2020-06-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
JO jag vet, problemet är att slaktaren kanske går fri bara för att man inte hittar kroppen och en dödsorsak

Ja. Det är en av konsekvenserna av att leva i en demokratisk rättsstat.
Nog för att det kan uppstå friande domar som får anses stötande men motsatsen är helt otänkbar.
Citera
2020-06-09, 23:33
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Dråp... Vållande...
Att ha ihjäl någon är inte alltod klassat som mord. Våra lagar är inte riktigt så svart-vita

Att ha ihjäl och slakta ett barn är mord inget annat.Så svart & vitt är det
Citera
2020-06-09, 23:38
Medlem
Citat:

Om du känner till några omständigheter som fastställer med all säkerhet att detta handlar om mord så rekommenderar jag att du kontaktar polis och åklagare.
Annars bör du kanske läsa på om vad mord innebär och få en något mer nyanserad bild avseende bevisläget i detta mål.
Citera
2020-06-09, 23:40
Medlem
Turphiees avatar
Citat:

Att ha ihjäl någon kan vara mord, dråp, vållande till annans död o.s.v.
Att sedan skända liket är brott mot griftefriden.

Gör dig själv en tjänst och läs på vad du diskuterar om istället för att använda ditt personliga tycke som någon form av faktareferens.
Och säg inte "de kan lika gärna vända på det" om du redan VET att de inte alls kan det.

Blir en ganska tröttsam tråd med alla faktafel ni strör omkring er
Citera
2020-06-09, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dongle
Nja, inte riktigt så.
Från Aktbilaga 133:

Har uppfattat som du, hur i hela friden kunnigt folk här i tråden inte fattar vad detta betyder? Man ser bara det man vill se, eller?
Tishko har inte varit helt allena i farten!
Senast redigerad av cactaceae 2020-06-09 kl. 23:46. Anledning: Felstavning
Citera
2020-06-09, 23:41
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Ja. Det är en av konsekvenserna av att leva i en demokratisk rättsstat.
Nog för att det kan uppstå friande domar som får anses stötande men motsatsen är helt otänkbar.

Demokratisk rättsstat låter fint men långt från sanningen.
Citera
2020-06-09, 23:46
Medlem
Citat:
Demokratisk rättsstat låter fint men långt från sanningen.

Sverige är i högsta grad en demokratisk rättsstat. Visst finns det vissa problem vi som samhälle kämpar med men Sverige ligger (tillsammans med övriga nordiska länder) överst på samtliga relevanta listor på området.

Sedan vad du anser om rättsstaten eller Sverige som sådan är föga relevant för sakfrågan, främst för att du inte tycks utbildad eller för den delen insatt i ämnet.
Citera
2020-06-09, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Dråp... Vållande...
Att ha ihjäl någon är inte alltod klassat som mord. Våra lagar är inte riktigt så svart-vita

Exakt. Tröttsamt med folk som tjatar om mord hela tiden. Svårt utan kropp.
Citera
2020-06-09, 23:56
Medlem
Har följt det här nu ett tag , läst större delar av FUP.
Så föräldrarna var i lägenheten efter /under helgen och de såg inga blod spår i lägenheten.
Så påstå att de har bråk som han har sagt. Vart åker hon då ?
Vad jag förstår är det skilda föräldrar och ingen av dem behandlar henne så bra. Om hon åkte till pappan och något gick snett. Som K påstår att någon försöker sätta ditt han och det hände under någon av de 9 dagarna ingen var i lägenheten.

Tänker hur kunde föräldrarna inte märkt spåren då några ser rätt tydliga ut på bilderna?

Om pappan/mamman ville komma undan vem inte bättre att sätta dit än pojkvännen ? Diskutera?

Och tror ni någon mer är inblandade som kommer slippa undan för med hjälp ? Kan inte vart lätt att gjort allt det där själv.
Citera
2020-06-09, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WNde
Har följt det här nu ett tag , läst större delar av FUP.
Så föräldrarna var i lägenheten efter /under helgen och de såg inga blod spår i lägenheten.
Så påstå att de har bråk som han har sagt. Vart åker hon då ?
Vad jag förstår är det skilda föräldrar och ingen av dem behandlar henne så bra. Om hon åkte till pappan och något gick snett. Som K påstår att någon försöker sätta ditt han och det hände under någon av de 9 dagarna ingen var i lägenheten.

Tänker hur kunde föräldrarna inte märkt spåren då några ser rätt tydliga ut på bilderna?

Om pappan/mamman ville komma undan vem inte bättre att sätta dit än pojkvännen ? Diskutera?

Och tror ni någon mer är inblandade som kommer slippa undan för med hjälp ? Kan inte vart lätt att gjort allt det där själv.

"Föräldraspåret" ger jag inte mycket för. Finns absolut ingenting som talar för det och lösa spekulationer utan grund är sällan värda mycket.

I och med att ingen står åtalad vare sig för medhjälp till mord eller medhjälp till brott mot griftefriden så kan vi nog utgå från att det inte finns tillräckliga belägg för att få en eventuell medhjälpare dömd. I vart fall inte i dagsläget och det ter sig osannolikt att det skulle framkomma nya bevis givet att man inte hittar kroppen (vilket ter sig osannolikt).
Citera
2020-06-10, 00:02
Medlem
Dongles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Har uppfattat som du, hur i hela friden kunnigt folk här i tråden inte fattar vad detta betyder? Man ser bara det man vill se, eller?
Tishko har inte varit helt allena i farten!

Jag drar inga slutsatser innan fingeravtrycken identifierats.
Om jag tolkar informationen rätt så sitter dessa fingeravtryck långt ut, dvs i slutskedet av "paketeringen" om jag får uttrycka mig så okänsligt.
Lager G059 är längst ut och består av 7 skikt.
De oidentifierade fingeravtrycken hittades på skikt A och skikt C där skikt A är ytterst.
Hur de oidentifierade fingeravtrycken hamnat där kan man bara spekulera vilt och brett om och jag håller mina gissningar för mig själv då de är inget mer än just gissningar.

Jag kopierar in text från aktbilaga 133 igen om någon undrar vad jag svamlar om:

Citat:
Bilden visar G059 med 7 skikt. Gröna etiketter härrör från NFC:s undersökning.
Framkallade fingeravtryck:
Skikt A: Två fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med
personnummer 970122-7994 samt ytterligare ett avtryck. Avtrycket bedömdes vara
användbart för jämförelse. Avtrycket jämfördes med de under ändamålet angivna
personerna och söktes i fingeravtrycksregistret, vilket inte ledde till någon identifiering.

Skikt B: Tre fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med
personnummer 970122-7994.
Skikt C: Sex fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med
personerna och söktes i fingeravtrycksregistret, vilket inte ledde till någon identifiering.
Citera
2020-06-10, 00:03
Medlem
tojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dongle
Nja, inte riktigt så.
Från Aktbilaga 133:
Citat:
Framkallade fingeravtryck:
Skikt A: Två fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med

Skikt B: Tre fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med
Skikt C: Sex fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med
Skikt D: Ett fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med
Skikt E: Ett fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med
Skikt F: Ett fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med
Skikt G: Ett fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med

Jag hittar inget i FUP om vilka andra personer som fingeravtryck kan jämföras med (utöver tagna avtryck från brottsregister). Får polisen jämföra med fingeravtryck från Ts familj och vänner? Det vore intressant som attan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in