2020-06-10, 00:59
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Det var väl bra.

Undrar dock varför mina skattepengar går åt till att lösa 16 år gamla mord i ett land som är plågat av kulturberikning, skjutningar, mord, våldtäkter i världsrekordsiffror och ökad gängkriminalitet.

Sjuka prioriteringar.
Det skulle du möjligen inte tycka om det var ditt barn eller din hustru som mördats.
Citera
2020-06-10, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Ja men hålla tyst i 16år.
Grymt diciplinerad isåfall.
Kan inte vänta med att komma hem för och berätta vad som.hänt på jobbet under dagen.
Men hålla tyst om eyy dubbelmord i 16årm 😵

Har du ingen i ditt liv som bryr sig är det inte speciellt svårt att bara underhålla sig själv på diverse sätt, skulden av att ha gjort det skulle förmodligen äta upp dom flesta normala människor men har du ett missbruk och intalar dig själv att det inte var ditt fel så går det nog att hålla ut ett tag.
Citera
2020-06-10, 01:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadBeatLivet
Folk verkar rätt snabba med att bedöma honom som ett psykfall, är personligen inne på ditt spår, en psykos som gått helt åt helvete och som har format dom senaste 16 åren av hans liv, alkohol missbruk utan dess like och konstant ångest.

Ja det skulle kunna vara så. Det lär inte vara svårt att få honom att fortsatt prata, så förhoppningsvis kommer dimmorna skingras när vi får FUP.
Citera
2020-06-10, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmergom
Tråkigt att höra, hoppas du mår bättre idag! Men blir det inte ensamt? Tråkigt om dagarna osv? Eller tänker man inte på det när man mår så pass dåligt

Man vänjer sig efter ett tag, du har små sporadiska möten med folk som du lever på ett tag men mestadels är det bara dötid och hitta sätt att underhålla dig själv, spelar du dataspel eller gamblar online så går tiden rätt fort och du stänger av en stund.

Men som att svara på din fråga mår jag mycket bättre idag, har ett helt annat umgänge och jobbar heltid i ett annat land och mår som sagt bättre för varje dag som går.

Men jag tror det är svårt för folk som inte har varit ensamma att sätta sig in i det, man har liksom inte så mycket annat val än att va själv.
Citera
2020-06-10, 01:05
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Är det inte ändå rätt svårt att få sånt från försäkringskassan nu för tiden om man inte är helt psykotisk eller saknar både armar och ben? Jag vet inte riktigt hur det fungerar längre men man skärpte väl de bitarna ganska rejält för ett antal år sedan.

Visas för övrigt inte exempelvis vanligt försörjningsstöd som inkomst?

Daniel, om han nu har förtidspension, kan ju ha fått det
innan de ändrade reglerna 2007.
För många personer med tex autism är det en ganska vanlig väg att gå.
Först försöker de ta staplande försiktiga steg ut i arbetslivet,
för att sedan bli erbjuden aktivitetsersättning,det får man
ha tills man fyller 30.
Det ger inte automatisk rätten till förtidspension efter 30, men förr var det väldigt
vanligt att pensionera bort funktionsnedsatta personer
Det var inte så mycket snack om att se möjligheter hos varje individ.
Beroende på handläggare, vart i landet man bor,eventuell comorbiditet,
hur framtiden inom jobb ser ut ( läs förr tiden )beslutar man om förtidspension.
I många fall, så har man väl betraktat personer som Daniel som obrukbara
i arbetslivet tex autism kan ej botas och medicineras bort.
Stresskänslighet, social nedsatt förmåga etc gör det svårt att fungera i arbetslivet.
En del personer har blivit tvingade att få förtidspension, då man inte
sett några möjligheter till anpassning av ett arbete.
Citera
2020-06-10, 01:07
Medlem
Jgf har ju startat en tråd där hen skriver

Som ovan? Varför? Jag läser här inne hela tiden, och hela tiden kommer samma frågeställning upp. Man vill inte medicinera?

