisbeths Palmes vittnesmål.
Ett vittne lade också märke till den haltande gången på den flyende.
CP tog sig till Centralen och flydde mot Rotebro där han bodde men somnade och vaknade i Märsta.
Märsta bekräftat via vittnen.

Det är ofta underliga ensamma gärningsmän som gör sådana här dåd och CP hade ju mördat förr, Han hade väldigt kort stubin pga en hjärnskada och stack en bajonett i en oskyldig människa i biljettkön till biografen Rigoletto så att han dog ett antal år tidigare.

Har varit tveksam till CP men farsen med skandiamannen får honom att verka trolig jämte underrättelsetjänst där jag håller CIA som troligast kanske med Säpos vetskap. Motivet att Palme är totalt insyltad i sovjet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in