2020-06-10, 06:51
Medlem
okok1s avatar
Kan det ha något med att man kan DNA spåra släktingar nu? Helt plötsligt fick man en träff?

Detta menar jag:
Citat:
Den senaste veckan har det rapporterats flitigt om polisens nya möjligheter att söka efter brottslingar genom DNA-register. Lagändringen som trädde i kraft vid årsskiftet innebär att polisens utredare numera även har rätt att söka bredare i olika DNA-register. Innan lagändringen var man tvungna att få en 100-procentig träff på DNA för att få fortsätta utredningen. Nu efter lagändringen får man lov att även söka på DNA-profiler som liknar det DNA man påträffat. Det innebär att man kan hitta nära släktingar till den eventuella gärningsmannen, och på så sätt ringa in den misstänkta. En utredningsmetod som varit framgångsrik inte minst i USA.
Senast redigerad av okok1 2020-06-10 kl. 06:55.
Citera
2020-06-10, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Examen efter 10 års kampanj att stänga CPsvamlet som var förutsättningen att komma vidare. Ligg på hårt!

Steg 2 är att Redovisa svaren på frågorna jag postade tidigare. Går ej att låtsas som det regnar där.

Det finns mycket att önska av palmeutredarnas redovisning, tyvärr tror jag att sekretessen kommer att sätta stopp för en del svar.
Citera
2020-06-10, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Då var vi alltså framme vid dagen D. Spännande!

Jag är villig att köpa alla lösningar som innehåller ovedersägliga bevis. Som skulle ha en chans att hålla i rättegångar ända upp till HD.

Låt oss hoppas att vi slipper alla former av indicier/resonemangslösningar. Och att KP därmed begår yrkesmässigt självmord i direktsändning.

Risken är dock att KPs presentation blir långt ifrån konklusiv. Jag befarar att vi kommer att presenteras en indiciekedja, helt utan bevis som kan kopplas till själva mordplatsen. Däremot kan det mycket väl presenteras bevis som underbygger själva indiciekedjan, t.ex. sydafrikanska förhörsprotokoll eller att man kan bevisa något om Engström och vapensamlaren utan att för den skull ha hittat mordvapen och DNA på detta.

Svåra frågor som övervakning, WT och en mycket sannolik svensk inblandning om det gäller sydafrikanska anstiftare kommer man inte att ta i, alternativt avfärda.

Det är vad jag tror kommer att hända idag.
Senast redigerad av Folkfiende 2020-06-10 kl. 06:59.
Citera
2020-06-10, 06:56
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Vem är CA?
Christer Andersson. Den troligaste kandidaten om GM var ensam.
Citera
2020-06-10, 06:57
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Den eviga frågan som så många ställer.

Ursäkta om det blir lite filosofiskt, men ändå.

Svaret är: det kan vara slumpen. Slumpen händer hela tiden. En extremt olycklig tidpunkt, på extremt olycklig gata. Slumpen är hänsynslös mot alla snyggt upparbetade teorier. Man kan inte räkna på sannolikheter för slumpen, den är utanför vårt förstånd. Poliser hatar den, alla hatar den. Den går inte att räkna på.
slump att han hade pistol med sig ?
Citera
2020-06-10, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Det finns mycket att önska av palmeutredarnas redovisning, tyvärr tror jag att sekretessen kommer att sätta stopp för en del svar.
Nej det går inte att hävda sekretess för centrala frågor som dessa. Hela trovärdigheten hänger på det.

Dessutom kanske många av svaren finns där ute på olika håll i verkligheten bortom hemligstämplade dokument. T ex är det ju någon som tror sig ha identifierat "Föllinge"
Citera
2020-06-10, 06:59
Medlem
Basfaktas avatar
Expressen går nu ut hårt med storyn om att SE:s familj och vänner säger att det är helt uteslutet att han kan ha mördat Palme. Idén beskrivs som befängd.

Samma tidning som länge hårt pressat fram SE som gärningsman.

Spännande.

Kovändning fem i tolv?
Citera
2020-06-10, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Risken är dock att KPs presentation blir långt ifrån konklusiv. Jag befarar att vi kommer att presenteras en indiciekedja, helt utan bevis som kan kopplas till själva mordplatsen. Däremot kan det mycket väl presenteras bevis som underbygger själva indiciekedjan, t.ex. sydafrikanska förhörsprotokoll eller att man kan bevisa något om Engström och vapensamlaren utan att för den skull ha hittat mordvapen och DNA på detta.

Svåra frågor som övervakning, WT och mycket sannolik svensk inblandning om det gäller sydafrikanska anstiftare kommer man inte att ta i, alternativt avfärda.

Det är vad jag tror kommer att hända idag.

Tror inte det finns en chans att komma undan med sådant.

2,5 timmar kvar. Hinner med en löptur.
Citera
2020-06-10, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Bara tre timmar kvar nu. Jag tror fortfarande på CP. Det har jag gjort ända sedan domen föll i tingsrätten. Men efter att han friades kändes det som om mordet aldrig skulle bli uppklarat. Under 90-talet matades man med artiklar i Expressen och Aftonbladet om mordvapen hit och testamenten dit men inget spår ledde någon vart. Palmemordet måste va varit kvällstidningarna mest lönsamma kassako någonsin så många löpsedlar som handlade om det.

Som sagt, jag tror på CP. Inte bara pga LP:s utpekade utan jag tror också att polisen fick information från kriminella. Informationen kunde de inte använda i rättegången mot honom för då hade en korruptionsskandal uppdagats. Sedan tror jag det gladde många poliser att Palmes presumtiva mördare frikändes.

Ska bli intressant att se vem de presenterar. Att de skulle lösa Palmemordet det trodde jag aldrig att jag skulle få uppleva. Det är stort.

Sa inte KP typ 2018 att alla som inte heter Christer Pettersson och är födda innan 28 februari 1986 är ointressanta för utredningen? Snacka om kovändning om utredningen sedan dess ändå kommit att handla om CP.
Senast redigerad av clandeztino 2020-06-10 kl. 07:05.
Citera
2020-06-10, 07:02
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Christer Andersson. Den troligaste kandidaten om GM var ensam.

Många kandidater som heter Christer i denna soppa?
Citera
2020-06-10, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Har du inte förstått att hon är en del av lanseringen av det spåret? Allvarligt?!
Bara för det behöver hon inte vara inkompetent. Det blir märkligt att hon inte säjer något om andra misstänkta. Hon framstår som dåligt påläst.
Citera
2020-06-10, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Expressen går nu ut hårt med storyn om att SE:s familj och vänner säger att det är helt uteslutet att han kan ha mördat Palme. Idén beskrivs som befängd.

Samma tidning som länge hårt pressat fram SE som gärningsman.

Spännande.

Kovändning fem i tolv?
Idén är från början befängd, och än mer befängd blir den när den inte går att koppla till faktiska och praktiska omständigheter.
Dessa människor har stått helt ensamma i skitstormen. De är värda ett skadestånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in