2020-06-09, 08:38
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Jo, det är nog svårt att balansera men säg att varningarna rensas var tionde omgång utan att ta något annat i beaktning, borde i slutändan bli mest rättvist tänker jag. Lyckas man tjäna ihop tillräckligt många varningar för att bli avstängd under tio matcher så är det vad det är.

Ja, otroligt svårt att balansera såklart. En "strykning" innebär dock att vissa spelare säkert tar varningar i sista matchen innan det stryks för att dessa ändå stryks efter den matchen så det blir också snudd på omöjligt.
Frågan blir ju om det inte nånstans ändå är bra som det är i jämförelse med mycket annat.
Citera
2020-06-09, 10:23
Medlem
Angående varningar och avstängning, så tycker ju jag att det borde vara ett rullande system. Dvs avstängning 1 match efter 3 varningar senaste t ex 7 (eller 8-9) spelade matcherna. Där "spelad match" alltså är match i aktuell serie som spelaren deltagit i antingen från start eller som inhoppare.
"Perioden" börjar om på 0 vid avstängning, och ev nästa gång spelaren uppnår 3 varningar på 7(eller 8-9) matcher är det 2 matchers avstängning.

Är liksom ingenting som klubbar och spelare själva behöver hålla koll på via blyertspennor, suddagummin, listor och pärmar som sköts av en heltidsanställd administratör per klubb samt 16 extra anställda på förbundet..

SvFF har ju för bövelen all statistik i sina IT-system och en ganska enkel sak att löpande redovisa läget samt skicka ut signaler till klubb när en spelare är avstängd. Det är år 2020 nu.
Citera
2020-06-09, 11:56
Medlem
Med 5 dagar kvar tänkte jag mig försöka på att sia lite om toppen:

1. Bajen
Ett lag i en jävla medvind där till synes allt verkar sitta. Stark spelartrupp med en uppskattad och skicklig tränare, starkt publikstöd och en bra ekonomisk sits. Jag tycker Bajen under de senaste två åren haft en riktigt fin utvecklingskurva som inte varit för brant. Man har hela tiden kunnat ligga och jobba hyfsat ostört utan något överdrivet starkt inre eller yttre tryck om guld (till skillnad från AIK). Man har inte blivit bra för snabbt och då riskerat att förlora viktiga nyckelspelare som gör att man måste delvis bygga om. Bajen kommer med all sannolikhet ha sveriges genom tiderna bästa fotbollsspelare i laget i höst och då är allt annat än guld ett historiskt slöseri.

2. Malmö
Jag är inget fan av Malmös ständiga hattande med tränare, men bevisligen påverkar detta laget i ganska liten utsträckning ändå med tanke på prestationerna de senaste åren. Men med den truppen så skulle MFF vunnit guld i fjol, och i mitt tycke bör Malmö hålla sig själva som givna vinnare i år. Bredden och spetsen kommer ingen annan i närheten av. JDT kan bara misslyckas.

3. AIK
AIK har genomlidit det obligatoriska tuffa baksmälleåret som i princip drabbar alla fjolårsvinnare. Pressen blir starkare, samtidigt som man ska hantera ett europaspel som tär på i princip alla allsvenska klubbar (utom MFF). Jag tror att dom lite mer negativa tongångarna från fansen i fjol är av godo inför i år i och med lägre ställda förväntningar. Flera kandidater ser på förhand starkare ut än Gnaget och frågetecken finns men grundkvalitén i AIK vad gäller kontinuiteten i trupp och ledarskapet är starkt och att man får en injektion i form av Ofori är av enorm betydelse.

4. DIF
DIF har tappat sin bästa målskytt och - förmodligen - sin bästa mittback. Det i kombination med ett annalkande europaspel är tillräckligt för att jag tror att DIF kommer halka ner ett par steg i tabellen.

5. Blåvitt
Det stod och vägde mellan det blåvita gänget från Göteborg och det från Norrköping men valet föll till slut på förstnämnda. JJ-värvningen tror jag kommer göra enormt mycket för att stabilisera upp ett ungt IFK, och något säger mig att Berg-affären inte är över. Landar man Berg och samtidigt att Poya kan få ihop ett system där man på ett naturligt sätt inkorporerar JJ och Berg utan att göra det alltför invecklat eller ologiskt (som förlaget att JJ ska spela mittback...) så kan nog IFK bli en outsider till guldet.
Citera
2020-06-09, 12:15
Medlem
girigfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy

1. Bajen
Ett lag i en jävla medvind där till synes allt verkar sitta. Stark spelartrupp med en uppskattad och skicklig tränare, starkt publikstöd och en bra ekonomisk sits. Jag tycker Bajen under de senaste två åren haft en riktigt fin utvecklingskurva som inte varit för brant. Man har hela tiden kunnat ligga och jobba hyfsat ostört utan något överdrivet starkt inre eller yttre tryck om guld (till skillnad från AIK). Man har inte blivit bra för snabbt och då riskerat att förlora viktiga nyckelspelare som gör att man måste delvis bygga om. Bajen kommer med all sannolikhet ha sveriges genom tiderna bästa fotbollsspelare i laget i höst och då är allt annat än guld ett historiskt slöseri.

