2020-06-09, 12:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, men inte för att de får pengar för ett visst projekt - som du så dummerjönsigt påstår. Det finns gott om pengar i den sektorn vare sig det vaccin som de testar nu lyckas eller inte. Att som du försöka ge sken av att vaccinet inte fungerar och att de trots det påstådda misslyckadet fortsätter enbart för att de får pengar är både dumt och fåntrattigt. I själva verket skulle jag endast tro att den typen av påståenden skulle komma från en företrädare för den Kinesiska staten - någon som dessutom med näbbar och klor försvarar Kinas roll i den pågånde pandemin.

Men det verkar du inte förstå, sannolikt för att du inte vill.
Det finns det inte alls det. Pengarna frös inne för ett SARS-vaccin t.ex. när intresset försvann med viruset.

Och ja, enl. alla vedertagna definitioner så fungerar inte vaccinet idag.
Citera
2020-06-09, 12:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du verkar ha synnerligen svårt för att förstå svenska.

Nej, du kan inte gå till djuraffären, det är inte en samhällsviktig funktion så den är stängd. (affärer som säljer foder (MAT) för djur har tillåtits ha öppet).
Nej, du kan inte uppsöka vården. Vårdcentraler (GP i UK) är stängda för besök.
Nej, du kan inte gå till IT-butiken. Detaljhandeln är stängd.
Nej, du kan inte gå och köpa en mobil. Detaljhandeln är stängd.
Du blir tagen av polisen och får böter om du vistas ute för annat än inköp av livsmedel och medicin.
Nej, det är ingen rekommendation att stanna hemma, det är ett krav.
Nej, du kan inte göra essentiella resor om du inte arbetar i samhällsviktiga funktioner.
Så det finns särskilda butiker som enbart säljer hundmat? Får du inte köpa nya kläder åt hunden om den fryser när du ändå är där och köper hundgodis?

Och visst tillåts ni gå ut och motionera dagligen? Då gäller ju inte alls att "Du blir tagen av polisen och får böter om du vistas ute för annat än inköp av livsmedel och medicin."

Jag kan ha missuppfattat det där med IT eftersom det ansågs väsentligt att kunna använda IT under nedstängningen, både för att jobba hemifrån och för att hålla kontakt och motverka isolering. Folk uppmanades till exempel att ge mormor och farmor en surfplatta så de kunde skypa hellre än att besöka henne.

Vården är inte helt stängd dock, du tillåts exempelvis lämna blod. Här är den lista the Guardian publicerade i början av nedstängningen. Den kan naturligtvis ha justerats med tiden. Notera att laundretter tillåts hålla öppet, det glömde jag. Folk som inte har egen tvättmaskin behöver ju rena kläder de med. Allt som allt ges en hel del möjligheter att ta sig ut för vad som kan anses nödvändigt.

What remains open?
Parks.
Supermarkets.
Food shops.
Health shops.
Pharmacies, including non-dispensing chemists.
Petrol stations.
Bicycle shops.
Home and hardware stores.
Laundrettes and dry cleaners.
Car rentals.
Pet shops.
Corner shops.
Off licences.
Newsagents.
Post offices.
Banks.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/25/uk-coronavirus-lockdown-rules-what-you-can-and-cannot-do
Citera
2020-06-09, 12:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det man kan konstatera är att andra nordiska länder gjort det bättre kring antalet avlidna hittills. Det är ju bara kalla fakta som inte går att ifrågasätta.
Kan dock bli lite smått provocerad över att alla utgår från att Europa är klara med viruset fast egentligen ingenting alls tyder på det. Det finns ingen hänsyn alls till att det existerar en morgondag också. En höst och vinter. Troligen utan vaccin. Det är ingen ide att utvärdera helheten ännu precis som man inte utvärderar en fotbollsmatch i halvtid. Detta säger förövrigt samtliga smittskyddsexperter i hela Europa även dem. Och de säger inte detta enbart för att dem vill vara försiktiga. Utan för att det är så det faktiskt ligger till. Facit existerar inte.
Så låt oss hitta ett vaccin först. Sedan ska nationernas insats strategier bedömas. Sverige med sin liberala "låta smittan puttra på för immunitet" , mot andra länders.

Nä det här är inte över på långa vägar. Men om jag går ut på stan så verkar folk tro det. Att staten dessutom häver reserestriktionen (som egentligen inte är något annat än en rekommendation) är helt galet. Vi måste kväsa smittan här och nu och ge oss den tiden, tills ett vaccin kommer. Ökad testning är ju ett steg på vägen, även om det är 3 månader för sent.
Citera
2020-06-09, 12:48
Medlem
FHM ska ju nu snart göra en antikroppstestning i Rinkeby, har de nu meddelat.
Stockholms mest drabbade område gällande covid.

Hoppas bara att de inte går ut sedan och säger "si och så många procent har antikroppar i Sverige, så nu är vi nära flockimmunitet", utifrån den mätningen. Skulle knappt förvåna mig längre....

