2020-06-09, 12:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hur menar du nu?
Det är väl inte planerat om SE inte hade en aning om att LOP skulle på Grand den kvällen?

Eller menar du att SE bar på en 1.2 kg revolver varje kväll ifall OP skulle dyka upp? Det skulle kunnat bli en lång väntan. Och det självklart av intresse om han hade vapen varje kväll eller inte! Det pekar på om det var fler inblandade eller inte.

SE kan ha förvarat ett vapen i sitt låsta rum varje kväll eller tillhandahölls ett vapen aktuell kväll.

Att mordet var planerat och organiserat finns det indicier i mängd som talar för.

Andra än skytten inblandad, mycket talar för det.

Och som sagts, 1,2 kilo, var kommer den siffran ifrån, vet du vilket vapen som var mordvapnet?

Med största sannolikhet kände konspiratörerna inkluderat skytten till att OP inte hade livvaktsskydd och att OP skulle gå på bio.

Inte heller osannolikt att SÄPO visste vad som skulle ske, och lät det ske.

Hög risk för OP, låg risk för GM.
Citera
2020-06-09, 12:32
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK, men även om vi spekulerar i att ALG ljuger om tiden i förhör så förklarar det inte hur SE vet att LOP är på väg till Dekorima. Och framför allt, om han nu skall ut och skjuta OP, varför checkar han ut 10 minuter efter att bion slutar och stannar och pratar med HO? Det funkar ju inte, något av det.
Nä jag håller med som sagt. Men du hade invändingar på hur SE hade vapnet i sin hand och jag förklarade på vilket sätt det skulle ha kunnat gå till.

Man gafflar inte med vakten i 2 minuter innan o sedan kliver ut på sveavägen o av en beräknad slump stöter på OP igen. Därtill har ju jag min teori om att SE absolut inte ska gå söderut för att nå bästa kommunikationsmedlet hem till villan utan det är att ta sig till Östra Station o ta Roslagsbanan. I.o.f.s. en omständighet som kan läggas till SEs nackdel. Han ska rimligen inte vara på mordplatsen, han ska gå sveavägen norrut, ta höger vid Odengatan ungefär o sedan upp till Valhallavägen.
Citera
2020-06-09, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
För mig känns detta som det mest trovärdiga spåret:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Palmemordet

Mikhail Gorbatjov om Palmemordet: https://www.youtube.com/watch?v=hiS-jlabGL8
Så här ser Anders Leopold på bl a Robert Harkavy: :http://www.leopoldreport.com/LRsajt64.html
Rätta mig om jag har fel, men jag tror att Granskningskommissionen var inne på ngt liknande.
Citera
2020-06-09, 12:37
Avslutad
När och var kan presskonferensen följas?
Citera
2020-06-09, 12:39
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Nä jag håller med som sagt. Men du hade invändingar på hur SE hade vapnet i sin hand och jag förklarade på vilket sätt det skulle ha kunnat gå till.

Man gafflar inte med vakten i 2 minuter innan o sedan kliver ut på sveavägen o av en beräknad slump stöter på OP igen. Därtill har ju jag min teori om att SE absolut inte ska gå söderut för att nå bästa kommunikationsmedlet hem till villan utan det är att ta sig till Östra Station o ta Roslagsbanan. I.o.f.s. en omständighet som kan läggas till SEs nackdel. Han ska rimligen inte vara på mordplatsen, han ska gå sveavägen norrut, ta höger vid Odengatan ungefär o sedan upp till Valhallavägen.

