2020-06-10, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askungen
Jag frågade också om detta, sr-reporten sa att det bara är inom Sverige det görs. Men jag lyssnade på rättegången med L*na W*sström och där hade man länk från England pga corona (kanske även andra omständigheter) men klart son f*n att tyska polisen kan ordna detta och speciellt under rådande omständigheter. Sjukt! Ska de brevväxla för motfrågor då?!

Citat:
Ursprungligen postat av Dongle
Jag drar inga slutsatser innan fingeravtrycken identifierats.
Om jag tolkar informationen rätt så sitter dessa fingeravtryck långt ut, dvs i slutskedet av "paketeringen" om jag får uttrycka mig så okänsligt.
Lager G059 är längst ut och består av 7 skikt.
De oidentifierade fingeravtrycken hittades på skikt A och skikt C där skikt A är ytterst.
Hur de oidentifierade fingeravtrycken hamnat där kan man bara spekulera vilt och brett om och jag håller mina gissningar för mig själv då de är inget mer än just gissningar.

Jag kopierar in text från aktbilaga 133 igen om någon undrar vad jag svamlar om:

Mina gissningar vad jag tror, inget som står eller sagts i förhör eller i bevisning men jag gissar/tror på 2 scenarion
1. Kan bero på blodet som han hade på händerna med, börjar "icke kladdigt" sen blir det "kladdigt".
eller:
2. Haft handskar och några gått hål på utan han märkt det och lager efter lager blir det "kladdigare." Handske och att han är "kladdig" kanske gör det otillräckligt för en matchning?

Därav kanske otydliga avtryck som är för svåra att tyda/matcha.

Vi får se vad som sägs om detta sen, förhoppningsvis kommer det fram i rättegången vad som menas och hur det ska tydas.
Citera
2020-06-10, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novista
Mina gissningar vad jag tror, inget som står eller sagts i förhör eller i bevisning men jag gissar/tror på 2 scenarion
1. Kan bero på blodet som han hade på händerna med, börjar "icke kladdigt" sen blir det "kladdigt".
eller:
2. Haft handskar och några gått hål på utan han märkt det och lager efter lager blir det "kladdigare." Handske och att han är "kladdig" kanske gör det otillräckligt för en matchning?

Därav kanske otydliga avtryck som är för svåra att tyda/matcha.

Vi får se vad som sägs om detta sen, förhoppningsvis kommer det fram i rättegången vad som menas och hur det ska tydas.

Citerar mig: förstår inte gur jag fick in askungen i detta när jag skulle svara ovan, blev nog lite fel🙈
Citera
2020-06-10, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Klart han kommer dömas. Alla vet att han är skyldig, bortom rimligt tvivel. Dessutom finns det flera grannar som hört samma bråk vid den tidpunkten mordet skulle ägt rum. Det finns inget som tyder på att W skulle tagit sitt egna liv, finns varken missbruk eller psykiska problem.

Sen förstår jag inte hur du resonerar kring det? Skulle hon då skurit av sitt eget huvud menar du? T har haft ihjäl henne med ursinnigt våld. Det är den anledningen varför hon inte finns i livet längre.

Klippt ur rapporteringen från rättegången:

"Kriminalteknikern säger att slutsatsen är att Wilma på något sätt har skadats i vardagsrummet. Men att man även fann blod av den misstänkte." Han och ENBART han har varit med W och dödat henne.
Jag resonerar kring hur bevisningen håller i rätten och inte vad jag personligen tycker. Personligen säger jag qtt det är uppenbart att han mördat wilma med eller utan kropp. Rättsystemet talar annat språk än jag och du och tyvärr tror jag på friande dommar men de återstå att se.

Att grannar hört bråk, fine. Men hur vet man utifrån bråket att han mördat wilma? Man mäste kunna argumentera för det som åklagare och det blir väldigt svårt. Ja, man har hört bråk mem hur har man vetat att det är mgm o inte annanm även om de varit mgm.så beyyder det att dem bråkat inte att hon mördats.

