Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Jag har för mig att revolvern i taklampan är från tv-serien och inte GW: s böcker. Där har anstiftaren Waltin lånat och lämnat tillbaka mordvapnet på polisens tekniska rotel.
Hela scenariot är knappast speciellt trovärdigt eller menat att vara det, även om det förstås i stort kan vara någon insider inom Säpo som lämnat information till mördaren om biobesöket.
Ett sånt scenario har i vilket fall varit trovärdigt för PU.
Från följande har jag tvättat bort de flesta detaljer av integritetsskäl, tyvärr, för det är riktigt udda och rätt spektakulärt:
Någon gång under 10-talet kontaktade PU en företagare i Götaland - de ville söka efter mordvapnet i ett väldigt specifikt, ganska stort "konstverk", som stod publikt placerat vid tillfället.
Av någon anledning ska undersökningen aldrig blivit av. Jag vet heller inte alls anledningen till att de ville undersöka det från första början.
Det finns en omständighet i placeringen som eventuellt skulle kunna förklara det konstiga mejlet mellan BW och DF(JT), men just det är jag övertygad om bara är en ren slump.
Det enda jag kunnat spekulera fram är en svag koppling till någon som varit återkommande omnämnd i tråden genom åren, som får sägas tillhöra det klassiska polisspåret.
Därför kastar jag fram en nyopererad CGÖ som skräll-GM inför morgondagens presentation!
Denna korta historia är om inte annat ett tecken på att PU senaste åren jobbat brett med helt andra saker än SE och, framför allt, det har inte läckt ett knyst om det utåt.