2020-06-09, 18:31
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Jaha. Då har jag missuppfattat hela grejen med rättegång. 🤔
Jag trodde det endast var saker som sägs i rättsalen som gäller. Att domare inte läser FUP såvida inte åklagare eller advokat hänvisar till något i den. Och då är det just bara det som läses upp i salen.

Att någon har sagt att finns stänk på väggarna tycker inte jag räcker som bevisning för mord.
Utan jag anser att man borde grundligt gå igenom om hur det hittades, säkrade, Analyserades och sen bekräftades.

Men. Jag skiter i vilket. Det spelar ingen roll vad jag tycker. Det är Jim och Beatrice som håller i trådarna. Verkar gå kanon 👌

Jag tror inte alls att du har uppfattat det fel hur det går till i en rättegång men jag trodde du menade att av att "VET inte de på plats i rättssalen" vad som finns skrivet i FUP. Och jag trodde (men jag vet som sagt inte - jag tror) att de alla har fått alla adekvata saker till sig i skrift innan rättegången börjar eller i varje fall som senast till första rättegångsdagen.

Sedan finns ju FUP offentligt att ladda ner och den enda som inte har tillgång till den personligen är ju T om jag har förstått det hela rätt- då han sitter häktad och under restriktioner. Han får säkert enbart träffa sin försvarsadvokat och har inte tillgång till att läsa FUP.
Citera
2020-06-09, 18:32
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Jag har inte bett dig läsa förundersökningen. Jag förklarar hur rätten får ta del av bevis som läggs fram från fup

Stämningsansökan i Wilmafallet
https://www.docdroid.net/67olAVR/uddevalla-tr-b-3280-19-aktbil-122-stamningsansokan-pdf#page=11

Stämningsansökan
När åklagaren väcker åtal sker det genom att en stämningsansökan lämnas in till domstolen. Av stämningsansökan framgår vem som åtalas och för vilka brott samt vilken bevisning som åklagaren åberopar.
https://www.aklagare.se/ordlista/s/stamningsansokan/

Om förundersökningen inte läggs ner lämnar åklagaren in en stämningsansökan, det som brukar kallas för åtal, till tingsrätten. I stämningsansökan står det vad det är för brott som enligt åklagaren ska ha begåtts, var och när det i så fall har begåtts. Det står också vem som åklagaren anser är skyldig (tilltalad) och vem som ska ha blivit utsatt för brottet (målsägande).

I de flesta fall håller domstolen en huvudförhandling där rätten ska pröva om åklagaren med hjälp av utredningen kan bevisa att den åtalade har begått just det brott som åklagaren påstår.

Ibland kan domstolen göra den prövningen genom att läsa handlingarna. Då behövs ingen huvudförhandling. Det kan vara när det gäller ett erkänt brott där straffet blir böter. Den åtalade har vanligtvis rätt att begära att det ska hållas en huvudförhandling ändå om hen vill det.
https://www.domstol.se/amnen/brott-och-straff/sa-gar-en-rattegang-till/sa-hanteras-ett-brottmal-i-domstol/

Ah precis, igeeeen!!!

Jag menar: då borde det verkligen diskuteras eftersom det är "beviset" för mord.

Du menar: det behövs inte pratas om för det finns redan skrivet på ett papper, stämningsansökan.

Antingen vill du inte begripa vad jag menar, eller så driver du med mig.
Citera
2020-06-09, 18:44
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Ah precis, igeeeen!!!

Jag menar: då borde det verkligen diskuteras eftersom det är "beviset" för mord.

Du menar: det behövs inte pratas om för det finns redan skrivet på ett papper, stämningsansökan.

Antingen vill du inte begripa vad jag menar, eller så driver du med mig.

Dom ska knyta bevisen till den misstänkte. Och bevisen finns redan där, bevisen diskuteras ingående. Sen ska det bli plädering också. Men visst, vi kan säga att jag driver med dig och inte fattar alls vad du pratar om. Du har ju faktiskt läst fup mer än någon annan här.

