2020-06-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Men du fattar väl själv att ingenting läcks från en grupp på 5 pers?

Tjaaa, det är iaf mindre sannolikt att det läcker från en grupp på 5 än från en grupp på femti.

Hur som helst är jag inte övertygad om varken SE, SA eller någon annan gärningsman eller -grupp. Har intresserat mig för detta med öppet sinne, utan att binda mig vid den ena eller den andra teorin.
Citera
2020-06-09, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Verksamt som metod är det ju. Det förekommer. Ofta är det ju en blandning mellan aktivt skydd, dvs ett par livvakter som går tillsammans med skyddsobjektet. Visar närvaro så att säga. Sedan passivt skydd som inte syns och är en bit bort. Oftast i följebilar. Det handlar ju ofta om att den som ska skyddas som Palme inte gillar detta med att han/hon ska gå tillsammans med en massa synliga vakter. Man vill ha lite personlig frihet.

Hur nu detta var fallet just den här kvällen kommer vi förmodligen aldrig att få veta.

Nej det är meningslöst och praktiserades aldrig.
Citera
2020-06-09, 13:34
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Alltså, tycker Chevamannen väger tungt.
här. För mig avgör det (utöver osannolikheten i gmprofilen). Känns så genuin och stabil.

Kan för fan inte vara Engsröm. Är det honom dom presenterar kommer sverige aldrig läka
Citera
2020-06-09, 13:37
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle.snus
Ingen av oss kände Engström så vi kan väl sluta låtsas som att vi vet vem han är, det finns många som går hela sina liv och inte helt visar sitt rätta jag, inte ens för den omedelbara omgivningen. Andras beskrivningar av honom är väl i bästa fall partiella och säkert felaktig i många fall. Oavsett om det är han eller inte så är det många som sväljer medias karaktärsbeskrivning av SE med hull och hår och man bör nog inte göra det.

Vi kände inte honom nej, men vi vet hans påstådda förehavanden på och kring mordplatsen. Vi pratar om en välputsad medelålders tjänsteman med pianohänder och med ryggproblem som skulle ha skjutit OP med ett skjutvapen modell mini-haubits och sen sprungit runt på och omkring mordplatsen som värsta ninjan och dessutom vid ett flertal tillfällen därefter visat upp sig i reportage i kvällsblaskorna på samma mordplats om hur han agerade som vittne?

Nej, det är strunt.
Citera
2020-06-09, 13:38
Medlem
Baisers avatar
Jag tror stenhårt på Kurdspåret.
Citera
2020-06-09, 13:40
Medlem
Kommer dom verkligen att namnge en person som skyldig till dådet?

Jag kan se att dom säger att mordvapnet har lokaliserats och att dom har kommit till vägs ände.

Men att som myndighet gå ut och peka ut en möjligen död person som inte har möjlighet att föra sin talan känns helt fel.

Alternativt att om dom har så mycket information som pekar mot ett specifikt spår, t ex sydafrikaspåret, lägga fram det som mest trorliga scenario, men som man inte kan gå vidare med och väljer därför att lägga ner utredningen.
Citera
2020-06-09, 13:40
Medlem
Citat:
Ingen av oss kände Engström så vi kan väl sluta låtsas som att vi vet vem han är, det finns många som går hela sina liv och inte helt visar sitt rätta jag, inte ens för den omedelbara omgivningen. Andras beskrivningar av honom är väl i bästa fall partiella och säkert felaktig i många fall. Oavsett om det är han eller inte så är det många som sväljer medias karaktärsbeskrivning av SE med hull och hår och man bör nog inte göra det.

Problemet är och det är fullt mänskligt, att man gör en egen bild av mördaren.
När den bilden och den verkliga bilden visar sig blir det en grad av kortslutning.

SE är inte den bild av mördare som jag har.
En tidigare ostraffad man ,salongsberusad ,stressad med tanken att hinna med kollektiv trafiken och med närstående som inte ser att han är en statsministermördare utan ser stora problem med det.De borde ha känt honom bättre än vi.

