2020-06-07, 17:06
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Att ta en omväg åt motsatt håll ca 1,5 mil via motorvägen istället för att direkt ta 207:an låter inte rimligt, men om de skulle hem till H först och hämta något blir vägvalet naturligt. Det mest konstiga är att H vet att poliser och avspärrning betyder att L har hittats död och att man inte pratar något om det i bilen. Förklaras av att de valde tystnad av rädsla för avlyssning?

Från Polismyndigheten Ö-bro län
Till F*lkatorp

Föreslagna vägar av Google:

via E20 Snabbaste rutten, normaltrafik: 24 min 22.8 km

via N*rrköpingsvägen: 25 min 20.0 km

via Östra B*ngatan och E20: 26 min 21.4 km

Förslaget är här E20 och 207:an övergår i N*rrköpingsvägen.

Istället för att köra via södra I*fartsleden för att komma in på E20, åker de upp mot Eurostop strax ovanför V*valla (om jag har förstått saken rätt) och svänger därefter av på E20. Det är en omväg som visserligen kan vara förståelig om SOA haft ett ärende till ex B*ggMax eller W*llys efter vägen. Eller att de avsåg att hämta upp något hos H.
I övrigt är E20 som vägval också det G. Maps föreslår som snabbaste rutt, trots längst väg.

Har egentligen ingen uppfattning ifall de redan här har haft misstankar om att LW hittats. Om H fått för sig att något hänt redan när hon befann sig på stationen och sedan bett SOA ta omvägen via V*valla - visst, men det är iså fall en spekulation. H kan ha varit rädd för avlyssning ja; ett förslag som låter trovärdigt i sammanhanget. Och SOA som precis har hämtat upp dottern känner av hennes mående och undviker att nämna avspärrningen. Får ö h t intrycket av en familj som lägger locket på och helst undviker känsliga ämnen; de hade ju annat att prata om enligt SOA.
Citera
2020-06-07, 17:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Samtidigt som han är "uppmuntrande" (enligt egen utsago) så beskriver LW honom så här: FL2: Ett förhör som vi har haft med Christi*an v*n Be*nnigsen så står det då att "Lena har talat om att Stefan har sagt till henne att om hon träffar någon ny man så kommer Stefan döda henne. Lena har sagt att Stefan är väldigt svartsjuk av sig

Det är bara Stefan som fick träffa andra och strula runt. Han vet ju om alla killarna, även HDs sill. Men han ville vara solen som alla andra skulle kretsa kring. En narcissist ut i fingerspetsarna. Och psykopattendenser i övrigt. Svårt det där med psykopati då man inte känner till hur han var som barn.

Å andra sidan är det LW som påstår att han sagt detta. Hon pratade med SD om andra pojkvänner. Hon själv skulle intervjua UWs blivande fru och gav sig in hos UW mitt i natten och ställde sig och glodde på MH.
När UW och MH skiljs får UW något av ett sammanbrott och berättar gråtande att han aldrig tagit ett enda beslut själv. Den korta tid som MH och UW var tillsammans var det väl knappast MH han känt sig kvävd av under hela sitt vuxna liv. LW var nog beredd att gå ganska långt för att kontrollera såväl omgivningen och hur de förhåller sig till varandra i förekommande fall.
Citera
2020-06-07, 17:20
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Samtidigt som han är "uppmuntrande" (enligt egen utsago) så beskriver LW honom så här: FL2: Ett förhör som vi har haft med Christi*an v*n Be*nnigsen så står det då att "Lena har talat om att Stefan har sagt till henne att om hon träffar någon ny man så kommer Stefan döda henne. Lena har sagt att Stefan är väldigt svartsjuk av sig

Det är bara Stefan som fick träffa andra och strula runt. Han vet ju om alla killarna, även HDs sill. Men han ville vara solen som alla andra skulle kretsa kring. En narcissist ut i fingerspetsarna. Och psykopattendenser i övrigt. Svårt det där med psykopati då man inte känner till hur han var som barn.

Ja du kan ha helt rätt här men jag vill ändå lämna öppet för att HD kände till i alla fall den andra vändan SD-LW, alltså tiden efter första avslöjandet 2017. För om man tänker efter: När hävdar HD att hon fick reda på att förhållandet hade fortsatt trots allt? Jag vill säga att det är när LW sitter i timmar och berättar om blodsexet men om det är HDs story så kan vi väl alla vara överens om att blodsex-historien är falsk och då saknas väl ett datum för detta avslöjande om affär version2? Jag tror att tiden vintern 2017 - maj 2018 är en tid då nedbrytande manipulation riktas mot LW av både SD och HD där HD är den drivande som vill klämma åt LW riktigt jävla ordentligt. Hot mot hennes liv, hot mot hennes barns liv, hot and Cold-taktiker och annat skit som HD genom sin skamsne nickedocka SD bedriver med hård kraft mot LW.