2. Malmö
Jag är inget fan av Malmös ständiga hattande med tränare, men bevisligen påverkar detta laget i ganska liten utsträckning ändå med tanke på prestationerna de senaste åren. Men med den truppen så skulle MFF vunnit guld i fjol, och i mitt tycke bör Malmö hålla sig själva som givna vinnare i år. Bredden och spetsen kommer ingen annan i närheten av. JDT kan bara misslyckas.

3. AIK
AIK har genomlidit det obligatoriska tuffa baksmälleåret som i princip drabbar alla fjolårsvinnare. Pressen blir starkare, samtidigt som man ska hantera ett europaspel som tär på i princip alla allsvenska klubbar (utom MFF). Jag tror att dom lite mer negativa tongångarna från fansen i fjol är av godo inför i år i och med lägre ställda förväntningar. Flera kandidater ser på förhand starkare ut än Gnaget och frågetecken finns men grundkvalitén i AIK vad gäller kontinuiteten i trupp och ledarskapet är starkt och att man får en injektion i form av Ofori är av enorm betydelse.

4. DIF
DIF har tappat sin bästa målskytt och - förmodligen - sin bästa mittback. Det i kombination med ett annalkande europaspel är tillräckligt för att jag tror att DIF kommer halka ner ett par steg i tabellen.

5. Blåvitt
Det stod och vägde mellan det blåvita gänget från Göteborg och det från Norrköping men valet föll till slut på förstnämnda. JJ-värvningen tror jag kommer göra enormt mycket för att stabilisera upp ett ungt IFK, och något säger mig att Berg-affären inte är över. Landar man Berg och samtidigt att Poya kan få ihop ett system där man på ett naturligt sätt inkorporerar JJ och Berg utan att göra det alltför invecklat eller ologiskt (som förlaget att JJ ska spela mittback...) så kan nog IFK bli en outsider till guldet.

Intressant, tror att konstgräslagen kommer att springa sönder gräslagen och kunna utnyttja de fem bytena.

1. Häcken, om de får behålla irandust.
2. Hammarby, enorm bredd men saknar spets.
3. Mff
4. Aik
5. Djurgården
6. Ifk gbg
7. Elfsborg
8. Norrköping

Något i den stilen imo
Citera
2020-06-09, 12:16
Medlem
eternussermos avatar
Citat:

1. Bajen

2. Malmö

3. AIK

4. DIF

5. Blåvitt
Vi har tappat vår toppforward och kommer antagligen att tappa vår spelfördelare inom kort så ditt tips är lite väl optimistiskt. Dessutom kanskr ni får in Fällmans kusin, Danielsson?
Citera
2020-06-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girigfan
Intressant, tror att konstgräslagen kommer att springa sönder gräslagen och kunna utnyttja de fem bytena.

1. Häcken, om de får behålla irandust.
2. Hammarby, enorm bredd men saknar spets.
3. Mff
4. Aik
5. Djurgården
6. Ifk gbg
7. Elfsborg
8. Norrköping

Något i den stilen imo
Vågat tips, konstgärslagen tenderar ju att ha svårt på gräs så jag ser inte varför det skulle vara någon markant skillnad i år bara för att det är fler byten då det är andra faktorer som gör det svårspelat på gräs för konstgärslagen.

Att Bajen saknar spets ställer jag mig däremot jävligt tveksam till. Tankovic, Kacaniklic, Bojanic, Paulinho...

Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Vi har tappat vår toppforward och kommer antagligen att tappa vår spelfördelare inom kort så ditt tips är lite väl optimistiskt. Dessutom kanskr ni får in Fällmans kusin, Danielsson?
Rosenberg blir kännbart tapp. Försvinner Christiansen så tror jag nog det blir riktigt kännbart. Men faktum kvarstår att MFF har det galet bra ställt vad gäller kvalité och bredd, och Toivonen/IKT BORDE kunna hålla kvar MFF i toppen, annars är det ett gigantiskt fiasko och Malmö vore ett större luftslott än befarat utan Rosenberg
Citera
2020-06-09, 13:03
Medlem
mishimas avatar
I Bundesliga har hemmafavören sjunkit lite, målsnittet har varit lite lägre än vanligt och skadorna fler än vanligt sedan omstarten.

