2020-06-09, 12:49
Medlem
sanchoos avatar
Jag har fortfarande inte gått in sedan jag gick ur i mars. Jag ångrar mig, men det borde komma en stor dip snart. Experter säger att detta är den värsta ekonomiska situationen sen andra världskriget. Medelhavsländerna är redan belånade stort
Citera
2020-06-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Har vi inte haft en snabb återhämtning redan? Vore riktigt trevligt om det bara skulle tuffa på som pre-Covid, men det känns inte stensäkert, eller?

På börsen har det gått snabbt men jag menar i återhämtning i konjunkturen och vinsterna.

Över tid så är sambandet mellan företagens vinster och börsens värdering stark. Så varierar ju PE med framtidssyn och ränta, men över tid kan inte intjäning och värde avvika mycket från aktiekurs.
Citera
2020-06-09, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
På börsen har det gått snabbt men jag menar i återhämtning i konjunkturen och vinsterna.

Över tid så är sambandet mellan företagens vinster och börsens värdering stark. Så varierar ju PE med framtidssyn och ränta, men över tid kan inte intjäning och värde avvika mycket från aktiekurs.

Aha, ok. Då är jag med. Du pratar om verkligheten. Ja, det är ju något annat...
Citera
2020-06-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Aha, ok. Då är jag med. Du pratar om verkligheten. Ja, det är ju något annat...

haha, ja det kan man tycka. men med en aktie köper du ett stycke verklighet. Många glömmer det ibland.
Citera
2020-06-09, 13:22
Medlem
sinewaves avatar
Så.... vem köpte när oscillatorerna började krypa under 20 för OMXS30 och slog emot EMA21 samt support på 4h? :)
Citera
2020-06-09, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Jag har fortfarande inte gått in sedan jag gick ur i mars. Jag ångrar mig, men det borde komma en stor dip snart. Experter säger att detta är den värsta ekonomiska situationen sen andra världskriget. Medelhavsländerna är redan belånade stort

Samma sits här. Så smärtsamt så jag har slutat följa börsen så som jag brukade. Men oavsett snabb återhämtning eller inte så måste ju en sättning i kurvan komma. Annars är ju bara det en bubbelvarning. Men jag har hela tiden tänkt att nu kan det inte stiga längre, nu är det ingen vits att hoppa på. Sen har jag fått fel igen.
Citera
2020-06-09, 13:35
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Samma sits här. Så smärtsamt så jag har slutat följa börsen så som jag brukade. Men oavsett snabb återhämtning eller inte så måste ju en sättning i kurvan komma. Annars är ju bara det en bubbelvarning. Men jag har hela tiden tänkt att nu kan det inte stiga längre, nu är det ingen vits att hoppa på. Sen har jag fått fel igen.

Små nedgångar i lokala kluster har kommit gång på gång. 13-15 maj gick t ex OMXS30 från toppen till botten -7%.

Mycket riktigt vore det dock helt osannolikt att det steg högre om dessa små lokala nedgångar inte inträffat.
Citera
2020-06-09, 13:47
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Köpt position: OMXS30 (TURBO L OMX AVA 1033, ca 13.5x hävstång)
Pris: 124,15

Anledning:
- OMXS30 stöter på en lägre support efter ett snabbt ryck nedåt
- Tysken (DAX) går sidledes för dagen, mycket pekar på en "sidledes-dag" samtidigt som OMXS30 går under -0.70%
- De amerikanska indexterminerna är till stor del upp för hela dagen (endast Nasdaq laggar efter)
- RSI14 på 5 min slår mot botten på ca 25-27 (lägst för dagen), vanligtvis sker en studs uppåt när så är fallet

Vi får se om OMXS30 drar sig upp mot snittet eller om man mot slutet av dagen får dra på sig dumstruten. :)

Följ inte gärna mina köp, de flesta som jag skriver här är förknippade med väldigt hög risk.

Såld position @ 103.69
P&L: -24%

Orsak:
- Det ser ut som att det är på gång i sk björnflagga på 30 min för OMXS30, en sådan vill jag inte rida med ned, ett sådant scenario kommer OMXS30 stanna på bortåt -2% för dagen (kort: risk/vinst för stor)
- Detta kan vara starten på en lokal nedgång, sådana kan sluta på -5-8%
- Det mesta är rött idag, sannolikheten för att OMXS30 går från -1.8% till +1% eller liknande uppfattas som mycket låg
- Ibland får man ta förluster och söka nya ingångar

Det gick inte vägen denna gång. Var på tok för säker på att vi skulle se en tidig uppgång idag då RSI14 för OMXS30 gått ned till bättre nivåer samtidigt som USA-börserna rusade mm.

Istället var det idag som det riktiga köpläget uppstod när OMXS30 och dess RSI14 på 1h (timme) gick under 30 samtidigt som både support och EMA21 på 4h stöttes på.

Så kan det gå när man väger in för mycket för datan på 5 min. :)
Senast redigerad av sinewave 2020-06-09 kl. 14:00.
Citera
2020-06-09, 14:04
Medlem
AoE3#1s avatar
Ska man börja gå in i raketer? Eniro Pref kunde man 10-dubbla sina pengar på om man gick in i fredags.

Potentiella raketer vad jag kan se just nu; Zaplox och Finepart

Eniro pref kunde man köpa för 35kr i Fredags och sälja på 400kr idag.
Citera
2020-06-09, 16:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Telia o Swebank?

Två aktörer långt från täten i två branscher som framledes kommer att få problem med lönsamheten.

Den ena i hård konkurrens o prispressning, den andra av kreditförluster o ett slut på lönsam penningtvätt i öst.

Men vad vet jag...
...och detta vet alla så båda har extremt nerpressade kurser. Men visst, vrak som dessa blir inga kursdubblare som tidigare apple eller amazon. Men passar bra som säkra investeringar för den som är nöjd med att ticka in 8% utdelning per år i några år. På lång sikt 5-10 år är de säkert borta.
Citera
2020-06-09, 16:33
Medlem
Om inte BLM-protesterna totalt havererar hela återhämtningen från covid19, så kommer jag lägga 65.000kr på flygplan. Senast augusti köper jag nog in mig, för då i juli/augusti är det nog ganska klart om vi ska behöva oroa oss covid eller inte igen, andra vågor etc.

SAS ska ner på 0.60öre enligt affärsvärlden. 30.000kr blir alltså 50-60.000 aktier ungefär. Om Coronan sen försvinner så lär ju marknaden sniffa upp SAS, oavsett fundamenta så lär ju marknaden iallafall troatt SAS är en underdog. Smäller kursen upp mot 10kr igen så är det 540.000kr i vinst ungefär.

Samma strategi tänker jag kan funka i Norwegian air eller andra flygplan.

Låter det helt tokigt eller vad tänker ni?
Citera
2020-06-09, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
haha, ja det kan man tycka. men med en aktie köper du ett stycke verklighet. Många glömmer det ibland.

Njae, idag köper man väl väldigt mycket förväntningar och spekulationer också. Men jag vet vad du menar. IT-bubblan var skoj. Ingen visade vinst, år efter år. Men längre fram, dä jävlar! Dessutom inga bolag med något värde i. Såg det där på nära håll när jag utförde riktiga jobb. 20-åringar som satt och lekte. Påminner lite om flashiga reklambolag idag faktiskt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in