Citat:
Hell knows no fury like a woman scorned
Citera
2020-06-07, 17:25
Medlem
drunknars avatar
Citat:

Det finns ju en klar motsägelse där i den fetade delen av ditt inlägg. I ena fallet helt oacceptabelt, i det andra fallet accepterande av sillen. Detta passar inte in på en svartsjuk narcissist som jag ser det men det passar in med att HD och SD bedriver mindgames deluxe mot LW med syftet att bryta ned henne totalt.
Citera
2020-06-07, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Ok jag respekterar din åsikt och vad du tror. Själv tror jag att SOA vet om att HD deltagit aktivt i mordet och han skyddar nu henne främst, inte SD. Hur han än ser på honom. SOAs fru har jag inte läst mycket om och tror inte mycket alls där men vet SOA så kan hon mycket väl vara informerad hon också. Elsa skrev:
Kan vara en glimt in i hur det verkliga förhållandet HD-SD såg ut vid det tillfället, något som de senare försökt dölja, som jag ser det i alla fall.
Det finns SÅ många motsägelser ikring HD att man kan förstå om hon blir sjuk av dem själv! Hela det där vad paret D hoppades på t.ex. Kanske trodde båda att "nu blir allt bra" eller hur SD nu skrev den 15/5. Men den nya fnurran var att det inte var ett så perfekt brott utan att de blev stoppade i USA, senare häktade och fick hela sina liv utkavlade i en FUP. HD kanske insåg - oavsett om hon är insyltad eller inte - att SD inte var ngn att satsa på? Eller också gifter de om sig om han frias i HovR, trots att båda säger att det är över i TR? Det kan MYCKET väl vara så att HD säger det folk vill höra. Vill hennes mamma att hon och SD ska gifta om sig kanske hon säger det till henne. Eventuellt i framtiden liksom inget förpliktigande.
Hela hallået kring HD så fort hon kommer upp i tråden får mig att fundera. Och samtidigt börjar jag bli rätt less på det här fallet och även om jag hoppas och vill att samtliga GM fälls (om det nu var flera), känner jag mig rätt övertygad om att SD är den "mest skyldige" (hade HD ens lyckats lura ut LW hade LW genast sagt det i sina chattar innan hon stack, men SD var ju mer känslig och hemlig för t.ex. BeholderX) och HDs eventuella inblandning gör att man inte kan utesluta andra gärningsmän nu. Så jag är mycket mån om att hon utesluts ELLER att man hittar bevis för att hon var på BP. Och det tror jag inte att man kommer att göra med mindre än att ett otvättat mordvapen eller en blodskvätt från henne på ett löv kommer fram. Så det ligger nog bakom mina uteslutningsfunderingar just nu. Bara spekulationer utifrån att om den eller den har rätt.... Därför hade letsdoits tanke om att det var vid lunch MT fick höra om försvinnandet suttit snyggt. Jag tänker att HD faktiskt inte sagt "pappan har ringt" utan varit mer flytande i hur hon fick höra att LW var borta annars. Men MTs vittnesmål har jag inga skäl att ifrågasätta annars.
Sedan spolar alla min nya tanke om att HD vinner ekonomiskt på att ha SD i det fria. Den är urkrass, men hon kanske är urkrass?

Edit: Just detta att LW verkar ha upplyst hela sin chattgemenskap om varje steg hon tog när hon inte var med SD, tycker jag talar mycket starkt för att det var SD som är GM.
Senast redigerad av Elsa2020 2020-06-07 kl. 17:45.
Citera
2020-06-07, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Vilken är din åsikt om HD: är hon oskyldig till aktiv inblandning (förutom att hon verkar skydda SD)?

Under trådens gång har jag av naturliga skäl korrigerat mina åsikter beroende på vad som går att läsa i Fup. Personer som inte gör det anser jag inte trovärdiga, alternativt har de ej läst Fup. Därför blir det svårt att ha samma utgångsläge när man diskuterar eller argumenterar en sak.

Jag har försökt skapa mig en bild av deras personligheter, drivkrafter, motiv och mål. Jag har under åren velat fram och tillbaka och haft olika alternativa teorier. Nu, två år senare skulle jag svara nej, Hanna är inte inblandad.

