2020-06-09, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adekvate
DJ USA ligger alltså återigen på plus för i år. Är den här återhämtningen verkligen rationell? Jag kanske är ute och cyklar, men det känns som att det råder överoptimism just nu. Jag köpte en del aktier i mars och sålde av det mesta idag.

Jag gick också in i mars men sålde i onsdags så missade dessvärre tors-fre upggången, men men. Känns inte rationellt men jag kan mycket väl också vara ute och cykla..
Citera
2020-06-09, 02:55
Medlem
HGs avatar
Känns ändå som att man nu skall vänta under sommaren innan man går in i aktier. Fonder har jag kvar men det är ju långsiktigt.
Citera
2020-06-09, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Känns ändå som att man nu skall vänta under sommaren innan man går in i aktier. Fonder har jag kvar men det är ju långsiktigt.

Så varför ha kvar fonderna om det är det du tror på? Varför förlora pengar, bara för att det inte är kortsiktigt?
Citera
2020-06-09, 08:05
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG

Kommer covid i en andra våg då tror jag börsen dyker rejält. Har satt hösten som nästa avstämningspunkt. Bättre vara lite försiktig än riskera allt.
Citera
2020-06-09, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Här i tråden har dock björnarna gått och gömt sig.

Ligger kvar i Telia och Swedbank (än så länge) men har sålt av allt i övrigt av det som inte är riktigt långsiktiga innehav.

Baserar det beslutet enbart på att jag tycker det går för fort, för högt, framförallt utan sunda avbrott/rekyler, att detta omöjligt kan hålla i sig över tid och vetskapen om hur oerhört fort eufori byts mot nattsvart mörker.

Men jag brukar alltid köpa för tidigt och sälja för tidigt så det är inte mycket att gapa om. Missat några fina procent men jag är lika glad för det.

Ställer mig vid sidlinjen, njuter av sommaren och inväntar nya lägre ingångar. Skulle dom aldrig mer infinna sig gläds jag över dina och övriga vettigas framgångar i tråden. Samt för egen del att långsiktiga innehav tuggar på.
Citera
2020-06-09, 09:17
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tb2arvd
Jag gick också in i mars men sålde i onsdags så missade dessvärre tors-fre upggången, men men. Känns inte rationellt men jag kan mycket väl också vara ute och cykla..

Jag sålde av 60% av mina innehav i torsdags. Vi får se om raset börjar imorrn när räntan för fed uppdateras eller om det kommer dröja ytterligare en tid.
Citera
2020-06-09, 10:15
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ligger kvar i Telia och Swedbank (än så länge) men har sålt av allt i övrigt av det som inte är riktigt långsiktiga innehav.

Baserar det beslutet enbart på att jag tycker det går för fort, för högt, framförallt utan sunda avbrott/rekyler, att detta omöjligt kan hålla i sig över tid och vetskapen om hur oerhört fort eufori byts mot nattsvart mörker.

Men jag brukar alltid köpa för tidigt och sälja för tidigt så det är inte mycket att gapa om. Missat några fina procent men jag är lika glad för det.

Ställer mig vid sidlinjen, njuter av sommaren och inväntar nya lägre ingångar. Skulle dom aldrig mer infinna sig gläds jag över dina och övriga vettigas framgångar i tråden. Samt för egen del att långsiktiga innehav tuggar på.

Så kan man göra, problemet jag har med det är att det är väldigt enkelt att dra förhastade slutsatser. När du skriver att det inte finns några avbrott ... ? Sådana har kommit,

Här är en graf med Heiken Ashi istället för candles (för att tydliggöra alla pullbacks):
https://i.imgur.com/Y3v4961.png
OMXS30, 1d

13-15 maj backade t ex OMXS30 runt 7-8% så att det inte finns några tydliga avbrott är något svårt att se då det trots allt inte går att hitta stöd i prisdatan för det. Däremot är det givet att vi har en sådan framför oss (om vi inte redan nu ser början på en sådan, idag backar OMXS30).

Det är annars ganska ofta saker och ting 'är för högt' och 'överköpt'. Skulle man dock gå på något sådant istället för att bara se till trenderna hade man väldigt ofta missat väldigt mycket. Därför ställer jag mig själv mycket tveksamt till att inte ta med någon typ av medelvärden när man tar beslut om entry och exit.
Citera
2020-06-09, 10:47
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Jävligt gej att börsen går ner när USA ligger på plus för året.
Citera
2020-06-09, 11:15
Medlem
Vi är många som helt eller delvis avvaktar hösten.

Jag är inte lika bekymrad över en andra våg, den kan komma men.... jag är mer bekymrad över vad den ekonomiska nedgången gör med vinsterna. -5% BNP är fasen inte småpotatis.... och hur fort återhämtar sig vinsterna???... Q2 tror jag alla inser blir trist, men vad häner Q3, Q4?? Börsen är så hårt investerad i att återhämtningen går snabbt.

Men visst, får vi en snabb återhämtning tror jag vi hakar på tåget från 2019 uppåt... då blir det hett.
Citera
2020-06-09, 11:25
Medlem
Citat:

När du pratar riktigt långsiktiga innehav, hur länge är det? Ett år, två eller hur länge?
Citera
2020-06-09, 12:41
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:

Telia o Swebank?

Två aktörer långt från täten i två branscher som framledes kommer att få problem med lönsamheten.

Den ena i hård konkurrens o prispressning, den andra av kreditförluster o ett slut på lönsam penningtvätt i öst.

Men vad vet jag...
Citera
2020-06-09, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vi är många som helt eller delvis avvaktar hösten.

Jag är inte lika bekymrad över en andra våg, den kan komma men.... jag är mer bekymrad över vad den ekonomiska nedgången gör med vinsterna. -5% BNP är fasen inte småpotatis.... och hur fort återhämtar sig vinsterna???... Q2 tror jag alla inser blir trist, men vad häner Q3, Q4?? Börsen är så hårt investerad i att återhämtningen går snabbt.

Men visst, får vi en snabb återhämtning tror jag vi hakar på tåget från 2019 uppåt... då blir det hett.

Har vi inte haft en snabb återhämtning redan? Vore riktigt trevligt om det bara skulle tuffa på som pre-Covid, men det känns inte stensäkert, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in