2020-06-09, 12:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, nu var vi där igen. Det var INTE det du sa.

Allvarligt. Har du problem med läsförståelsen eller lider du av ett okontrollerad störning som får dig att göra dina egna vantolkningar av vad du själv och andra skriver?

Jag skrev att Oxford University gått in i nästa fas av försök, något som man sannolikt aldrig gjort om vaccinet visade sig INTE fungera.

Det DU då skrev var att det är pengarna som är incitamentet för forskarna på Jenner Institute. Inte resultatet. Du infogade sedan en länk till en artikel där det påstås att försöken visat att vaccinet inte fungerar
Har jag inte alls gjort. Det jag säger och har sagt från början är att så länge pengar finns kommer det att finnas forskargrupper som gör allt för att få dem. Och man kommer att göra allt för att det ska framställas som att det är försök som kan lyckas. Har absolut inget med att de skulle drivas av pengar. Däremot är sådan forskning dyr och det krävs pengar, mycket pengar från investerare och donatorer. Eller staten.

Citat:
Vad JAG påpekade för dig (i all vänlighet) är att det INTE är pengarna utan resultatet som är incitamentet, detta eftersom de får pengar alldeles oavsett.
De får pengar ända fram till att de har ett resultat eller att det står klart för alla att det inte blir något resultat. För övrigt se ovan.

Citat:
De kommer naturligtvis INTE fortsätta om resultatet visar att vaccinet inte fungerar. Således tvärtemot vad du påstår.
Jo, det kommer de för forskning är kul. Och ja, lönecheckarna är inte dumma de med. Så länge det går att hålla skenet uppe. Och det går det. Länge.

Citat:
Så, nu har vi rett ut den saken så att även DU förstår.
Så, nu har vi rett ut den saken så att även DU förstår.
Citera
2020-06-09, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Canada lyder under den brittiska drottningen, det är i stort sett europeiskt.

"Lyder under" - ok...
Citera
2020-06-09, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Förutom att det är en omöjlighet att hålla avstånd i tex äldrevården. Det tog FoHM aldrig höjd för.

Inte heller att hälften av dem inte följer de basala hygienrutinerna.
Citera
2020-06-09, 12:32
Medlem
Citat:
Fast Sverige borde ju vara ännu mer likt Sverige och ändå har vi stora skillnader inom landet, inte bara glesbygd jämfört med storstad utan även Skåne som ändå har Sveriges 3e största stad utmärker sig med få döda. Jag anser det vara spiken i listan för ditt grannlikhetsargument.
Stockholm hade sportlov sist och de svenska "restriktionerna" skedde försent med avseende på utvecklingen i Stockholm men i tid för Skåne. Det är inte raketforskning. Tegnell väntade ju in i det längsta för att vara säker på att smittan skulle ta sig och Stockholm satte takten. Dessutom började folk agera mer försiktigt på eget initiativ så FHM hade inte mycket att förlora på att vika sig i frågan.
Senast redigerad av fittfittan 2020-06-09 kl. 12:34.
Citera
2020-06-09, 12:33
Medlem
FHM kämpar på för att hitta människor med antikroppar:

Citat:
"– Det är viktigt att veta hur smittan ser ut i befolkningen. Rinkeby-Kista är det område som per invånare hittills haft flest konstaterat smittade i länet, även om smittspridningen idag har minskat och ser ut som i övriga delar av länet. Vi vill se hur stor andel av invånarna i stadsdelen som har antikroppar i relation till antal konstaterat smittade, vi misstänker ju att det är många som varit smittade utan att veta om det, säger Per Follin, smittskyddsläkare Region Stockholm.
Testningarna kommer att genomföras under vecka 26. Målsättningen är att ungefär 1 500 personer kommer att delta."
Citera
2020-06-09, 12:33
Medlem
Citat:
Oärlig lista eftersom du bara jämför med de med färre dödsfall, trots att du lika gärna kunnat göra motsatsen.
Jag jämför med de länder som är mest jämförbara med Sverige. Hade vi diskuterat Ryssland hade jag jämfört med Ukraina och Vitryssland, hade vi diskuterat Argentina så hade jag jämfört med Uruguay och Chile, och hade vi diskuterat Belgien hade jag jämfört med Holland och Frankrike.
Citera
2020-06-09, 12:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du tänker på de vetenskapliga rapporter som publiceras av Kineserna själva, förstår jag? Eller tänker du på den fria och oberoende pressen i Kina?
Återigen så missuppfattar du betydelsen av ett ord i sammanhanget.
Den kinesiska rapporten: går säkert att bedöma med den vetenskapliga metoden.
Den avdankade MI6-agentens skvaller: går inte att bedöma med den vetenskapliga metoden.

Att jag säger att en sak går att bedöma trovärdigheten i är inte lika med att jag säger att jag har gjort det utan att det går att göra.

