2020-06-09, 22:25
Medlem
Skulle det vara vapensamlarens vapen som gäller,så är det maximalt ett indicium för SEs skuld.

Det är inget bevis.
Citera
2020-06-09, 22:25
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Någon föreslog platåskor Beror väl lite på hur lång han var och det sa frun aldrig. Tycker han är intressant, om inte annat som nån slags medhjälpare.

Jag tror själv att Östling var vapenadministratören till gärningsmannen. En bomb hade ju varit om Östling och Schleswig Holstein kände varandra eller kanske kan sammankopplas. Kopplingen kanske kan vara han antikvarie-handlaren på Kungsholmen?
Citera
2020-06-09, 22:27
Medlem
SavileRows avatar
Jag tror största förvåningen imorgon kommer bli hur man lägger fram att mordet gick till, snarare än vem som utförde det.
Citera
Medlem
TeleporteraTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av didi2
Jag har länge trott på CA också. Men utredarna har ju lagt mycket energi på Skandiamannen senaste tiden. Det gör de liksom inte utan anledning.

Nej precis, men det är det jag inte riktigt förstår. Jag menar av det jag läst om CA känns det ju nästan helt uppenbart att det skulle vara han men ändå läggs det mer fokus på skandiamannen.
Dom måste ju ha något väldigt starkt isåfall på skandiamannen som inte vi vet om.

CA ägde ju för fan en revolver av samma typ som Palme tros ha blivit mördad av men just den revolvern har CA lustigt nog sålt till en random knarklangare som han träffade på en uteservering och såklart inte vet namnet på. Han hatade Palme så mycket att han t.o.m skjutit sönder sin egen TV när Palme var på och hans familj kunde inte ens nämna Palme i hans närvaro.
Han hade blivit helt ruinerad pga Palme vilket är ett starkt motiv till gärningen. Han hade inget alibi för mordkvällen. Han stämde väldigt bra in på gärningsmannaprofilen. Han sköt sig själv i huvudet när polisen kom hem till honom och knackade på av någon anledning.

I min bok pekar allt detta väldigt starkt mot CA som mördare. Men av någon anledning verkar mest fokus läggas på någon mesig svensson som jobbade på ett försäkringsbolag?
Senast redigerad av TeleporteraTaliban 2020-06-09 kl. 22:45.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Jag tror att den viktiga variabeln i detta mord är Skandiamannen själv, som ingen förstår.
GW avfärdar honom för att han är för konstig. "Inte den rätta typen"
Men GW vet ju inte vad som försiggår i hans huvud.

Det är väl just snarare att SE är den märkliga typen, en typ som ingen hittils har förstått sig på.
Inombords fanns det nog en hel del obehagliga känslor att tampas med.

Det kan givetvis vara så. Det GW borde kunna är ju att varje mördare är unik. Går inte att fastställa direkt hur de uppträder. Han kanske fick en aggression med ökat missbruk just för att ingen tog han på allvar. Om nu det blir han man pekar ut lär det ju bli tillgång till vapen (kanske även vapnet ifråga) sedan att han fanns på platsen som är det man utgår från. Möjligen utifrån något hjältekomplex att han sköt honom sedan sökte uppmärksamhet som den som försökte rädda Palme.

Men som sagt eftersom alla nästan förväntar sig detta svaret så vore de ju kul med en rejäl överraskning. Det primära är ju att det blir något som kan sätta punkt på hela alltet.
Citera
2020-06-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Men att makarna Palme passerar förbi Skandiahuset exakt när Skandiamannen går därifrån är ju ändå ett sammanträffande oavsett om detta sammanträffande ägt rum 21:23:30 eller 23:23:30. Och om Skandiamannen går ut från Skandiahuset eftersom makarna Palme går förbi just då så är frågan hur han kan veta det.

Makarna Palme passerar säkert hundra människor denna kväll, är dessa "möten" också sammanträffanden?

Varför måste SE veta att paret Palme passerar Skandia just när de gör det.

Vad sjutton är det med alla er i det här forumet som hela tiden utgår ifrån att mördaren måste VETA saker och ting kring Palmes rörelsemönster?

Om Palme sköts vid Sari's skyltfönster, hade du ställt samma fråga då? Hur kunde GM veta att Palme skulle stå just där och just då?

Människor står och går där de står och går. Det är inte konstigare än så.

