Citat:
Ursprungligen postat av
drunknar
Jag tror att många i den här tråden felaktigt förvillats av att bo1 har invandrarbakgrund. Märkliga teorier om att han skulle ha burit kniv, börjat kaxa sig osv. Som jag fattat det så utsattes han av grovt våld, med bland annat knivhugg mot stjärt och liknande. Jag tror gm är en ung man runt 20(vid brottstillfället) och påminner om denne seriemördare från USA:
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Joubert_(serial_killer)
Citerar mig själv från 2015 men ännu är det ju oklart vad DÖN hade för motiv. Denne mördare JJ hade i alla fall
Schizoid personality disorder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Schizoid_personality_disorder plus lite annat smått och gott, bland annat tvångstankar. Han bedömdes ej ha haft någon psykos vid morden och det tror jag verkligen inte DÖN hade heller. Långvariga tankar på att mörda och antagligen var det inte så tillfredställande som han föreställt sig och lade mördarhatten på hyllan.
Lägger in ett till av mina inlägg där jag gör ett försök till amatörprofilering, kanske kan ligga någon sanning i mina spekulationer:
Citat:
Åsikter och teorier spretar ju som fan så mitt inlägg var endast riktat mot en del av hela spekulationsapparaten. En åttaåring blir brutalt knivmördad, då ligger beteendeavvikelsen med allra största sannolikhet hos gm och personligen tror jag på en ung man som under en längre tid gått runt med tankar på att mörda. Antagligen har han en väldigt dålig självkänsla och dåligt självförtroende vilket spelar in när han ska välja sitt offer. Men sedan visar han sig vara en högpresterande mördare som även klarar att ta sitt andra offer när det enligt hans bedömning behövs. Jag tycker man ska komma ihåg att vi i Sverige knappt har seriemördartyper och jag tycker inte det är särskilt osannolikt att han efter mordet inte längre är intresserad av att fortsätta med mördandet. Som en slags katarsis från tvångstankarna som plågat honom. Han har den känslokontroll och förmåga till rationalisering som krävs för att kunna gå vidare i livet utan att bryta ihop och erkänna sitt brott.