Satellitfotona av parkeringen utanför sjukhuset i Wuhan lämnar jag därhän. Det är inte första gången jag stöter på sådant svammel. Det började i Irak med WMD:s. Det publicerades i respektabla östkuststidningar i USA men visade sig vara falsarier som fick ett tragiskt utfall. Sedan dess finns flera andra exempel som forensisk arkitektur som är en pseudovetenskap men som användes för att bevisa att Assad massmördade demonstranter.
Citera
2020-06-09, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är effekten av munskydden vid olika situationer som man vill veta. Inte effekt av något annat. Därför är det ösnkvärt at skilja på dem.
Okej, då förstår jag. Tack för förtydligandet.
Citera
2020-06-09, 12:36
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, det kommer de för forskning är kul. Och ja, lönecheckarna är inte dumma de med. Så länge det går att hålla skenet uppe. Och det går det. Länge.
Ja, men inte för att de får pengar för ett visst projekt - som du så dummerjönsigt påstår. Det finns gott om pengar i den sektorn vare sig det vaccin som de testar nu lyckas eller inte. Att som du försöka ge sken av att vaccinet inte fungerar och att de trots det påstådda misslyckadet fortsätter enbart för att de får pengar är både dumt och fåntrattigt. I själva verket skulle jag endast tro att den typen av påståenden skulle komma från en företrädare för den Kinesiska staten - någon som dessutom med näbbar och klor försvarar Kinas roll i den pågånde pandemin.

Men det verkar du inte förstå, sannolikt för att du inte vill.
Citera
2020-06-09, 12:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det är jävlig dum ide att vänta tills smittan sprider sig bland barnen och sen stänga skolan !
Det finns nånting som heter försiktighetsprincipen. Speciellt när det handlar om ett farligt virus och småbarn.

Japp. I början, när det här beslutet togs att dagis och skolor skulle vara öppna i Sverige, så visste man ju praktiskt taget ingenting om smittan. Det lilla material man hade från Kina var långt ifrån tillräckligt, för att man skulle kunna säga så tvärsäkert att viruset inte var tvärsäkert för barn. Det skulle även ha kunnat finnas en sådan mekanism, som att barn inte blev sjuka först med samma symptom som vuxna, men att viruset ändå gjorde någonting i deras växande kroppar. Skadade dem på något sätt. Försiktighetsprincipen, som sagt.

Dessutom verkar alla Tegnellare glömma, att öppna skolor och dagis även skapar många möten mellan barn och vuxna, och vuxna och vuxna, som inte skulle ha skett om de hade varit stängda. Tänk bara på hur det brukar se ut vid hämtning och lämning. Vidare har inte alla bil, så vissa måste åka buss med barnen till skolan eller dagis, samt att lite större barn åker buss själva - och då blir det fullt i bussarna vid en tidpunkt på morgonen, då många vuxna åker till sina arbeten.

Barn som blir smittade av andra barn i skolan, rör sig sedan i samhället på eftermiddagarna, där de träffar vuxna i affärer bland annat.
Citera
2020-06-09, 12:39
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Återigen så missuppfattar du betydelsen av ett ord i sammanhanget.
Den kinesiska rapporten: går säkert att bedöma med den vetenskapliga metoden.
Den avdankade MI6-agentens skvaller: går inte att bedöma med den vetenskapliga metoden.

Att jag säger att en sak går att bedöma trovärdigheten i är inte lika med att jag säger att jag har gjort det utan att det går att göra.

Satellitfotona av parkeringen utanför sjukhuset i Wuhan lämnar jag därhän. Det är inte första gången jag stöter på sådant svammel. Det började i Irak med WMD:s. Det publicerades i respektabla östkuststidningar i USA men visade sig vara falsarier som fick ett tragiskt utfall. Sedan dess finns flera andra exempel som forensisk arkitektur som är en pseudovetenskap men som användes för att bevisa att Assad massmördade demonstranter.
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Fetat ovan, jag ser vilken väg du går men du får också betänka nedan,
-Batwoman är enda kända forskaren som varit i Guangdong och tagit tusentals prover på corona som hon släpat hem till labbet i Wuhan.
-första utbrottet var i Wuhan.

Hälften av dina teorier ovan försvinner ju redan där
På det första så delade man med sig av material då forskning bedrevs i samarbete med internationella forskare. Forskare har inga problem att samarbeta även om politikerna inte kan. Det var en förutsättning för Wuhanlabbets existens helt enkelt.

Nu finns rapporter om utbrott på andra platser och osäkerhet kring Wet Market. Så USA genom ett misstag under militär-OS eller medvetet vid något annat tillfälle. Jo, även utlänningar kan röra sig i Wuhan.

Så alla mina hypoteser håller sig ovanför ytan även om jag erkänner att samtliga är mer eller mindre konspirationer.
Citera
2020-06-09, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä precis, vi har klantat oss, de andra har gjort rätt.

Det man kan konstatera är att andra nordiska länder gjort det bättre kring antalet avlidna hittills. Det är ju bara kalla fakta som inte går att ifrågasätta.
Kan dock bli lite smått provocerad över att alla utgår från att Europa är klara med viruset fast egentligen ingenting alls tyder på det. Det finns ingen hänsyn alls till att det existerar en morgondag också. En höst och vinter. Troligen utan vaccin. Det är ingen ide att utvärdera helheten ännu precis som man inte utvärderar en fotbollsmatch i halvtid. Detta säger förövrigt samtliga smittskyddsexperter i hela Europa även dem. Och de säger inte detta enbart för att dem vill vara försiktiga. Utan för att det är så det faktiskt ligger till. Facit existerar inte.
Så låt oss hitta ett vaccin först. Sedan ska nationernas insats strategier bedömas. Sverige med sin liberala "låta smittan puttra på för immunitet" , mot andra länders.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in