2020-06-09, 22:56
Medlem
Senast klockan 12 tredje dagen efter ett beslut om anhållande måste åklagaren göra häktningsframställan till domstol.
Citera
2020-06-09, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb
hur många av dina vänner har blivit topsade? alltså inte exakt hur många men andel som sådan. Omkring den åldern borde det vara vanligt, vet du om Daniel nekade dom o topsa honom?

Känner minst ett 50-tal som blivit topsade, vet inte om han nekat.
Citera
2020-06-09, 22:57
Medlem
Snuffmumrikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Finns ju ett annat fall där en vuxen huggit några barn vid en sjö I Sverige. Kommer inte ihåg det fallet, men lyssnade på en podd om det. Nån som minns det?

Syftar du på vansinnesdådet i Bollnäs?
Citera
2020-06-09, 22:57
Medlem
f30malmos avatar
Så ensam och troligtvis med alkoholproblem av den grövre sorten, som expressen får det att låta. Något hände kanske där när han gick gymnasiet. Han var väl inte alkoholpåverkad när brotten begicks? Kan det vara så att man missat det?
Citera
2020-06-09, 22:59
Medlem
JackFoleys avatar
Har Expo hunnit kolla sina register om han finns där? Tänker om han beställt en Ultima Thule skiva på postorder som tonåring och därmed är bevisad nazist.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffmumriken
Syftar du på vansinnesdådet i Bollnäs?

Ja, precis! Känns som gärningsmannen påminner väldigt mycket om denna? Båda barnmördare.
Citera
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Oj, hans vänner från gymnasiet beskriver honom som alkis. Vad fick han alkoholen ifrån och vilken ungdom dricker alkohol själv?

Detta är också en sak som inte stämmer överens med det jordgubbsflickan skrivit. Hon skrev att han absolut inte dricker alkohol.

Får mig att misstänka att hans föräldrar kanske var alkisar.

Ingen av föräldrarna vart speciellt gamla, så kan mycket väl stämma. Med alkohol så ökar ju risken att få canser, som dom kanske hade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Jag tror du underskattar vilka tankar som folk tänker när de hatar någon. Sen krävs det visserligen något extra för att gå till handling.
Nej, jag vet vad hat kan göra, men att antyda att ett bråk med farsan att det skulle leda till ett överlagt hatmord på ett barn som inte har något med saken att göra är inte sannolikt. Alls.
Citera
2020-06-09, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Med en inkomst på 100000/år så hade iaf jag erkänt för att få mat och husrum.
Med den inkomsten och inneboende hos sin bror så verkar han tillhöra kategorin långtidsarbetslös? Om han inte hade någon kontakt med psykiatrin så verkar han inte haft någon NPF som berättigat honom till ett LSS-boende. Gymnasial utbildning, ingen uppenbar sjukdomsbild eller funktionsnedsättning men självvalt enstöring?
Citera
2020-06-09, 23:01
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besudlaren
Jgf skriver sista inlägget 05.

I morse klockan 06.35 greps han – Daniel Nyqvist, 37

@jgf vad känner du nu? Kommer du bidra till utredningen?

/B

JGF har ingen aning om vem GM var, så hon kommer inte medverka i utredningen med sina gissningar
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihly
Finns ju oräkneliga udda och introverta personer i samhället. Kan lova att du som förälder inte kommer misstänka din unge för mord baserat på detta. Självklart kan det finnas andra indikationer vi inte känner till.

Tala för dig själv! Dubbelmord är precis sånt ofog som min avkomma skulle kunna pyssla med.

Skämt åsido så nej, det är väl knappast något man tror om sina barn enbart för att de råkar vara lite udda och introverta, men frågan är om tanken inte ens skulle slå en, åtminstone någon gång, om man utöver det även råkade bo i Linköping 2004 och har en son som åtminstone till viss del påminner om fantombilden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackFoley
Med tanke på att han var nyss fyllda 21 år och att han inte begått något brott sedan dess så tror jag domstolen nöjer sig med 18 år. Jag tror inte de kommer ge honom livstid.

Självklart garderar jag mig för att någon snäll rättspsykiatriker säger att han var tokig då men frisk nu - då får han skyddstillsyn och kan gå hem som en fri man. Det tror jag dock inte kommer hända.

Trycket på domstolen att döma till lagens strängaste straff kommer nog att vara stort.
Motivet är helt avgörande. Lyckas åklagaren att få det till ett hatbrott så livstid.
Försvaret får en föga avundsvärd uppgift.
Vilken strategi kommer dom att välja.
Försöka få psykvård. Kan bli svårt eftersom det var så länge sedan. Men är Daniel uppenbart skogstokig så kan man nog anta att han varit så hel livet. Han verkar tillbakadragen på gränsen till sluten men inte skogstokig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in