Jag tror att det var för sent för Roslagsbanan och dessutom är denna resa inte optimal vid andra tider heller. SE ville till Hötorget, åka grön linje till T-Centralen, gå till andra sidan perrongen och ta röd linje till Mörby Centrum för att ta sista bussen hem till Täby.
Citera
2020-06-09, 12:46
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag tror att det var för sent för Roslagsbanan och dessutom är denna resa inte optimal vid andra tider heller. SE ville till Hötorget, åka grön linje till T-Centralen, gå till andra sidan perrongen och ta röd linje till Mörby Centrum för att ta sista bussen hem till Täby.
Jag har själv jobbat i city o bott i Täby, ca 600-700 m ifrån SEs villa. Som jag minns det gick Roslagsbanans sista tåg 00:30. Den station SE har närmast villan är på betydligt kortare avstånd än vad bussen stannar. Betydligt kortare!. Därtill inga byten mellan 2 olika tunnelbanor samt ett byte till buss i Mörby. Nä, det är glasklart ologiskt när SE påstår att han ska till T-banan. Visst det är närmare att gå ifrån Skandia till Hötorgets andra ingång men därefter upphör fördelarna med att ta tuben. Han har inget legitimt skäl att vara på mordplatsen.
Citera
2020-06-09, 12:46
Medlem
Bluebeast72s avatar
Applåder o stort tack för enträget fint polisarbete, då kan äntligen christer pettersson få sin frid o skandiamannen dömas trots sin bortgång.
Citera
2020-06-09, 12:48
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Jag har själv jobbat i city o bott i Täby, ca 600-700 m ifrån SEs villa. Som jag minns det gick Roslagsbanans sista tåg 00:30. Den station SE har närmast villan är på betydligt kortare avstånd än vad bussen stannar. Betydligt kortare!. Därtill inga byten mellan 2 olika tunnelbanor samt ett byte till buss i Mörby. Nä, det är glasklart ologiskt när SE påstår att han ska till T-banan. Visst det är närmare att gå ifrån Skandia till Hötorgets andra ingång men därefter upphör fördelarna med att ta tuben. Han har inget legitimt skäl att vara på mordplatsen.
Jag förstår. Tack för detta. Men är det då inte enklare att ta sig till Östra Station om man tar T från Hötorget till Centralen och byter där till röd linje mot Tekniska Högskolan?
Senast redigerad av Ken Dryden 2020-06-09 kl. 12:50.
Citera
2020-06-09, 12:52
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOP-intresserad
Nja. Sist och slutligen är det ganska rätt för Löfvén att sitta i en studio och spekulera kring Skandiamannen (om det blir han som utpekas, vilket jag tror). Sin tidigare CP-tro kan han lätt avfärda med att äh, det var vad jag trodde då -- Lisbeth sa så, expertisen (Silbersky, Borgström m.fl.) sa så. Nu vet vi bättre.
Löfven uttalade följande på den tiden det begav sig:

https://omni.se/lofven-jag-tror-det-var-pettersson-som-skot/a/nwBJ

''– Det finns en person som är dömd och senare frikänd. Lisbet Palme säger bestämt att hon vet att det var Christer Pettersson, och då tror jag på det, säger Stefan Löfven''.

Frågan blir då.

Kommer han att tro på Petersson?

Om svaret blir ja, har han övergivit sin tro på LP. Vilket kommer att spilla över på alla andra sossar som genom åren avslöjat sin vördnad inför henne. Och på Olofs barn. Plus Ulf Dahlsten. Som intygade hennes påstådda fotografiska minne. Och borgade för hennes kredibilitet på alla plan.

Om svaret blir nej.

Då ligger bevisföringen hos statsministern. I strid med Palmeutredningens åklagare. Vilket naturligtvis aldrig kommer att ske. Eftersom det vore ministerstyre.

Alltså kommer SL i direktsändning att säga följande:

Det är tillfredsställande att vi nu äntligen fått ett avslut på utredningen. Ett slut på nationens trauma under 34 år.
Citera
2020-06-09, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Haha folk är så jävla blåsta som tror att det måste vara SE eller sydafrika. Ni kommer bli så jävla chockade när det kommer presenteras något heeeelt annat. Var så säkra.

Näej. jag är rätt säker på att det är mellan dessa det "står" emellan. Som vi hittar mördaren.
DÄREMOT kan ni glömma CA
Citera
2020-06-09, 12:53
Medlem
Tycker att Daniel Suhonen är en riktig pajas som går ut och läcker att de har hittat mordvapnet. Om Palmegruppen hittat vapnet efter några års hårt arbete så kommer en pajaspolitiker och tar uppmärksamheten från de.
Citera
2020-06-09, 12:54
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag förstår. Tack för detta. Men är det då inte enklare att ta sig till Östra Station om man tar T från Hötorget till Centralen och byter där till röd linje mot Tekniska Högskolan?
Wow, ett tack här på FB tillhör inte till vanligheterna. Varsågod! Sedan har jag dock ingen koll på om Roslagsbanan krånglade just denna dag, den gjorde det ofta förr i varje fall. Kändes som de reparerade banan rätt ofta när jag använde den.

som svar på din andra fråga om att ta t-banan till centralen o byta till röda linjen. Nä skulle jag säga. Det är relativt kort väg att gå direkt till Östra Station ifrån Skandia, har för mig att jag mätte det men kommer inte ihåg distansen. Därtill är det en varm vänthall på Östra och en lugnare miljö än på t-banan o nattbuss (det är lönehelg så många ute o super).
Senast redigerad av Suckmesideways 2020-06-09 kl. 12:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in