2020-06-09, 23:59
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Personligen ska jag ligga i radioskugga från midnatt till 09:30. Jag tänker inte bli spoilad av Expressen eller Aftonbladet.

Till alla gamla trådhängare vill jag rikta en hälsning. Vad som än händer imorgon så fortsätter världen att ticka. Låt inte en eventuell besvikelse tära på era liv. Undvik att bli glad om ni har rätt, det ligger så många söndertrasade liv i skuggan av detta mord. Det var en attack på vårt land och vår demokrati, oskyldiga har fått lida tillräckligt.

Man kan säga mycket om Palme, illa som gott. Men Olof Palme stod upp mot de stora, det är alltid något beundransvärt.

Ja man kan säga mycket om Palme. Han duperade större delen av svenska folket inklusive många politiker.

Tyvärr var han bara en fin människa utåt, och kunde t ex ljuga samvetslöst utan att svälja tungt. Se bara Geijeraffären där han ljög inför svenska folket och fick många oskyldiga visselblåsares huvuden att rulla. Fråga GW vad han tycker om den fine Palme.
Citera
2020-06-10, 00:00
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Äsch, du dra en historia som inte håller, att ringa Säpo och få inget svar, tänk efter nu varför har de med mordet att göra? Larmet hade redan gått och vilket överraskningsanfall menar du du nu, Ryssen?
Att man lät det ske är dina egna ord, men någon livvakt hade han inte och det beror på att Olof sa det tidigare på kvällen och han gick ut utan livvakt.
Ingen visste det innan!

Palmes söner sa i Skavlan år 2012 att Olof bad om livvakter den aktuella kvällen. Men blev nekad.
Citera
2020-06-10, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Men han gör dom inte tanklöst. Tvärtom, han gör dom oerhört medvetet. Många psykopater har hög iq, kan föra sig, tänka strategiskt - trots ibland svåra problem med impulskontroll.

Om SE är gärningsman så tror jag han hade en glasklar strategi med allt. Att han var där och då var en vidrig slump, men hur han agerade efter slumpen kom - det var ingen slump.

Kontakter med media - planerat.
Vittneshistorierna - planerat.
Val av kläder efteråt (men små variationer) - planerat.
Ständiga diskussioner efteråt med vänner och kollegor om mordet - planerat.

Nu förstår jag inte. Han är strategisk och oerhört medveten. Men inte rationell? Vad är han för sorts ufo. Är planerad och genomtänkt men gör genomgående korkade saker?
Citera
2020-06-10, 00:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Äsch, du dra en historia som inte håller, att ringa Säpo och få inget svar, tänk efter nu varför har de med mordet att göra? Larmet hade redan gått och vilket överraskningsanfall menar du du nu, Ryssen?
Att man lät det ske är dina egna ord, men någon livvakt hade han inte och det beror på att Olof sa det tidigare på kvällen och han gick ut utan livvakt.
Ingen visste det innan!

SvT.se citat;

Enligt Joakim Palme hade Olof Palme och hans fru Lisbeth först bestämt sig för att vara hemma på kvällen den 28 februari 1986. Sedan ändrade de sig och bestämde sig för att gå på bio.

-Enligt mamma försökte pappa då ringa efter livvakt men fick inte tag på någon, berättar han för svt.se. Hon säger också att hon tidigt berättade om detta i mordutredningen.

Jag säger ju det, storyn går inte att tro på.

En efterhandskonstruktion för att SÄPO skall hållas utanför utredningen.

HH tog sannolikt kommandot över LP, just därför alla märkligheter kring LP.
Citera
2020-06-10, 00:06
Medlem
Bestbesafes avatar
Förlåt att jag lägger mig i när jag inte är påläst om fallet tyvärr.

Men finns det Bevis för att Krister Petterson var på platts?
Vid biot?

1986 då fanns inte Facebook och skit, men ändå, hur kunde någon vetat om att
Palme gick på Bio just då?

Gick han ut själv och talade om det i media innan den tiden?
Det tror jag inte. ?

När började vapengrannen festa i krogen Wapen?
Måste varit bra före 23 ?
Finns det uppgifter om eller korrekta vittnen till när vapengrannen lämnade Wapen krogen? tid?

Vapengrannen hade pistoler som mordvapnet läste jag
Skandia mannen var hans bästa vän och tränade även skytte med grannen.

Jag utesluter inte att Krister Petterson kan ha gjort det heller om han varit vid biot som
Sonen talat om

Men en sak gör mig knäpp.- Palme gick typ hand i hand med sin fru LISBETH
fan , hon har ju sett ALLT. och vet allt typ.
Hon måste ha svaret känns det som.

Men men, trevligt om det finns nu en säker mördare.
Jag är ändå tveksam varför det tagit så sjukt länge när det ändå handlar om en så viktig
Person som Palme var då. Swedens greatest , biggest man typ
Citera
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Nu förstår jag inte. Han är strategisk och oerhört medveten. Men inte rationell? Vad är han för sorts ufo. Är planerad och genomtänkt men gör genomgående korkade saker?