26. Sakkunnigutlåtande från NFC delredovisning 2 avseende spår på material som huvudet var inpackat med (förundersökningsprotokoll s. 393-400),till styrkande av att tilltalades fingeravtryck finns på ett stort antal ställen på förpackningsmaterial och tejp.

27. Sakkunnigutlåtande från NFC delredovisning 4(förundersökningsprotokoll s. 401-408) till styrkande av att den tilltalades fingeravtryck påträffats på tejp och aluminiumfolie som huvudet varför packat med. Vidare till styrkande av att två fotavtryck från den tilltalades vänsterfot säkrats på vardagsrumsgolvet, vilket bedöms avsatta i blod.

28. Fotosammanställning från NFC (förundersökningsprotokoll s. 415-421),till styrkande av att tilltalades fingeravtryck och DNA säkrats på ett stort antal ställen på det förpackningsmaterial som huvudet var förpackat i.

29. Sakkunnigutlåtande från NFC delredovisning 10 samt promemoria avseende aluminiumfolie (förundersökningsprotokoll s. 483-484) tillstyrkande av att den aluminiumfolie som huvudet förpackats med har samma bredd som aluminiumfolie på rulle i den tilltalades lägenhet.
Senast redigerad av siister 2020-06-09 kl. 19:35.
Citera
2020-06-09, 18:46
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Jag tror inte alls att du har uppfattat det fel hur det går till i en rättegång men jag trodde du menade att av att "VET inte de på plats i rättssalen" vad som finns skrivet i FUP. Och jag trodde (men jag vet som sagt inte - jag tror) att de alla har fått alla adekvata saker till sig i skrift innan rättegången börjar eller i varje fall som senast till första rättegångsdagen.

Sedan finns ju FUP offentligt att ladda ner och den enda som inte har tillgång till den personligen är ju T om jag har förstått det hela rätt- då han sitter häktad och under restriktioner. Han får säkert enbart träffa sin försvarsadvokat och har inte tillgång till att läsa FUP.

Jo, den åtalade har rätt till att läsa förundersökningen
Citera
2020-06-09, 18:48
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censcur
GRYMT BRA! Järnkoll!! detta måste ju åklagare få veta!! det fastställer ju tiden!!!! BRA

Tror inte det är till någon hjälp, vittnet verkar ju rätt förvirrad. Dock stärks det mot att andra grannar har hört bråk kring ungefär samma tid.
Citera
2020-06-09, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Detta är ju en rätt så enkel utgång egentligen av fallet.

Två stycken personer - W och T har befunnit sig i lägenheten varpå W är död. Det finns INGEN annan där.

Sen grannarna som hört bråket och dess innan hört dom bråka veckor tidigare. Det är besvärande bevis för T.

Jag tror det gick till följande:

Dom har sitt vanliga kaos, sina bråk och sitt svartsjukedrama. Just den här dagen slinter det rejält för T och han hämtar en kniv och våldsamt med ett ursinne hugger ihjäl henne. Med tanke på dess blodstänk som finns så är det ett raseri bakom. Jag tror han hatade W, han ville verkligen ha ihjäl henne. Det är vad jag tror om själva händelsen, vad som utlöste det är allt det kaos som funnits där flera månader tillbaka.
Han har ju enligt vittne slagit henne förut.

Men en sak jag funderat över:

Varför reagerar man inte på lukten av ett dött huvud den 19:e då den första tekniska undersökningen genomfördes?

Urklippt från rapporteringen från rättegången:

"Fyndet gjordes först den 28 november. Den första tekniska undersökningen genomfördes den 19:e i samband med att den misstänkte greps."

"Åklagaren kommer in på blodanalysen som skulle genomföras den 28 november. Då skulle två experter komma och hjälpa till med blodanalysen av spåren."

"Då möttes vi av en doft som vi tyvärr känner igen"

Fanns inte huvudet där den 19:e i garderoben?