Jag tror absolut inte att hon tagit livet av sig men menar på att det är något försvaret kan lyfta fram. Man vet ju inte dödsorsaken. Hon kan ha dött av vad som helst. Kanske snubblat slagit i huvet mm..nu menar jag inte qtt det är så utan att det är något man kan lyfta fram

Däremot har blodet tillkomit genom halshuggningen och därmed tror jag han blir dömd för giftebrott men intr mordet
Citera
2020-06-10, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chinotto
Med rimligt tvivel utesluts det. Ingen annan hade tillgång till lägenheten.

Det är av denna anledning det är korkat av honom att inte komma upp med en alternativ förklaring till vad som skett. DÅ hade det kanske kunnat finnas rimligt tvivel om försvaret kunnat argumentera på ett vettigt sätt. MGM skjuter sig dock i foten genom att låtsas som att han inte vet någonting.

Bevisningen är svårt, men jag är inte att det är helt omöjligt att han ändå blir fälld.

Gällande fingeravtrycken är de oidentifierade men som jag förstår det för att de är så dåliga att de inte kan analyseras.
Ja visst är han ju väldigt dum så som han betet sej efter han försvunnit och spelat spel trots att hon varit borta osv. O hans förklaringar att inte veta något är ren skitsnack. Men jag tror de är till hans fördel aty blåneka än att tingsrätten ska bedömma detta som.en efterhandkonstruktion.

Hur och vems fingeravtryck har tillkommit på foliet om han varit ensam där.
Citera
2020-06-10, 00:22
Medlem
Dongles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tojo
Jag hittar inget i FUP om vilka andra personer som fingeravtryck kan jämföras med (utöver tagna avtryck från brottsregister). Får polisen jämföra med fingeravtryck från Ts familj och vänner? Det vore intressant som attan.

Jag måste pudla här.
Jag skrollade igenom aktbilaga 133 igen.
Det verkar som att man kontrollerat fingeravtrycken en gång till:

Citat:
De två tidigare ej identifierade avtrycken (se Delredovisning 2
(Fingeravtrycksjämförelse)) jämfördes igen med 970122-7994
med hjälp av jämförelseavtryck från dennes fotsulor samt nytt
daktylogram från dennes handflator, vilket inte ledde till någon
identifiering. Inget av de två avtrycken uppfyller kriterierna för
uteslutning på grund av deras kvalitet. Det går alltså inte att
utesluta att de är avsatta av 970122-7994.
Citera
2020-06-10, 00:23
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Ja visst är han ju väldigt dum så som han betet sej efter han försvunnit och spelat spel trots att hon varit borta osv. O hans förklaringar att inte veta något är ren skitsnack. Men jag tror de är till hans fördel aty blåneka än att tingsrätten ska bedömma detta som.en efterhandkonstruktion.

Hur och vems fingeravtryck har tillkommit på foliet om han varit ensam där.

Fingeravtrycket som INTE är T - kan väl vara från W? De har ju kollat i brottsregister på fingeravtryck men W har väl aldrig varit inne hos polisen heller och avgett fingeravtryck för då hade de haft en akt på henne - eller hur?

Vi har nog alla någon gång emellanåt dragit ut lite för mycket folie och fått ta ur rullen och fixa till den. Inget ovanligt med det.

De bodde ju tillsammans och hon kan väl faktiskt ha tagit i folierullen/folie hon också.

De har visat i FUP ett välfyllt kylskåp och frys och det tyder på att de lagat mat och ibland måste man använda folie till öppnade förpackningar etc.
Senast redigerad av CS128 2020-06-10 kl. 00:27.
Citera
2020-06-10, 00:25
Medlem
tojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dongle
Jag måste pudla här.
Jag skrollade igenom aktbilaga 133 igen.
Det verkar som att man kontrollerat fingeravtrycken en gång till:

Aha, bra, tack för den infon. Då finns inte ett enda avtryck att matcha mot släkt/vänner heller om jag förstått rätt.

Skulle en eventuell kumpan ha skyddat fingertoppar till 100% och T misslyckats fundamentalt? Jag lutar åt att T gjort grovjobbet själv. Möjligen haft span- och bärhjälp.
Citera
2020-06-10, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrilly
Brott mot griftefriden är det inget tvivel om. Inte heller att han skadat henne tycker jag. Vad har vi på honom om vi bara pratar mord?