Jag har flera vänner runt omkring mig, och där är samma sak. Men de klagar ändå på sitt mående och mår skit, men man vill INTE ta mediciner?

Jag förstår VERKLIGEN inte varför. Har du hjärtfel, tar du medicin. Har du magkatarr tar du omeprazol, har du hosta köper du hostdämpande. Dessutom blir oftast den psykiska o komma man lider av VÄRRE med tiden.

Snälla ni som vägrar medicin. Förklara varför?
Citera
2020-06-10, 01:08
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Daniel, om han nu har förtidspension, kan ju ha fått det
innan de ändrade reglerna 2007.
För många personer med tex autism är det en ganska vanlig väg att gå.
Först försöker de ta staplande försiktiga steg ut i arbetslivet,
för att sedan bli erbjuden aktivitetsersättning,det får man
ha tills man fyller 30.
Det ger inte automatisk rätten till förtidspension efter 30, men förr var det väldigt
vanligt att pensionera bort funktionsnedsatta personer
Det var inte så mycket snack om att se möjligheter hos varje individ.
Beroende på handläggare, vart i landet man bor,eventuell comorbiditet,
hur framtiden inom jobb ser ut ( läs förr tiden )beslutar man om förtidspension.
I många fall, så har man väl betraktat personer som Daniel som obrukbara
i arbetslivet tex autism kan ej botas och medicineras bort.
Stresskänslighet, social nedsatt förmåga etc gör det svårt att fungera i arbetslivet.
En del personer har blivit tvingade att få förtidspension, då man inte
sett några möjligheter till anpassning av ett arbete.

Okej, tack för infon! Kan erkänna att det var ett antal år sedan jag nystade försäkringskassans förehavanden, så bra koll har jag inte.
Citera
2020-06-10, 01:09
Medlem
Enligt Aftobladet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MRO70o/gripen-for-dubbelmordet-i-linkoping-daniel-holl-sig-undan-i-16-ar
Citera
2020-06-10, 01:16
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadBeatLivet
Folk verkar rätt snabba med att bedöma honom som ett psykfall, är personligen inne på ditt spår, en psykos som gått helt åt helvete och som har format dom senaste 16 åren av hans liv, alkohol missbruk utan dess like och konstant ångest.

Motivbilden kommer nog upp rätt snart.
Möjligen hörselpsykos men det är ovanligt att man dödar folk bara sådär.
Vanligt att man blir rädd för att skada andra under en psykos dock.
Om det är en psykos så är det positiva i att han minns händelseförloppet, tydligen eftersom han erkänner mord, vissa minns inte vad som händer under sin psykos och då blir det mer problematisk.
Citera
2020-06-10, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RLKing
24 år räknas väl fortfarande som unga 20-års åldern? jodgubbsflickan är inte en hon...det är en han och absolut inget troll, framgår rätt snart, Känner GM mycket väl

Du missförstår. Jordgubbsflickan skrev att gärningsmannen inte var i unga 20-årsåldern utan över 30 när brotten begicks. Alltså försökte Jordgubbsflickan förkasta hypotesen om en kille i 20-årsåldern, men visade sig ha fel i slutändan.
Citera
2020-06-10, 01:17
Medlem
Men bilden av Daniel Nyqvist, 37, som ska ha mördat dem, är suddig.

Hos klasskamraterna har den bleknat och i hyreshuset där han bor tycks ingen ha lagt märke till honom

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MROAEo/efter-16-ar-har-daniel-nyqvist-37-fatt-ett-ansikte
Citera
2020-06-10, 01:19
Medlem
Har läst igenom jordgubbens historik nu i den här tråden, och kan inte se att hen är ute och cyklar en enda gång. Verkar finnas en del substans i det hen skriver.

Är det ett troll så har hen gjort det otroligt skickligt måste jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in