Ska vi ta det här en gång till med förruttnelse?
Det går inte så fort, och huvudet var inpackat och lagt i en väska som höll inne lukt.
Citera
2020-06-09, 20:06
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera
Ska vi ta det här en gång till med förruttnelse?
Det går inte så fort, och huvudet var inpackat och lagt i en väska som höll inne lukt.

Jag har ingen koll när det börjar lukta. Och som du säger, huvudet var inpackat så det begränsade väl säkert lukt med.
Citera
2020-06-09, 20:10
Medlem
Men är det inte väldigt underligt att T behöll huvudet hemma när han garanterat visste att han var den enda misstänkta? Isf är inte teorin om en psykos inte helt fel för det går emot all logik att behålla huvudet hemma i sin egna lägenhet..
Citera
2020-06-09, 20:18
Medlem
askungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicc90
Men är det inte väldigt underligt att T behöll huvudet hemma när han garanterat visste att han var den enda misstänkta? Isf är inte teorin om en psykos inte helt fel för det går emot all logik att behålla huvudet hemma i sin egna lägenhet..
Tja inte helt otroligt, att han var i psykos. Dock talar inte hans brukande för det, men alla är olika och i kombo med yttre händelser kan det ha triggats.
Min tidigare sambo hamnade i psykos och menade att jag var djävulen och han slog mig och skulle sprätta upp mig för att försöka rädda mitt "riktiga jag" som han menade att en demon ska ha entrat.
Efter behandling har vi pratat igenom händelsen, och han minns vissa delar samt känslan av att jag inte var jag, men också mycket han inte minns.
Vad jag menar är att T kan inte tro att han gjort det han har gjort och "skyller" på att polisen redan bestämt att han är skyldig från början, när det är uppenbart för de flesta utomstående.
Citera
2020-06-09, 20:34
Medlem
tojos avatar
Citat:

Jag tror han tänkte avsluta det som i hans huvud blev till "the perfect murder" med att plantera väskan hos någon han ogillade. Så långt före polisen tror jag att han trodde att han var. Ala moment gick så smidigt för honom fram dit. Lurade polisen till ett alibi, familjen och missing people, polisen på telefon. Hans självförtroende peakade. Sen föll allt. Tur att han klantade det med väskan.
Citera
2020-06-09, 20:49
Medlem
CS128s avatar
Citat:

Om vi utgår ifrån att W dog halvsent på kvällen den 14 nov. T är i psykos och stirrar sig blind på att bli av med kroppen och han har fullt upp med att städa - samtidigt har han folk som kommer dit (anhöriga) vid i varje fall 2 olika tillfällen, vilket sker relativt i dagarna strax efter dvs mellan den 15 och 17 nov.

Den 18 jobbar han också. Även en kort stund på morgonen den 19:e innan han greps ca kl 10 denna dags morgon.

Då har han inte haft så många dagar ifred att hinna få undan spår och kroppsdelar - förutom just huvudet som han inte visste riktigt vart han skulle göra av eller hann inte.

I det stora hela hade han drygt dag 15, 16, 17 som hela dagar - undantaget den tiden när för de besök han hade. Dag 14 hade hann natten på sig men då tror jag det hade hörts om han hade rumsterat runt. Den 18:e jobbade han väl om jag inte minns fel och hade inte många timmar på sig av resterande dag.

Han hade ju nämnt till kompisarna att han knappt hade sovit på 3-4 nätter. Då tror jag att han har försökt att städa och forsla bort kroppen - men på nätterna hörs det tydlig om någon spolar vatten eller skulle dammsuga och dongla med saker så han var tvungen att göra det väldigt försiktigt. Under tiden var han nog väldigt fixerad vid att göra rent ifrån synliga spår såsom blod och det fanns det en hel del utav enligt FUP.

Så jag tror helt enkelt inte han hann göra sig av med huvudet och passet.
Citera
2020-06-09, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tojo
Mycket intressant att detta inte hittats tidigare och att inte åklagare snappat upp detta. Det är en viktig del i fastställandet av tidslinjen som låser T till lägenheten vid den troliga tidpunkten för Ws mord.

Vi är några som tog upp detta för ett tag sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in