2020-06-09, 14:13
Medlem
Ur DN:
Medan timmarna går fram växer antalet matchningar med bekräftat tyska anor till nio stycken. Kriminalkommissarie Jan Staaf, som har lett dubbelmordsutredningen i Linköping från dag ett, tittar in i rummet för att hälsa släktforskaren välkommen. Peter Sjölund ser upp från dataskärmen.

– Har du bokat biljett till Tyskland? frågar han.

Jan Staaf stelnar till.

– Tyskland?

– Det är dit vi ska, tydligen. Alla matchningar som vi har fått är amerikaner och allihop verkar ha Tyskland som gemensam nämnare.

Det är vansinnigt spännande när det dyker upp två direkt som är högintressanta
Dubbelmordet är den största utredningen i svensk brottshistoria efter Palmemordet. Att gå igenom all information dokument för dokument skulle ta åratal, men nu har polisen en ny lins att se igenom.

Av de tusentals män som har ombetts att lämna dna-prov på frivillig basis för att kunna avföras från utredningen är det 100 som har vägrat. Jan Staaf räcker över förteckningen till släktforskaren i kortärmad skjorta.

– Första namnet i pärmen med personer som har vägrat att låta topsa sig är född i Tyskland. I Linköping bodde han 102 meter från brottsplatsen. Det är helt galet, en tysk som bodde så nära! utbrister Peter Sjölund.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/i-16-ar-har-har-jan-staaf-forsokt-losa-dubbelmordet-slaktforskaren-gav-sista-pusselbiten/
Sällan gör mord mig upprörd. Men att ge sig på en 8 årig pojke och hans kvinnliga tillskyndare tar fram sidor hos mig jag inte tycker om.
Senast redigerad av Simpliticas 2020-06-09 kl. 14:18.
Citera
Medlem
crocodilelilos avatar
Från DN:
Citat:
– Det är ingen i polishuset som har en aning om vilka de är. De har ju topsat så många, men de här två har uppenbarligen undgått att bli testade.

Citat:
Solen går upp klockan 03.53 i Linköping den 9 juni 2020. Lite senare tar polisen de båda bröderna i en samordnad insats på två olika adresser. De förs till polisstationen, där de topsas.

– Vi har gripit nu. Man förhör samtidigt som man analyserar provet. Det tar två, tre timmar innan vi får svar, säger Jan Staaf.

När resultatet kommer är det entydigt. Den yngste broderns dna överensstämmer till 100 procent med gärningsmanna-dna:t från brottsplatsen. Det rör sig om en man, född 1983 och utan barn.
Citera
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Morden begicks 19:e oktober 2004. Om GM föddes mellan 20:e Oktober och 31:a December, 1983, så var han 20 år gammal då morden begicks. Föddes han tidigare under året var han 21 år gammal då morden begicks.

Helvete vad folk har svårt med grundläggande matematik.

Du menar om han är född senare under året?
Citera
Medlem
vallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Läs sista raden i hans inlägg.

Det finns folk i samma ålder i en stad som Linköping? Craaazy
Citera
2020-06-09, 14:14
Medlem
StorSvartPeniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Läs sista raden i hans inlägg.
Ja, användaren är ju online nu så han kanske dyker upp och bekräftar om han hela tiden var ovetandes om någon han kände.
Citera
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Det finns folk i samma ålder i en stad som Linköping? Craaazy
Tror du missar poängen här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semikolonn
Som att du vet någonting om kvinnor lol. Det är sådana kommentarer som visar hur blåst och farlig du egentligen är. Med sådana generaliseringar, skriver du också att "alla invandrare går på bidrag" och "alla polacker stjäl"?
Farlig? Hur?

Det hade inte varit många fall som blivit uppklarade om utredare hade bortsett från att generalisera, kan jag säga dig.

Om du på riktigt tycker det faller i linje med en kvinnas natur att skydda en psykiskt sjuk man som haft ihjäl en 8-åring och en kvinna, är du den farliga av oss. Allt jag gjorde var att spekulera i huruvida trovärdigt det är att Jordgubbsflickan är kvinna eller inte. Du behöver inte måla upp mig som någon jävla fascist för det. Det roliga är att du själv målar med en jävligt bred pensel.
Citera
2020-06-09, 14:15
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breeder
En av två bröder som vägrat topsa sig alltså.
Minns att det kommit upp frågor om 2 bröder tidigare i tråden där deras mamma motsade sig topsning, Den ena brodern var rätt lik fantombilden vad jag minns men han borde väl vara yngre, än född 83, eftersom det var mamman som opponerade sig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
NFC prioriterar inte dna-undersökningar om ingen är häktad i fallet.
Enorma kötider på den myndigheten

Enligt Leif GW:s uttalande i morse, så skulle svaret på DNA-undersökningen komma
under dagen, alltså i allra högsta grad prioriterat. (Att många inte har någon tilltro till
Leif GW lämnar jag därhän.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Segt som sirap på åklagarmyndighetens hemsida..

Någon som kan citera de intressantaste ur DNs låsta artikel? Är det två bröder som har varit intressanta i utredningen på sista tiden?

” Den nytopsade östgöten, en 40-årig kvinna född i Linköpingstrakten, är närmare släkt med gärningsmannen än alla de andra 900 träffarna i dna-registret.*

Kvinnan var i 20-årsåldern när mordet ägde rum och därmed jämnårig med gärningsmannen. Nu blir hon den avgörande pusselbiten i jakten på honom.

– Nu har jag bara tre personer kvar. Någon av dem är det.*
– Alla bor i Sverige faktiskt. Någon är gift och någon är inte det. I och med att de allihop fortfarande lever så kommer vi kanske att få veta varför det här hände.

På måndag morgon tas dna-detektiven från Västernorrland exalterat emot i Linköpings polishus. Han berättar vad han har kommit fram till: gärningsmannen är en av två bröder. Båda bor kvar i kommunen.
– Det är ingen i polishuset som har en aning om vilka de är. De har ju topsat så många, men de här två har uppenbarligen undgått att bli testade.

När resultatet kommer är det entydigt. Den yngste broderns dna överensstämmer till 100 procent med gärningsmanna-dna:t från brottsplatsen. Det rör sig om en man, född 1983 och utan barn.”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
Det är två brorsor som torskat, varav lillebrorsans DNA matchar till 100%.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/i-16-ar-har-har-jan-staaf-forsokt-losa-dubbelmordet-slaktforskaren-gav-sista-pusselbiten/

Läst din artikel nu, sjukt spännande. Det kan ju vara ju att matchningen som kom tillbaka och som visade att en kvinna som vid tillfället för morder var 20 år, kan det vara Jordgubbsflickan?
Citera
Medlem
Har det inte figurerat två bröder som vägrat här innan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in