2020-06-09, 21:29
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Kan minnas en hel radda personer från mina egna skolår som passar riktigt bra in på den där beskrivningen. Aningen tragiskt på sätt och vis, även om ingen av dem fått något slags spel och mördat folk, så vitt jag vet i alla fall.

Majoriteten gör nog inte det, så vitt man vet.
I det här fallet så visste ju ingen någonting.
I det stora hela beror det på ytterligare faktorer
än bara personligheten som får en människa att ta steget fullt ut.
Specialintressen, social förmåga, sociala kontakter, förmåga att fungera med arbete, IQ,
psykiska störningar, nivå av rigiditet, stresstolerans, egna värderingar osv osv
Citera
2020-06-09, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Varför väljer man att flytta till ett område där man mördat två personer några år tidigare? Det rimliga borde vara att flytta långt bort, eller om man är bunden till orten åtminstone till ett helt annat område. Jag känner inte till Linköping men på en karta ser det inte ut att vara mer än 1,5 km mellan brottsplats och Skogsgatan.

Det är mer än 1.5 km avstånd mellan brottsplatsen (Åsgatan) och Skogsgatan, enligt Google Maps är det 4.3 km.
Citera
2020-06-09, 21:30
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Varför väljer man att flytta till ett område där man mördat två personer några år tidigare? Det rimliga borde vara att flytta långt bort, eller om man är bunden till orten åtminstone till ett helt annat område. Jag känner inte till Linköping men på en karta ser det inte ut att vara mer än 1,5 km mellan brottsplats och Skogsgatan.

Är rätt långt mellan dessa två adresser. Närmare en halvmil bilvägen.
Citera
2020-06-09, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihly
Hur vet du hur han hade det hemma? Och föräldrar vill sällan tro ont om sina barn, allt han behövde göra var att hålla käften och nicka när det ojjade sig över det förskräckliga mordet som hänt.
Borde inte föräldrarna reagerat på när det gick ut med signalament eller känt till mössan/kniven?
Citera
2020-06-09, 21:31
Medlem
Citat:

Kan inte vara någon vidare karta. Det är närmare 3 km fågelvägen.
Citera
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Har han en diagnos låt oss säga schizofreni 2004 så har han blivit sämre utan medicinering. Då har han papper på sin sjukdom och kanske papper på att han haft en psykos. Men i min bok verkar han inte lida av något sådant som att tala med utomjordingar och höra röster. Vi får se.

100000 om året känns som sjukbidrag och därtill bostadstillägg, bostadstillägg är bidrag och redovisas inte i deklaration. Advokaten har fått yppandeförbud och får inte uttala sig om hur hans huvudman levt. Det känns med som att personen inte mått så bra.

För 100000 om året reser man sig inte ur sängen det är 1/3 av en normal lön.
Citera
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Jag var inne på samma spår i början men sedan kom det fram att han flyttat till en lägenhet 4 km bort från brottsplatsen, känns väl sådär för en människa som försöker förtränga ett dubbelmord. Hade varit mer vettigt om han flyttat till en annan stad.

Tror inte att han är en person som gillar förändringar i sitt liv.
Han gillar nog att leva ett inrutat liv i ett välbekant område.
Föräldrarna fanns väl relativt nära honom?
Citera
Medlem
STABILO99s avatar
Någon som kan sammanfatta vad grejen med Jordgubbsflickan är? Så mycket prat om henne.
Citera
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
tips: Sök på "hitta alla inlägg", dvs i alla trådar. Så kan alla släppa den teorin.
Utveckla? Jag har bläddrat igenom lite snabbt. Totalt spekulation: Jordgubbsflickan skrivet om att alla psykiskt sjuka ska ta medicin=SSRI förekommer ofta hos en del galningar, typ alla skolskjutningar i USA så käkat GM det. Lägger sig i en del skumma trådar också.

Men vad av andra inlägg får dig att tycka att man ska släppa teorin? Jag kan absolut ha missat något.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av telebabo
Det är mer än 1.5 km avstånd mellan brottsplatsen (Åsgatan) och Skogsgatan, enligt Google Maps är det 4.3 km.
OK, men varför inte välja en helt annan ort om man nu ändå flyttar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Precis läst igenom användarens inlägg och måste säga att denne faktiskt verkar beskriva den nu anhållna GM.
Får intrycket av att hon är betydligt äldre än GM, arbetar inom sjukvården och att hon av någon anledning vill beskydda honom, typ en moster/faster.
Så hur förklarar du rent felaktiga saker som att GM inte skulle bo i Linköping? Scrollade igenom JF's kommentarer och de mesta är ju rent lull lull och sånt som kommit fram i medier och genom polisens tankar genom åren.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Majoriteten gör nog inte det, så vitt man vet.
I det här fallet så visste ju ingen någonting.
I det stora hela beror det på ytterligare faktorer
än bara personligheten som får en människa att ta steget fullt ut.
Specialintressen, social förmåga, sociala kontakter, förmåga att fungera med arbete, IQ,
psykiska störningar, nivå av rigiditet, stresstolerans, egna värderingar osv osv

Nej visst, det ska väl mer till än enbart att någon är introvert och lite av en enstöring, men jag tyckte din beskrivning var väldigt träffande för många man själv minns från sina yngre år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in