Citera
2020-06-09, 12:49
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Du resonerar så bakvänt att jag bara kan konstatera att du söker leva upp till ditt nick.
Jag tyckte det var ett bra argument. Det var väl det du inte tålde.
Citera
2020-06-09, 12:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag jämför med de länder som är mest jämförbara med Sverige. Hade vi diskuterat Ryssland hade jag jämfört med Ukraina och Vitryssland, hade vi diskuterat Argentina så hade jag jämfört med Uruguay och Chile, och hade vi diskuterat Belgien hade jag jämfört med Holland och Frankrike.
Jag tycker ändå inte det är uppenbart, bland annat för att så mycket av smittspridningen inte sker vid gränsen utan via flygplan som glatt flyger över hur många gränser de vill.
Citera
2020-06-09, 12:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

Hoppas bara att de inte går ut sedan och säger "si och så många procent har antikroppar i Sverige, så nu är vi nära flockimmunitet", utifrån den mätningen. Skulle knappt förvåna mig längre....

Det kommer de att göra.
Citera
2020-06-09, 12:57
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/family/a/8mg2pW/farre-fods-extremt-for-tidigt-i-coronakrisen

Stor minskning av antalet för tidigt födda, sedan Danmark stängde ner! Agnes Wold sa också i senaste chatten med henne, att hon hade hört samma i Sverige. Forskarna tror att det kan bero på dels att vi stressar mindre nu, och dels att vi håller distansen och därför inte drar på oss en massa (andra) infektionssjukdomar.

Det här kan vi lära oss något av! Idag får gravida kvinnor höra på MVC, att de kan leva precis som vanligt. Men det kanske de inte ska göra?
Citera
2020-06-09, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag tycker ändå inte det är uppenbart, bland annat för att så mycket av smittspridningen inte sker vid gränsen utan via flygplan som glatt flyger över hur många gränser de vill.

Just därför var det ren idioti och galenskap av Socialdemokraterna att skicka flygplan till de värsta smitthärdarna för att hämta "svenskar" för att sedan släppa ut dem på gatan för att sprida covid smitta.

Men vad gör inte Löfven för att gynna sina nya kärnväljare.
Citera
2020-06-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

Där har vi nog smittans epicentrum som spred covid in på svenska äldreboenden. Socialdemokraternas program för "flera händer i vården" med praktikplatser för somalier visade sig bli en dödsfälla för gamla svenskar.
Citera
2020-06-09, 13:05
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så det finns särskilda butiker som enbart säljer hundmat? Får du inte köpa nya kläder åt hunden om den fryser när du ändå är där och köper hundgodis?

Och visst tillåts ni gå ut och motionera dagligen? Då gäller ju inte alls att "Du blir tagen av polisen och får böter om du vistas ute för annat än inköp av livsmedel och medicin."

Jag kan ha missuppfattat det där med IT eftersom det ansågs väsentligt att kunna använda IT under nedstängningen, både för att jobba hemifrån och för att hålla kontakt och motverka isolering. Folk uppmanades till exempel att ge mormor och farmor en surfplatta så de kunde skypa hellre än att besöka henne.

Vården är inte helt stängd dock, du tillåts exempelvis lämna blod. Här är den lista the Guardian publicerade i början av nedstängningen. Den kan naturligtvis ha justerats med tiden. Notera att laundretter tillåts hålla öppet, det glömde jag. Folk som inte har egen tvättmaskin behöver ju rena kläder de med. Allt som allt ges en hel del möjligheter att ta sig ut för vad som kan anses nödvändigt.

What remains open?
Parks.
Supermarkets.
Food shops.
Health shops.
Pharmacies, including non-dispensing chemists.
Petrol stations.
Bicycle shops.
Home and hardware stores.
Laundrettes and dry cleaners.
Car rentals.
Pet shops.
Corner shops.
Off licences.
Newsagents.
Post offices.
Banks.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/25/uk-coronavirus-lockdown-rules-what-you-can-and-cannot-do
Majoriteten av de du nämner är försäljningsställen för mat.
Som jag påpekade, mat och distribution av mat och läkemedel klassas som samhällsviktiga funktioner.

Pet Shops = Food + Klassades som samhällsviktig funktion. Butiker som sålde levande djur har varit stängda
Food shops = Food + Klassades som samhällsviktig funktion
Supermarkets = Food+ Klassades som samhällsviktig funktion
Corner Shops = Food+ Klassades som samhällsviktig funktion
News Agents = Food + Klassades som samhällsviktig funktion (pga online deivery pickup point)
Health Shops = Food+ Klassades som samhällsviktig funktion
Home & Hardware Stores har varit stängda. Öppnade mitten av April. Garden Centres öppnade mitten på Maj
Off Licenses = Food + Klassades som samhällsviktig funktion
Bank = Klassades som samhällsviktig funktion
Post = Klassades som samhällsviktig funktion

Du verkar ha fått för dig att vi knallat runt lite som vi velat. Det är det ingen som har gjort. Vi stammnade hemma. Är det verkligen så svårt för dig att förstå det här? OM man behöver köpa mat så gör man det. Man KUNDE (nu kan vi motionera hur mycket vi vill) motionera EN timme per dag i det direkta närområdet. Man kunde till exempel inte köra till en park eller en plats där man vill motionera.
Citera
2020-06-09, 13:22
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag jämför med de länder som är mest jämförbara med Sverige. Hade vi diskuterat Ryssland hade jag jämfört med Ukraina och Vitryssland, hade vi diskuterat Argentina så hade jag jämfört med Uruguay och Chile, och hade vi diskuterat Belgien hade jag jämfört med Holland och Frankrike.
Eller så jämför man med de länder som fick in mycket smitta snabbt i början och inte hann förbereda sig på samma sätt.
https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=gbr&areas=ita&areas=irn&areas=bel &areas=fra&areasRegional=usny&areasRegional=usnj&c umulative=0&logScale=1&perMillion=1&values=deaths
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in