Det har varit uppe i tråden förut men tål att upprepas. Filter författare värjer sig när han får frågor som blir svåra att förklara. Han ger inte ett 100 intryck av att vara övertygad om att det är Scandia mannen som är GM.
Citera
2020-06-09, 13:42
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Måtte KP hålla upp revolvern dinglande på fingret precis som HH gjorde. Vore episkt och en bild att minnas för livet!
Citera
2020-06-09, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Jag har själv jobbat i city o bott i Täby, ca 600-700 m ifrån SEs villa. Som jag minns det gick Roslagsbanans sista tåg 00:30. Den station SE har närmast villan är på betydligt kortare avstånd än vad bussen stannar. Betydligt kortare!. Därtill inga byten mellan 2 olika tunnelbanor samt ett byte till buss i Mörby. Nä, det är glasklart ologiskt när SE påstår att han ska till T-banan. Visst det är närmare att gå ifrån Skandia till Hötorgets andra ingång men därefter upphör fördelarna med att ta tuben. Han har inget legitimt skäl att vara på mordplatsen.

Han kanske var för lat för att gå till tekniska och istället vill ta tuben från Hötorget till tekniska?
Citera
2020-06-09, 13:43
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Jag tror du har helt rätt här. Jag har läst TPs bok och han ger vissa hintar om SEs karaktär.
Flera i hans omgivning, bl a frun, säger att han hade ett stort bekräftelsebehov. Han var lugn och vänlig för det mesta, men det hände några gånger att han plötsligt fick fullständiga vredesutbrott från ingenting. Kanske när någon inte höll med honom om nån bagatell.
Jag tänker då på det han sa i intervjun med Skydd & Säkerhet där han liksom ur sin plötsliga inlevelse beskrev hur han tänkte sig hur det gått till. "Att gärningsmannen av en slump stött på en internationell kändis och blivit avsnäst, att somliga av oss går omkring med ett vapen. En hand på axeln - och pang!" Och att det kanske inte egentligen var ett mord, utan mer som ett dråp. Dvs inte planerat.
Citera
2020-06-09, 13:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
SE kan ha förvarat ett vapen i sitt låsta rum varje kväll eller tillhandahölls ett vapen aktuell kväll.

Att mordet var planerat och organiserat finns det indicier i mängd som talar för.

Andra än skytten inblandad, mycket talar för det.

Och som sagts, 1,2 kilo, var kommer den siffran ifrån, vet du vilket vapen som var mordvapnet?

Med största sannolikhet kände konspiratörerna inkluderat skytten till att OP inte hade livvaktsskydd och att OP skulle gå på bio.

Inte heller osannolikt att SÄPO visste vad som skulle ske, och lät det ske.

Hög risk för OP, låg risk för GM.
Jag vet inte om du bara hoppar över att lösa delat av inläggen, men poängen är att SE inte äger ett vapen. Vad du beskriver är att vapensamlaren närmast permanent skulle ha lånat ut ett av sina vapen till SE. Låter det rimligt från dotterns beskrivning?

Om det hela är en konspiration så kommer det att vara gott om frågetecken i morgon. T.ex.: om SE vet att han skall ut och skjuta OP, varför stämplar han ut 1-2 minuter innan LOP passerar? Och stannar och pratar semester med HO på vägen ut? Låter det rimligt?

Vad mer är, han fick i så fall tillbaka vapnet efter mordet men behöll det och sålde det på auktion, rimligen vetandes att det var mordvapnet. Låter det rimligt?

Vad gäller vikt på SW357 med 6” pipa... läs.

Edit: såg just i Expressen att det var dottern som sålde vapensamlingen 2016. Fortfarande osannolikt att han skulle behållt mordvapnet hemma tänker jag.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-06-09 kl. 13:56.
Citera
2020-06-09, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArrigoSacchi
Vilken tid hålls presskonferensen imorgon? Detta är ju historiskt, får inte missas.

Jag gissar på att man lokaliserat Christer Anderssons revolver och fått en matchning.
Mina gissning har om man identifierat vapnet är att det antingen är det vapen som hittades när Skandia renoverades och var ett tomt skal i den SB-gömma som varit orörd sedan mordet eller att man tagit in vapen kopplade till wt observationer och poliser...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in