Alla dessa frågor med sekunder och centimeter hit och dit ställs ENBART för att det är ett mord på en Statsminister.

Betänk att Palme kanske sköts som privatperson och inte som Statsminister.
Citera
2020-06-09, 22:30
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Du missade förhöret 25/4, med hans tidsestimat. Vet han sagt i annat förhör - TR? - något liknande. Men tror vi kan vara överens om att tidsuppskattningen inte kan bevisas - åt något håll.
kan inte hitta något förhör ifrån 25/4. har du nån länk? Det jag hänger upp mig på är att varenda kotte i Sverige vet precis vad man gjorde denna kväll. Om HO enda koppling till mordet är att han vet vem SE är så lär dennes minnesbild triumfa SEs egen bild om de pratades vid eller inte den kvällen innan han gick. Att SE utelämnar de facto att inte nämna något om detta är ju inte synonymt med att det inte hänt.
Citera
2020-06-09, 22:32
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Jag har en tid tänkt att det antingen är polisen själva(inside job) som mördat OP, eller att det är CA som är mördaren.

Och KP skulle ju såklart inte avslöja något polisspår, så därför tror jag att KP kommer presentera CA som GM imorgon.

Förmodligen har de DNA på mordvapnet(Magnum), samt något som säkert knyter honom till platsen.

Tror inte på skandiamannen.
Citera
2020-06-09, 22:33
Medlem
28dagar-senares avatar
Det är så mycket som inte stämmer med SE vittnesmål samt att han påminner offentligt som en ofarlig idiot men i själva verket är ganska smart när han visar ett överdrivet intresse inför utredningen om vad som hände och samtidigt blir känd som en pajas under den första utredningen.
Hans egna vittnesmål stämmer inte med flera andra vittnen.

Jag är inne på SE men imorgon får vi se vad som händer men förväntar mig inga storheter utan bara antaganden och slutsatser men hoppats på ett vapen givetvis.
Citera
2020-06-09, 22:38
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
kan inte hitta något förhör ifrån 25/4. har du nån länk? Det jag hänger upp mig på är att varenda kotte i Sverige vet precis vad man gjorde denna kväll. Om HO enda koppling till mordet är att han vet vem SE är så lär dennes minnesbild triumfa SEs egen bild om de pratades vid eller inte den kvällen innan han gick. Att SE utelämnar de facto att inte nämna något om detta är ju inte synonymt med att det inte hänt.

En sak gör SE:s vittnesmål för en gångs skull tungt. Han har ingenting att vinna på det han säger, han kunde lätt ge sig själv alibi genom att säga att han pratade ett par minuter med vakten - men han gör inte det. Varför? Jag vet inte.

Här förhöret från 25/4 sid 7 och framåt.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMOWtJMXhCYTVONkU/view
Citera
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Lucka 4 - Mordplatsvittne 1

Ett centralt vittne vid mordplatsen blir efter några förhör förhörd av en ny polis. En polis som han har en, för alla, okänd och långvarig relation till.
I förhöret förändras bilden av vittnesmålet jämfört med tidigare förhör, och en nyare bild läggs fast för framtiden!?

Jag kan binda dem till varandra långt bort i tiden, men kan inte säga något om intensiteten i relationen fram till mordkvällen.

Hög källtrovärdighet och sakriktighet.
Det finns någon slags betydelse av detta, men jag kan inte lägga mer utan att avslöja identiteterna. Vi kan få skäl att återkomma till denna lucka efter morgondagen.

Lucka 5 - Mordplatsvittne 1.2

Mordplatsvittnet 1 som förhörs av sin polisvän/bekant i lucka 4 är samma vittne som i lucka 2.

Det vill säga ett centralt vittne vid mordplatsen som troligen är bekant med Viktor Gunnarsson (lucka 2), blir plötsligt förhörd av ny polis, som ingen vet om att han känner sedan lång tid tillbaka (lucka 4).
Senast redigerad av 14thInt 2020-06-09 kl. 22:42.
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
https://www.inblick.se/nyheter/2020/06/05/sovjet-l%C3%A5g-bakom-palme-mordet

Kan det vara så att Holmér trots allt hade rätt?

Om det hade varit så att Sovjet låg bakom så hanterar men sådant inom FN och en väldans massa tystnad, plus att det är inget man säger på en presskonferens imorgon. Det är för känsligt helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in