2020-06-08, 19:21
Medlem
Hur skulle ni placera 25.000.000 som ni sen inte fick röra på 1 år ?
Citera
2020-06-08, 19:32
Medlem
TheAlamos avatar
45% vinst på XOP just nu så tror det börjar bli dags att sälja. Den har gått från 30 till 70 på typ två månader så inget man kanske ska hoppas på kommer fortsätta. Oljebolagen har gått grisigt bra och kan självklart fortsätta, men kan också dippa extremt hårt.
Citera
2020-06-08, 20:08
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
45% vinst på XOP just nu så tror det börjar bli dags att sälja. Den har gått från 30 till 70 på typ två månader så inget man kanske ska hoppas på kommer fortsätta. Oljebolagen har gått grisigt bra och kan självklart fortsätta, men kan också dippa extremt hårt.

Aldrig fel att ta vinst, men personligen skulle jag inte gissa på var toppen är utan istället vänta på någon typ av vändning av trenden. Då vet man trots allt att trenden har vänt även om detta i regel också kan bli något dyrt (för man måste då trots allt vänta på att det går ned). Vinsten i det ligger dock att man inte gissar på var toppen är och då kliver av för tidigt så ... ja.

RSI14 för dagliga för XOP ligger dock också på 79 så att ta vinst nu och sedan köpa in sig billigare för när det kommer en dipp är inte helt dumt.

Notera även att RSI14 för 4h ligger på 87 och att MFI (Money Flow Index) ligger på 96 på 4h. Väldigt höga nivåer för de kortare intervallerna. Skulle bli förvånad om vi inte får se en 'pullback' väldigt snart. Den måste dock inte bli så låg.
Citera
2020-06-08, 20:18
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Aldrig fel att ta vinst, men personligen skulle jag inte gissa på var toppen är utan istället vänta på någon typ av vändning av trenden. Då vet man trots allt att trenden har vänt även om detta i regel också kan bli något dyrt (för man måste då trots allt vänta på att det går ned). Vinsten i det ligger dock att man inte gissar på var toppen är och då kliver av för tidigt så ... ja.

RSI14 för dagliga för XOP ligger dock också på 79 så att ta vinst nu och sedan köpa in sig billigare för när det kommer en dipp är inte helt dumt.

Notera även att RSI14 för 4h ligger på 87 och att MFI (Money Flow Index) ligger på 96 på 4h. Väldigt höga nivåer för de kortare intervallerna. Skulle bli förvånad om vi inte får se en 'pullback' väldigt snart. Den måste dock inte bli så låg.
Jag föredrar att ta vinsten när man tror att det är en topp, även om man aldrig vet så klart. Den har gått upp fort och bra och jag är faktiskt nöjd även om vinsten går upp 10%-enheter till. Kommer dock inte ge mig in i den igen om jag går ur så det är nu jag gör det och sen kan det ta tid innan ett sånt bra tillfället kommer upp igen.
Citera
2020-06-08, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Jag hatar generellt biotech företag. De är rena lottsedlar. Min portfölj är nu 100% läkemedelsbolagsfri.

Lululemon är mitt taffliga försök att hitta nån ny "tjejaktie" efter Ulta beauty gått så bra. Faktum är att min portfölj har alldeles för kraftig slagsida åt tech och "manliga" aktier. Men det är ett känt faktum att konsumtionen oproportionellt görs av unga vita kvinnor i USA. De har nämligen två inkomster att spendera.

De är absolut lottsedlar, och bör behandlas så. Jag hatar dem inte, utan spelar på dem ibland. Absolut ingenting jag investerar i på någon sikt.

Så är det. De står för konsumtionen av sådant som man bara konsumerar för konsumerandets skull.

Lululemon. Tack! Ska kika.

Edit: Den verkar ha gått som tåget. Tror vi det finns någon uppsida kvar?
Senast redigerad av Siix 2020-06-08 kl. 22:10.
Citera
2020-06-08, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Den positionen ligger på ca -3.75% just nu, men kommer förmodligen ligga kvar över natten om det inte blir ett rejält kliv upp snart. Jag gick dessvärre miste om chansen att sälja vid den studs som kom uppåt (efter den nivå jag handlade för) varpå innehavet gick upp +3-4% inom ett par minuter. Så kan det gå.

