2020-06-11, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Många logkurvor över bekräftade fall är anmärkningsvärt branta just i början. Det är rimligt att tolka detta som att det fanns fall under flera månader tidigare som aldrig bekräftades eftersom de inte testades för.

Det är bara en av de saker som stöder idén, utöver söktermer och satellitbilder. Om du läser artikeln jag länkade till så förklaras varför de inte tror att det rörde sig om influensa.

Dessutom finns uppgifter på extremt stora beställningar av urnor i Kina, långt utöver deras officiella dödssiffror. Det har också förekommit uppgifter om att anmärkningsvärt många mobilanvändare försvann, återigen långt fler än vad som kan förklaras av officiella dödssiffror.

Det främsta argumentet tycker jag dock är de extremt branta logkurvorna, vilket fått några kineser att skriva en artikel om att R0 skulle vara skyhögt, över 5, vilket inte riktigt stämmer med allmänt accepterade uppgifter om ett värde närmare 2. Det verkar snarare vara ett försök från deras sida att mörka den betydligt tidigare starten av pandemin.

Men om ditt förtroende för allt vad Kina säger är absolut hundraprocentigt så antar jag att jag skriver för hopknipna ögon och nedstängda sinnen.

Kina ligger på andra sidan jordklotet och det har alltid kommit influensor därifrån. Jag varken älskar eller hatar Kina.

Jag är bara inte beredd att falla in i idiotkören för att USA vill skapa ett nytt kallt krig.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hehe. Så ska det låta.

Regiondirektören: ”Ska jaga viruset ur Skåne”

Region Skåne ska bygga upp för en ökad kapacitet för smittspårning. – Vi ska jaga viruset ur Skåne, säger regiondirektör Alf Jönsson. Än är dock inte läget sådant att man kan spåra brett i samhället.

https://www.sydsvenskan.se/2020-06-11/region-skane-borjar-med-smittsparning?utm_source=tw&utm_term=67173eb9-08e3-5b17-9e59-b4f6d39d585b&utm_medium=list-bottom&utm_campaign=ushares

Mest snack.... Han vill ju vänta tills den "senpandemiska" fasen. Lite Tengelevarning där

– När vi kommer in i en senpandemisk fas kommer vi att jaga viruset. Vi är inte där i dag, men vi kommer se till att det finns kapacitet, säger Alf Jönsson.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Den senaste serologiska studien från Spanien visar att ca 5% av befolkningen blivit smittade. Det ger en dödlighet på ca 1% i Spanien vilket stämmer överens med andra serologiska studier.

"Asymptomatic spreaders
Experts also underscored the fact that around a third of individuals with antibodies said they never experienced any symptoms, making them effective spreaders of the virus.

“This drives home the point, and it’s an important one during the deescalation process, that the real problem lies with this type of [asymptomatic] infection,” adds López Acuña."

https://english.elpais.com/society/2020-06-05/spains-macro-study-show-just-52-of-population-has-contracted-the-coronavirus.html
Jag kan förutspå FHM:s replik:
"Fast så fungerar det inte i Sverige. Här tvättar vi händerna och stannar hemma om vi är sjuka."
Citera
2020-06-11, 13:20
Medlem
Tegnell skall sommarprata i P1. Det blir spännande vad han kan tänkas tala om?
Citera
2020-06-11, 13:21
Medlem
Citat:
Men om de kunde smittas av britter i alperna varför skulle de inte kunna smittas av britter i Storbritannien? Jag förstår inte alls varför vissa så krampaktigt försöker hålla fast vid idén att det var i alperna och bara där svenska turister smittades. Det verkar helt uppåt väggarna galet.

Det kanske var mest Italienresenärerna som testades? Det blir ju lätt så när ett land pekas ut som härd, att då testar man resande därifrån men inte de som varit på andra ställen där det inte är känt att det finns smitta. Framför allt om man har begränsad testkapacitet.

Ja men borde man inte ha upptäckt dessa britt-resande tidigare? Typ bland de som kom till sjukhusen under mars. Min förklaring att britter smittade svenskar i Italien är enklare. Ockhams rakkniv. Det var nog mycket internationellt umgänge i Alperna.
Citera
2020-06-11, 13:21
Medlem
Citat:
Frågan är hur det självbestämmande går ihop med ländernas EU-medlemskap. På vilka grunder får en EU-medborgare kategoriskt vägras tillträde bara på grund av nationalitet?

Inte pga. nationalitet, smittskyddsskäl, det går alldeles utmärkt.
Citera
2020-06-11, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Mest snack.... Han vill ju vänta tills den "senpandemiska" fasen. Lite Tengelevarning där

– När vi kommer in i en senpandemisk fas kommer vi att jaga viruset. Vi är inte där i dag, men vi kommer se till att det finns kapacitet, säger Alf Jönsson.

Håller med om att snacket om ”senpandemisk fas” låter illa, men tycker inte man skall gnälla på region Skåne. Dom har varit ett föredöme i väldigt mycket gällande covid-19.
Hade landets andra regioner gjort samma sak, så hade dödsfallen varit färre.
Citera
2020-06-11, 13:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Kina ligger på andra sidan jordklotet och det har alltid kommit influensor därifrån. Jag varken älskar eller hatar Kina.

Jag är bara inte beredd att falla in i idiotkören för att USA vill skapa ett nytt kallt krig.
Att det inte var en influensa det rörde sig om stöds av söktermerna. Visst, det brukar finnas ökad trafik vid sjukhus vid influensa, det är de väl medvetna om, men då uppvisar sökstatistiken ett annat mönster.

Hu förklarar du den branta början av logkurvorna om du inte vill erkänna möjligheten att smittan började spridas långt tidigare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schubert
Anders Tegnell blir sommarpratare. Vad är det för fel på detta sjuka land?!?!?!
Ok, det låter väldigt lustigt..ska han bege sig ut till nåt sommarställe som öland, gotland..kanske?
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Frågan är hur det självbestämmande går ihop med ländernas EU-medlemskap. På vilka grunder får en EU-medborgare kategoriskt vägras tillträde bara på grund av nationalitet?
Man vägras naturligtvis inte pga sin nationalitet i sig utan på grund av risken/smittoläget i landet.
Hur kan man inte förstå det?
Citera
2020-06-11, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Tror inte de kommer ändra strategi förräns nån från "sekten" drabbas hårt..då ev.

Nja, jag tror "sekten" ser pandemin som något naturligt som vi ska acceptera. Läste i en annan grupp på fb hur en ensamstående coronasjuk mamma med två små barn förklarat att hon var orolig för att dö med tanke på barnens utsatta situation, men FHM-anhängarna tyckte att döden var naturlig och inget att oroa sig för.

Det är den svenska avundssjukan som kommer avgöra när vi kan byta strategi.
Citera
2020-06-11, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Man vägras naturligtvis inte pga sin nationalitet i sig utan på grund av risken/smittoläget i landet.
Hur kan man inte förstå det?

Saken är ju att det blir en suddig gränsdragning och det är inte helt givet vad EU domstolen skulle döma.
Men jag tror inte det kommer gå dit.
Sverige accepterar ordningen och får ner sina siffror framöver och välkomnas. Förhoppningsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in