När jag läst all bakomliggande information om HD så har hon ett förflutet i en familj där man stoppar huvudet i sanden och aldrig talar eller berör känsliga ämnen, istället lägger alla samfällt locket på och kväser kommunikationen.

Hennes egen far försvarar inte ens sin egen dotter när hon blivit utsatt för otrohet i 7 år, en sådan miljö tror jag präglar dig starkt i känslomässig bemärkelse och möjliggör att förtränga saker är något du lär dig tidigt. Det finns helt enkelt ingen vuxen närvarande som visar att kommunikation är ett konstruktivt sätt att bearbeta saker som är svåra. Därför tror jag också hennes sårbarhet, eller känslighet för depressioner och psykosutlösta tillstånd blir mer omfattande då hon drabbas av exp. stress och sömnlöshet.

Flera år innan det första otrohetsavslöjandet finns det en del tecken på att hon misstänkte att S och L hade en sexuell relation, men hon orkade inte beröra detta utan lät det bero ytterligare några år innan hon konfronterade L och fick besked om sakens natur. Hon är alltså en person som varit sjukskriven i 7 år, innan hon kravlade sig upp ur källarhålet.

De flesta vet att när det inre är i olag putsar man mer på ytan, och skenet blir viktigare än sanningen på insidan. Jag tror alltså att hennes och Stefans fasadbyggande är något oäkta och snarare en social konvenans att passa in i samhällets förväntningar på den lyckliga kärnfamiljen, än att de haft en ärlig och verklig relation med känslomässig tillit som grund.

Detta såg, förstod och genomskådade Lena. Och hon ville strippa Davidssons på sin förljugna yta. Mot slutet föraktade hon båda parter. Stefan, och hans drömkvinna, var ju bara ett uttryck för att ingen av dem vågade leva ensamma och stå på egna ben. Varken Stefan eller Hanna tar väl hänsyn till varandras känslor, de ville bara passa in i normen. Mr Nice guy och citrusdoften vill passa in i mallen. Inget typiskt för dem.

Men Lena tolererade inte skådespeleriet vilket blir tydligt under telefonsamtalet mellan henne och Jenny.

Jag tror Lena var en irriterande fluga som surrade runt Hanna och inte lät henne vara ifred, trots att hon separerade från Stefan eftersom hon förlorat tilliten till honom. Mordet tror jag delvis är en slags present på fat, som hon varken bett om eller konspirerat kring. Misstänker S blev desperat när hon flyttade ut. Lena fick smycken och dyra presenter, medan S antog att det H önskade mest av allt var en död L. Därav hans sms om att allt kommer bli så bra nu, när L är försvunnen.

Sedan sin vana trogen tror jag H fortsätter blunda och hålla för öronen för hon vill inte veta. Eftersom hon inte kan veta, utan endast misstänka så saknar hon bevis på vad S eventuellt är skyldig till.

Många försöker framställa henne så stark och kompetent. Vilket hon kanske är numera men jag tror absolut inte hon aktivt deltagit i mordet. För skört psyke, för sårbar och känslomässigt utsatt läge. Tror inte hon kan utsättas för sådan typ av stress och press utan att riskera ett sammanbrott. Det vet också mördaren om av egen erfarenhet. Hon är inte typen man väljer att blanda in i sådana laddade situationer.

Sedan är hon påverkad, av mördaren att gå hans ärenden, tror jag.
Senast redigerad av Mimmirider 2020-06-07 kl. 17:43.
Citera
2020-06-07, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
En död kvinna kan inte dö. Hon är redan död. Du kan knappast skuldbelägga LW för att hon blivit mördad. I så fall blir jag mörkrädd för hur du diskuterar. Tänk dig själv. En närstående till dig med tre barn blir av olika anledningar mördad. Att hon/han var ett offer som inte kan ursäktas även om denne hade tre barn. Ditt resonemang är avskräckande för mig hur du ser på mänskligheten.

Ok, bra då vet jag hur du tolkar text.
Citera
2020-06-07, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Du tycker Hanna är ett offer i alla situationer och allt alltid kan ursäktas? Det räcker inte för mig.

Det är många som tycker att det inte räcker!
Att radera specifika konversationer ur sin telefon, inte vilja svara på polisens frågor och inte förstå att hennes ideliga minnesluckor väcker misstankar hos de allra flesta normalfuntade människor är bara för mycket.
Att m.rider dessutom skriver att HD inte kan lastas för LW:s död visar väl hur lite skribenten har följt tråden.
Citera
2020-06-07, 17:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Ok jag respekterar din åsikt och vad du tror. Själv tror jag att SOA vet om att HD deltagit aktivt i mordet och han skyddar nu henne främst, inte SD. Hur han än ser på honom. SOAs fru har jag inte läst mycket om och tror inte mycket alls där men vet SOA så kan hon mycket väl vara informerad hon också. Elsa skrev:
Kan vara en glimt in i hur det verkliga förhållandet HD-SD såg ut vid det tillfället, något som de senare försökt dölja, som jag ser det i alla fall.