1. Motiv finns, han är också aggressiv och har kort stubin. men då borde alla som är aggressiva vara mördare. Men man kan inte döma en på grund av att man har kort stubin och qtt det troligtvis slagit slint...
2. Grannar hör bråk och troligtvis är det Wilma som skriker väldigt högt och länge. Sen blir det knäpptyst och ingen hör från W efter detta. Det låter som att hon antingen blev allvarligt skadat eller mördad vid den här tidpunkten. troligtvis är det denna tidpunkt mordet sker. Men vad är bevisningen till att just han bråkade med henne. Det finns ju fortfarande ingen bevisning mer än att man hört skrik och bråk. Inget visar vem gm är.
3. Bevis pekar mot att T skadat eller allvarligt skadat Wilma i vardagsrummet (blodspår, DNA, spår på väggar). bevisningen talar om att wilma skadats där ja. Men vilka var bevisningen att det är JUST T som tillfogat skadorna?
4. Bevis pekar på att W själv förflyttat sig eller blivit förflyttad till sängen och sen varit avliden där. För, hon var inte död tillräckligt länge i vardagsrummet för att hunden kunde markera, men han ser väldigt mycket blod så hon måste skadats här. här råder osäkerhet på vem som gjort vad. Har hon förflyttats eller har hon själv flyttat på sig. Vem kan då har flyttat på henne? Vad är bevisningen att det faktiskt var T?
5. W måste ha dött i lägenheten och alla spår pekar mot T. Det finns ingen annan som man kan peka på. Dörren har varit låst och ingen annan har kunnat komma in. [b]här råder det rimligt tvivel. Det finns ingen annan man kan peka på. Men det går heller inte att skuldbelägga T för det inte finns en alternativa gärningsmän[/B ]Teorin om fler nycklar har ingen kunnat bekräfta.
6. Trovärdigheten i Ts historia är väldigt låg. Hans berättelse om vad som hänt hänger inte ihop och andra förhör visar att detta är en snubbe man inte kan lita på
Håller med
Har jag missat något?
För att summera mina svar, återigen folk är så lättkränkta här, jag skulle kunna säga med 100% att T är mördaren och säger precis som du, det pekar inte åt andra håll. Men tyvärr tror jag inte det du presenterar håller i rätten för som sagt det råder myckret otydlighetry och väldigt lätt för en försvarare och få det att se ut som oskyldigt.
Citera
2020-06-10, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Fingeravtrycket som INTE är T - kan väl vara från W? De har ju kollat i brottsregister på fingeravtryck men W har väl aldrig varit inne hos polisen heller och avgett fingeravtryck för då hade de haft en akt på henne - eller hur?

De bodde ju tillsammans och hon kan väl faktiskt ha tagit i folierullen/folie hon också!
Hennes avtryck måste de väl ha hittat nånstans på nånting som bara hon använde? Allt kan ju inte vara avtorkat?
Citera
2020-06-10, 00:28
Medlem
Vad tror vi, tror vi han styckat även kroppen? Skulle ha varit väldans svårt att transportera en kropp annars.
Citera
2020-06-10, 00:35
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Vad tror vi, tror vi han styckat även kroppen? Skulle ha varit väldans svårt att transportera en kropp annars.

Ja, det tror jag med tanke på alla märken i duschen.
Citera
2020-06-10, 00:39
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpning
Hennes avtryck måste de väl ha hittat nånstans på nånting som bara hon använde? Allt kan ju inte vara avtorkat?

Det kan du ha rätt i - fast de kan ju vara suddiga de också? På en tandborste, smink, hårborste etc.
Antar att det mesta man tar i kanske man inte får man tydliga avtryck på.

Men det som diskuteras om jag förstått det rätt så är ju inte de avtrycken som är okända tydliga heller. Inte vet jag men kanske bara halva eller delar av dessa fingeravtryck är till t ex 3/4dels suddiga och tillräckligt för att kunna jämföra med T och att det inte är hans fingeravtryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in