2020-06-09, 21:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JackFoley
Användaren Jordgubbsflickan har uppenbart känt till vem GM är. Det användaren beskriver stämmer in på den GM som nu erkänt.

Vad är det som stämmer in? Är väl ganska lätt att dra till lite gissningar och plattityder som att han är enstöring, och slänga in några väl kända fakta som att han är svensk.
Citera
2020-06-09, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxrudeacidxx
Jag hoppas att denna GM lider i både kropp och själ. 16 års gömma och tro att allt är som vanligt är alldeles för mycket grädde till tårtan, man kunde haft lite ynka respekt åtminstone till honom om han hade kunnat erkänna dådet ett år eller några år senare men nu snackar vi om 16 år. Hoppas att denna jävla fitta till människa blir utplånad på alla möjliga sätt.

Hade han lidit det minsta hade han gått till polisen för länge sen...han kan ha psykopatiska drag...
Citera
2020-06-09, 21:41
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackFoley
Användaren Jordgubbsflickan har uppenbart känt till vem GM är. Det användaren beskriver stämmer in på den GM som nu erkänt.

Men hon sa väl att mördaren var över 30 vid tillfället för morden(2004)?
Citera
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Efter all tid så ska vi gissa på först straffrabatt för att det gått så lång tid och sen rabatt för att han va ung och sen rabatt för att det handlar om en förstagångsförbrytare, så summan av kardemumman landar kanske på ett par år.
En minimal rabatt för att 16 år gått, det är trots allt en enorm utredning (ska sättas i proportion).

Ung var han inte, över 21 år. I vissa fall kan livstids undvikas om man är nära 21 år, men ingen regel.

Förstagångsförbrytare, ja, finns en minimal rabatt, men troligtvis inte vid dubbelmord.

Möjligtvis sinnesförvirring, kan vara rabatt.

Försvårande omständigheter: Barnmord, dubbelmord, undanhållande (inte anmält sig själv). Kan man bevisa planering är det dock starkt försvårande.

10 år eller livstid väger det mellan. (10 år var max tidsbestämt fängelsestraff för mord 2004).

Blir det 10 år så är det ju 7 år effektiv tid, så du kan tyvärr få rätt. Hoppas på livstid ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Helt enkelt för att MGM har en etablerad kontakt med social, psykiatrin och vill vara nära sin familj.
Sen är det ju så att om man går på socialen för att få pengar så är det ju inte bara att flytta till en annan kommun och fortsätta att göra det. Jag tror dessa är anledningarna till att MGM stannat i Linköping.
Men som jag förstår det, rätta gärna, så har han flyttat ifrån det mindre samhälle där föräldrar och bror bodde och in till Linköping, om än inte helt nära där brottet skedde.
Citera
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
GM ska tydligen haft färdtjänst och varit intresserad av knivar, enligt vad jag hört. Mycket oklart så ta mina ord med en nypa salt.
Enligt vem och varför då?

... och är GM frisk? På de bilder där han är yngre (skolfotot som Aftonbladet kör med, samt den som var lite Partille-Johnny) ser han normal ut, på den andra ser han lite udda ut.
Citera
2020-06-09, 21:42
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Inte för att jag bryr mig om MGM klottrat i tråden. Men om MGM gjort det så riskerar han massor. Han verkar inte vara någon som har spänning som trigger. Då hade detta garanterat inte varit enda brottet. Kan MGM fått betalt av någon för att göra det, därav den klantiga fjortis rekvisitan som kniven som exempel.

Jag tror mer på att han fick fnatt den tidiga morgonen, att han mått dåligt vid just den perioden av sitt liv och gav sig på ett lätt offer, en åttaåring. Sedan när den äldre damen fick syn på det hela så agerade han på instinkt för att försöka röja bort vittnesuppgifter. Teorin om att detta ska vara en "hämnd" mot fadern till det mördade barnet låter lite väl för konspiratoriskt för min del.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av songline
OK, men varför inte välja en helt annan ort om man nu ändå flyttar?

Håller ju med om att en rationell person inte klarat av att bo drygt 4 km från en brottsplats där man tagit livet av två oskyldiga människor.

Av de som kommit ut verkar ju GM vara en "ensamvarg", han har inte gift sig och verkar inte heller haft något stort socialt nätverk. Antagligen var han nära föräldrarna, och dem var ju vid liv innan hans flytt till Skogsgatan. Han ville väl kanske vara nära dem, förmodligen var han kanske inte så såld i att flytta till en ny stad då detta kändes "otryggt".
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barabban
Tror att killen fått en psykos helt enkelt,
Finns inga övriga tendenser till brott efter händelsen,
Tror han alltid vetat att den här dagen skulle komma därför han inte ens brytt sig om att byta stad,
Och tror han mått sjukt dåligt över det här så var nog en stor börda att bära så han tycker nog att det är skönt att allt är över,
Självklart ska han straffas med lagens hårdaste straff,
Tycker synd om hans bror och om han har mer släkt dom kommer ju behöva flytta i från stan för att slippa bli påminda och allas blickar,
Men fortfarande är jag nyfiken på vem han är då GM är yngre än mig och brorsan närmare min ålder,
Och som sagt bodde över 30 år i lkpg
Det finns ju en bild av honom här i tråden - en lite rödlätt lite lönnfet - bilden är från tiden vid mordet. Väldigt likt fantombilden var kommentarerna - såg omogen ut
Senast redigerad av nobbens 2020-06-09 kl. 21:45.
Citera
2020-06-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det är längre, och det upplevs framför allt som varsin ända av stan, mer eller mindre. Inget "återvändande till brottsplats" om det är så du tänker.
OK, men han kom väl från en mindre ort utanför Linköping?
Citera
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Ja. Precis som mördaren i perrongmordet i Umeå. Han är ute om nåt år.

Joakim som styckmördade två personer fick 13 år. Alldeles för kort tid, förmodligen tog man hänsyn till hans funktionsnedsättning.
Daniel känns som att han är rätt lik Joakim som person.
https://www.expressen.se/kvallsposten/anhorigas-fortvivlan-mordarens-permission/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barabban
Tror att killen fått en psykos helt enkelt,
Finns inga övriga tendenser till brott efter händelsen,
Tror han alltid vetat att den här dagen skulle komma därför han inte ens brytt sig om att byta stad,
Och tror han mått sjukt dåligt över det här så var nog en stor börda att bära så han tycker nog att det är skönt att allt är över,
Självklart ska han straffas med lagens hårdaste straff,
Tycker synd om hans bror och om han har mer släkt dom kommer ju behöva flytta i från stan för att slippa bli påminda och allas blickar,
Men fortfarande är jag nyfiken på vem han är då GM är yngre än mig och brorsan närmare min ålder,
Och som sagt bodde över 30 år i lkpg

Troligtvis har han autism, det är inte helt ovanligt med kortare psykoser då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in