Får se om det stämmer på allsvenskan. Är ju ingen omstart, men situationen är ju ändå likvärdig.
Citera
2020-06-09, 13:15
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Vågat tips, konstgärslagen tenderar ju att ha svårt på gräs så jag ser inte varför det skulle vara någon markant skillnad i år bara för att det är fler byten då det är andra faktorer som gör det svårspelat på gräs för konstgärslagen.

Att Bajen saknar spets ställer jag mig däremot jävligt tveksam till. Tankovic, Kacaniklic, Bojanic, Paulinho...

Rosenberg blir kännbart tapp. Försvinner Christiansen så tror jag nog det blir riktigt kännbart. Men faktum kvarstår att MFF har det galet bra ställt vad gäller kvalité och bredd, och Toivonen/IKT BORDE kunna hålla kvar MFF i toppen, annars är det ett gigantiskt fiasko och Malmö vore ett större luftslott än befarat utan Rosenberg
Nu var det Bajen, Djurdjic och Tankovic jag menade på...
Citera
2020-06-09, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Nu var det Bajen, Djurdjic och Tankovic jag menade på...
Jasså, svårt att hålla koll. Tankovic kan mycket väl stanna, även om det fortsatt är mindre sannolikt så känns det ljusare ut u än i januari. Djurdjic blir ett tapp men jag tycker ni ersatt honom på bästa möjliga sätt i Paulinho, en väletablerad spets som kommer få ut sin fulla potential i Bajens sätt att spela. Lägg därtill Zlatan någon gång i augusti så kommer nog Djurdjic och eventuellt Tankovic knappast vara saknade.
Citera
2020-06-09, 16:31
Medlem
bagarn29s avatar
Har du någon info att ni får en ny spelare i augusti eller gissar du?
Citera
2020-06-09, 17:01
Medlem
girigfans avatar
Citat:

Av egen erfarenhet är det tuffare att spela på gräs än god konstgräs. Mer kramper och mer utmaanande.
Med högt tempo och hårt matchande tror jag att färre gräsmatcher kommer ha stor inverkan. Bara min teori dock .
Nu är det ju inte klart osv men mff, haif, dif och ev aik kommer att spela om europa duesstom och jag tror att häcken kommer att kunna utnyttja detta. De är kända för att vara riktigt duktiga mot skeäplagen men choka mot toppmagen. Dessa kommer vara teöttare än vanligt i år, ska häcken vinna nån gång så är det läge i år!
Citera
2020-06-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girigfan
Av egen erfarenhet är det tuffare att spela på gräs än god konstgräs. Mer kramper och mer utmaanande.
Med högt tempo och hårt matchande tror jag att färre gräsmatcher kommer ha stor inverkan. Bara min teori dock .
Nu är det ju inte klart osv men mff, haif, dif och ev aik kommer att spela om europa duesstom och jag tror att häcken kommer att kunna utnyttja detta. De är kända för att vara riktigt duktiga mot skeäplagen men choka mot toppmagen. Dessa kommer vara teöttare än vanligt i år, ska häcken vinna nån gång så är det läge i år!

Jag tycker att det verkar som att underlaget oftast påverkar konstgräslagen mer än gräslagen i AS, dvs att det är svårare att spela på gräs för konstgräslag än motsatt. I år har vi dessutom bytt ut 2 konstgräslag mot 2 gräslag.

I framtiden kanske vi får se gräs på Tele2 om vi har lite tur... Zlatan verkar vilja ha in gräs på Årsta IP och antagligen även Tele2, även om det sistnämnda inte direkt är något han kan påverka i lika stor utsträckning.

Från Expressens specialutgåva.

[...]

Zlatan kommit med ett par förslag och önskemål till ledningen, bland annat under Årsta-besöket. En synpunkt från Ibrahimovic var att Årsta för närvarande har för få fotbollsplaner. Där ser han förbättringspotential. Det ska också finnas en önskan om att sätta upp insynsskydd runt Årsta för att begränsa utomstående från att titta in och fota.

Kacaniklic bryter in: - Han saknade en gräsplan.
Tankovic: - Ja, jag tror att det är en punkt han kommer trycka hårt på att vi måste ha gräsplaner.

[...]
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-06-09 kl. 17:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in