Innehavet är dock väldigt litet sett till allt annat i 'högrisk'-portföljen.
För dessa småköp brukar jag i regel lägga max 5000. Det måste till betydligt mer än något som sker på 5 minuter för att jag ska gå in mer.

Just nu handlar det annars mest om att ligga kvar i de redan tagna positionerna till det att trenderna ändras. Så länge kan man göra mindre köp även om det blir lätt hänt att det blir lite minus på sådant då man nu måste se mer till vad som händer dag till dag och så.

Köpen som sker på längre sikt är något enklare. Min position i t ex Air France/KLM tog t ex över 1 vecka på sig att vara nära att ligga plus (ligger +33% med den nu). Kanske inte enkelt för de flesta att ligga minus så 'lång' tid, men sådant får man räkna med.

Intressant att man anser 1 vecka vara lång tid i eran värld. Är det stora kapital som avses då, när du menar att det är svårt för de flesta? Eller menar du att de flesta inte har längre tålamod? Uppriktigt nyfiken, ingen sarkasm eller dylikt.

Investerar själv med en horisont på 18-20 år, förutom ett litet ”högriskkapital” som jag leker med, så det blir lite intressantare. Jobbar dock heltid med något som inte är på låtsas, så trejda på det viset du gör är det inte frågan om.
Citera
2020-06-08, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Rottneros bör vara en annan säljkandidat. Råttan hamnar i motvind.

Jo Rottneros är svåra just nu. En anledning till att behålla dem är att jag förväntar mig ett nytt försök att köpa ut dem från börsen när Arctic Papers aktie stiger lite mer. Något jag trodde var självklart att den skulle göra när de gav besked om utdelning. Nu kom Coronan emellan och det blev lite av ett fiasko att vänta på uppköp. Har nu suttit på två aktier som knappt rört sig under hela våren...

Bara att inse att allt går inte hem Fast det är snart dags att göra sig av med delar av det innehavet.
Citera
2020-06-08, 22:52
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Intressant att man anser 1 vecka vara lång tid i eran värld. Är det stora kapital som avses då, när du menar att det är svårt för de flesta? Eller menar du att de flesta inte har längre tålamod? Uppriktigt nyfiken, ingen sarkasm eller dylikt.

Investerar själv med en horisont på 18-20 år, förutom ett litet ”högriskkapital” som jag leker med, så det blir lite intressantare. Jobbar dock heltid med något som inte är på låtsas, så trejda på det viset du gör är det inte frågan om.

Tidsaspekten är relativ, 1v kan vara mycket om man köper vid en dubbelbotten sett till 4h. Det kan också vara lång tid om någon tillgång träffat en mer uppenbar botten. Dvs lång tid till det att man ligger på plus. Det kan också vara relativt lång tid jämfört med andra tillgångar som kanske nyligen gått upp osv.

Rent investeringsmässigt är generellt sett 1v givetvis väldigt kort tid. En oftast helt obetydligt kort tid (om inget särskilt händer som nu).

Nu är vi dock inne i ett lokalt kluster där olika månader och veckor kan bli väldigt avgörande för hur bra något avkastar, då blir 1 vecka hit eller dit också något mer relevant.
Citera
2020-06-08, 23:01
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Några synpunkter på International Petroleum? De är ner mycket för året, men har gått som tåget senaste veckan. Kan det vara ett bra köp under premissen att oljan blir dyrare? Att en Lundin är ordförande är väl förtroendeingivande.

Det blev en liten post under dagen.

Citat:
Och finns det några tips inom IT/Gaming, en bransch som har gått som en raket i år. Finns det några trevliga köplägen kvar??

Och en pytteliten post Aspire Global.
Citera
2020-06-08, 23:16
Medlem
mjps avatar
Går in nu på olja vad skulle ni föreslå?
Citera
2020-06-09, 00:07
Medlem
DJ USA ligger alltså återigen på plus för i år. Är den här återhämtningen verkligen rationell? Jag kanske är ute och cyklar, men det känns som att det råder överoptimism just nu. Jag köpte en del aktier i mars och sålde av det mesta idag.
Citera
2020-06-09, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Hur skulle ni placera 25.000.000 som ni sen inte fick röra på 1 år ?
Hade jag haft så mycket pengar i Februari, Mars när börsen stod som lägst hade jag slängt in hälften i Investor och den andra hälften i Industrivärden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in