2020-06-09, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
De juridiska formuleringarna blir ju ibland lite lätt röriga o krångliga, men är väl egentligen väldigt exakta. Det blir väl rörigt för oss som inte är så hemma i terminologin. Många har skrivit här att brottet preskriberas om den misstänkte var under en viss ålder vid brottets utförande, men som jag förstår det så är väl sanningen att det i fallet att den misstänkte var ”underårig” vid brottstillfället så utdöms ingen PÅFÖLJD vid en eventuell rättegång. Det är ju en skillnad mot att brottet skulle preskriberas som vissa här har skrivit. En rättegång kan väl hållas ändå? Om inte annat för att de anhöriga ska få klarhet och ett eventuellt avslut.

Jaha så nu tror vi att rättegångar kan hållas för brott som är preskriberade även om straff inte kan utmätas. Är det här någon slags julafton för tomtar eller vad är det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user0420
...

Normalt sett preskpieras inte mord. Men eftersom gärningsmannen kan ha antagats vara under fyllda 21 år vid gärningstillfället kvarstår preskiptionstiden som redovisas ovan. Eftersom saken gäller mord med livstids i straffskalan gäller härom ovan stående bestämmelser. Alltså, 25 års preskiptionstid för mord.

Det handlar mer om hur vi har tolkat ovan nämnda lagtext. Jag tolkar som du, andra tolkar det som att livstid inte finns i straffskalan för någon under 21.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Undrar vem det är som fyllt tråden med skit inlägg Shiva? 80 procent av dom har ju inte ens handlat om morden. Göm dig i djungeln igen du har inte fyllt någon som helst funktion härinne.
Alla mina inlägg har handlat om morden men när de inte varit anpassade efter ditt huvud har du blivit arg och uppriven. Så har denna tråd, att prata om det och gå på rundvandring, funnits under 16 år och blivit en social instutition.

Vi som sett hårda fakta bakom morden har mobbats ut av PK packet vars motiv varit att skydda invandrar familjen och inte söka GM. Men hur skall en idiot kunna förstå det som bara mal på år ut och år in för att känna sig självgod och bara vänta på att hänga svensken högt?

Inte första gången som polisen i Linköping hänger ut en GM de tror på! Nu är de mer snälla och håller inne med namnet. Palme feber?
Citera
2020-06-09, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Är det A*xel du menar?

Nej inte Axel, i respekt för personen kommer jag inte skriva mer innan det verkligen blir offentligt. Kan lika gärna vara fel och onödig ryktesspridning. Som i fallet Jonas tidigare i denna tråd.
Citera
2020-06-09, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tranflatek
Måste vara en synnerligen empatistörd person som har kunnat hålla tyst om detta i så många år, utan att ta livet av sig av skuldkänslor, eller erkänna. Får en ju att undra vad för andra
våldsamma brott personen har begått under dessa år. Ska bli spännande att veta mer om han/hon.

Och faktum att han högg ett barn och en kvinna till döds på en gångväg tyder också på viss empatistörning. Detta måste vara ett riktigt charmtroll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av microscopium
Som sagt, tekniskt sätt är det möjligt, jag vet inte vad jag ska tro huruvuda dom skulle nyttja denna möjlighet. Men sen kan dom inte göra mycket mer.

Jag vet inte vad "tekniskt sätt" betyder. Kan du förklara?
Citera
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Du har utelämnat de punkter som anger för vilka de olika tidsrymderna har för preskriptionstid. Där står det tydligt att 15 år gäller för brott som är 8 år eller äldre (utom livstid).

Snarare du som är dum.
Vad i helvete har preskriptionstiden med denna tråd att göra eftersom det fortsatt inte är fastslaget vem som är gärningsman och hur gammal denna var vid dubbelmordet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hebus
Nej inte Axel, i respekt för personen kommer jag inte skriva mer innan det verkligen blir offentligt. Kan lika gärna vara fel och onödig ryktesspridning. Som i fallet Jonas tidigare i denna tråd.

Det respekteras.
Citera
2020-06-09, 11:47
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vet inte om jag förstår diskussionen. Det är klart att en person under 21 år kan få ett långt fängelsestraff. Men om det gått 15 år sedan brottet och om MGM var under 21 år när brottet skedde, så kan åtal inte väckas mot honom eller henne.. (Rent tekniskt är det nog däremot fel att säga att brottet "preskriberas".)

Jo men det är ju mest teoretiskt. Handlar i grunden om att en person under 21 kan inte dömas till livstid. Därav detta med att det kan preskriberas. Mig veterligen har det dock ju aldrig hänt. Sedan om så i ett fall som detta kanske det vore en ögonöppnare. M med flera partier har ju begärt att just denna lag ska ändras. Att de under 21 ska kunna dömas till livstid.

Men i detta fall. Morden skedde 19 oktober 2004, han född enligt uppgifter 2003. Mest troligt att han fyllt 21 innan morden så då spelar ju detta ingen roll.
Citera
2020-06-09, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirup
Jag vet inte vad "tekniskt sätt" betyder. Kan du förklara?

Är du sarkastisk och tycker att jag borde skrivit "Rent tekniskt" eller "Enligt lag kan man"...
Citera
2020-06-09, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickShadow
Varför skäligen misstänkt beror nog på att MGM vägrat lämna DNA hitintills.

Antagligen har polis sysslat med att topsa MGM nära släktingar redan. Kanske är det en hel släkt med liknande DNA-profil som är bosatt i Linköpingstrakten sedan länge.

När MGM nu blivit topsad med tvångsåtgärder så stärks misstankegraden till sannolika skäl samtidigt som man får resultatet på testet.

Exakt vad jag också tror. Topsning har redan använts flitigt i detta fall, men han måste ha vägrat, vilket naturligtvis höjer misstankegraden. Det förklarar varför man anhåller honom på den lägre misstankegraden. Det är inte på grund av starka bevis utan på grund av hans beteende.
Citera
2020-06-09, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men det är ju mest teoretiskt. Handlar i grunden om att en person under 21 kan inte dömas till livstid. Därav detta med att det kan preskriberas. Mig veterligen har det dock ju aldrig hänt. Sedan om så i ett fall som detta kanske det vore en ögonöppnare. M med flera partier har ju begärt att just denna lag ska ändras. Att de under 21 ska kunna dömas till livstid.

Men i detta fall. Morden skedde 19 oktober 2004, han född enligt uppgifter 2003. Mest troligt att han fyllt 21 innan morden så då spelar ju detta ingen roll.

Åklagare har satt en misstankegrad och personen är gripen, så klart att han kan bli dömd för brottet då. Alltså var han över 21 vid tillfället för mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in