Inga problem alls att kombinera det.

Grejen är: det är oerhört svårt att förstå människor som inte är lika oss själva, som har en egen logik. Du kan vara icke-rationell men ändå tänka strategiskt. Det finns en rad psykopater som lyckas alldeles utmärkt med deras strategier, inte sällan intellegenta sådana.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Palmes söner sa i Skavlan år 2012 att Olof bad om livvakter den aktuella kvällen. Men blev nekad.

Därför att det inte fanns några lediga, men valde ändå att gå ut.
Det här kan vi tolka på olika sätt, hade Palme haft livvakter så hade de följt med eller hur, nu hade han inte det och valde att gå ut utan livvakter.
Citera
2020-06-10, 00:07
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp

Jag köper inte SE som gärningsman. Att detta skulle vara planerat är så långsökt. Han verkar mest tycka om uppmärksamhet. Förmodligen fantiserade han ihop sina hjältedåd under mordnatten och stod lite på sidan om och kollade på.
Citera
2020-06-10, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Precis, och Skavlan fattade ingenting! Där hade han haft årets scoop om han ställt några följdfrågor..
Citera
2020-06-10, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Kanske vet du namnet på boardfabrikens vd, jag har efterfrågat det, kan det vara samma person som vapensamlaren?

Span86 eller vad nicket nu är, har länge tråkat ur oss med insinuationer kring en företagsledare och Pilgrimstad, på engelska.

Jag finner hintarna intressanta.

Har du ett namn?

It was Bispgården
Not Pilgrimstad
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Makarna Palme passerar säkert hundra människor denna kväll, är dessa "möten" också sammanträffanden?

Varför måste SE veta att paret Palme passerar Skandia just när de gör det.

Vad sjutton är det med alla er i det här forumet som hela tiden utgår ifrån att mördaren måste VETA saker och ting kring Palmes rörelsemönster?

Om Palme sköts vid Sari's skyltfönster, hade du ställt samma fråga då? Hur kunde GM veta att Palme skulle stå just där och just då?

Människor står och går där de står och går. Det är inte konstigare än så.

Alla dessa frågor med sekunder och centimeter hit och dit ställs ENBART för att det är ett mord på en Statsminister.

Betänk att Palme kanske sköts som privatperson och inte som Statsminister.
Vill minnas att tankefelet kallas ’epistemic bias’ o alltid dyker upp i sammanhang där konspirationsteorier grasserar. Det bottnar i att folk intalar sig att orsaken alltid måste stå i proportion till verkan, dvs om nåt får enorma konsekvenser måste det ha legat en jättekomplex och detaljstyrd plan bakom där inget lämnas åt slumpen, trots att en kung eller en bonde båda kan halka på ett bananskal och spräcka skallen.

Om Kalle Karlsson dör av en stembumling i huvet så är det shit happens, om samma händer en statsminister måste det ha varit en specialkonstruerad James Bond-sten med två mystiska män som styrde fjärrutlösaren plus fem agenter som stod och övervakade och pratade i walkie-talkies.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-10 kl. 00:11.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det där är feltänkt avseende sannolikheten. En liten sannolikhet för att något har skett skall inte ses isolerat. Då kan man argumentera för att allt är möjligt. I stället skall sannolikheten vägas mot alla andra sannolikheter man har. Om vi t.ex. ger sannolikheten för att SE har ett vapen till p1 (0 < p1 < 1) och att han skall möta LOP till p2 så får vi en sammanvägd produkt p1*p2 som kan vara liten eller stor. Om vi då har ett alternativ som t.ex. att CA passerar Sveavägen (p3) och att han sedan hämtar vapen (p4) så kan det mycket väl vara så att den sammanvägda sannolikheten p3*p4 >> p1*p2. I så fall kan vi bortse från det första scenariot, oavsett om de båda faktiskt är väldigt osannolika. Du kan se det lite grovt se det som att som att vi normerar summan av alla sannolikheter till 1, eftersom vi vet att en av händelserna faktiskt har inträffat.

I det här sammanhanget kan jag tipsa om den av SuperTeflon hyllade ’DR’, en rapport av Riksrevisionen från 90-talet. Där går man noga igenom skillnaden mellan ”två fartyg som passerar varandra på havet” jämfört med om ”ett av fartygen är för ankar längs rutten”. Det senare fallet är t.ex. applicerbart på CP som enligt uppgift brukade hänga utanför Grand för att kunna spana på SCs lägenhet.

Det är alltså stor skillnad på att bara råka på LOP när man lämnar sin arbetsplats, särskilt som det inte är klarlagt att LOP någonsin promenerat där förut, och att se dem i något sammanhang där de eller GM brukar vara.

Du låter precis som Lambertz. Hans pinsamma försök att med sannolikheter visa att Quick var mördare.

Du missar att det sker så mycket att även det osannolika händer titt som tätt.

Dessutom kan man vända på det. Om SE ska ta sista tunnelbanan och Palme ska knata hem från biografrn, vad är då sannolikheten att deras vägar korsas?
Ganska stor eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in