Ja, det sista, det tror jag också.
Läskigt, isf (om SD är mördaren, och ännu läskigare om HD skulle vara inblandad på något plan)

Framtiden får utvisa vad som händer.
Citera
2020-06-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Ja, varför krångla till det?
Nu tror jag själv att Stefan är den som mördade, men det finns ett faktum som man sista tiden jobbat på att smutskasta.

MTs vittnesmål är glasklart.
Hanna har tidigt på morgonen den 15e kännedom om Lenas försvinnande då hon inte borde ha den insikten.

Detta får Hanna leva med, då väldigt många har noterat detta och det drar ett mörkrets filt över Hanna.

Hanna har medvetet försökt plantera Stefans strategier hos omgivningen.
Blodigt sex hade hon minsann kunskap om.
Då Stefan sen totalt backar från detta ställs Hanna åter i strålkastarljuset.

Hanna må ha farit illa i exmakens sällskap, men hon har väl inte lyft ett finger för att räta ut ett enda frågetecken?

Hon vet väldigt väl vad som hänt och har själv tagit beslutet att inte medverka till något som helst uträtande av det som döljs.

Räkningen kommer förr eller senare. Barnen växer upp och kommer att behöva få visshet för att kunna gå vidare och få möjlighet att må bra.

Hanna..... Det ansvaret ligger på dig.
Som den narcissist din exmake är, kommer han aldrig att finnas för barnen på ett sunt vis.

Apropå Jerry.... Såvitt jag hört är hans officiella partner en klok och stark person.
Det sägs att Jerry flyr hemmet i allt högre grad och ger ett alltmer labilt intryck.

Just det. HD har gjort så mycket fel att det inte går att bortse från att hon bär skuld till att fallet är svårlösligt. Och den skit som kastas på HD har hon tjänat ihop till många gånger om. Det är HD som riktar strålkastarna mot sig själv på det sätt som hon agerar.
HD:s agerande i förhör och rättegången kommer följa henne som en skugga och kasta tvivel på henne som person och sjuksköterska med så skört sinne att det känns farligt för patienterna.
Så även om HD anser att det juridiska inte kan straffa henne så gör det sunda förnuftet det. Ända in i kaklet.
Citera
2020-06-07, 18:08
Medlem
Citat:
Vad beträffar HD så är hennes otroliga svamlande, och vägran att svara på frågor, väldigt talande. Med tanke på att hon har noll poliserfarenhet/förhörserfarenhet så är hon väldigt driven i att försöka dribbla bort frågeställningarna, drabbas av demens och vägra att besvara frågor mer än en gång. Så jag har min åsikt klar om henne. Hon vet mycket mer än hon ger sken av. Jag tror hon vet ALLT - om än kanske inte slagit ihjäl LW själv. Vilket hon mycket väl kan ha gjort. Raseriet med "mer än 17 slag" som mosade LWs ansikte tyder på en kvinnas hat. En sviken kvinnas hat.

Ja, det är i din text vi finner det sunda förnuftet och Ochams kniv i ett och samma andetag.
Det kan inget ändra på. Inte ens om HD skulle skaffa sig en ryggrad och tala om för polisen vad hon vet så kommer hennes svek alltid att följa henne som en skugga. Privat och i yrkeslivet.
Citera
2020-06-07, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Ja, det är i din text vi finner det sunda förnuftet och Ochams kniv i ett och samma andetag.
Det kan inget ändra på. Inte ens om HD skulle skaffa sig en ryggrad och tala om för polisen vad hon vet så kommer hennes svek alltid att följa henne som en skugga. Privat och i yrkeslivet.
Visst ligger det mycket i det, men jag tror ändå att för HDs framtida självsro hade det betytt mycket att verkligen ha berättat. Även eftermanipulationer - som om det var hon eller SD som raderade telefonen hennes.

Edit: Och sedan håller jag envist fast vid att de där 17 slagen kan ha berott på att SD inte insåg hur lång tid det kan ta att få en skadad att sluta skrika även om det redan tillfogats våld som leder till en ganska snar död.
Senast redigerad av Elsa2020 2020-06-07 kl. 18:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in