2020-06-09, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperFrazze
Vad menar du?

Någon menade att mgm borde ha varit stressad om hans släktingar hade börjat ägna sig åt släktforskning.
Och jag såg/ser inte den kopplingen.
Hur skulle släktingarna kunna koppla honom till morden?🤔
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giftgroda
Det var en mindre polisinsats i stadsdelen Johannelund tidigt imorse när jag var påväg till jobbet.
2 målade bilar och en civilare ledde ut en man ur en port på Skogslyckegatan 13.
Vet inte om detta har något samband med detta men det får en ju att undra

Fel ålder sorry.
Citera
Medlem
ballobass avatar
Preskriptionen för mord, dråp, grovt folkrättsbrott, folkmord och terroristbrott som begås genom mord eller dråp avskaffas för vuxna lagöverträdare. Även försök till mord, dråp, folkmord och terroristbrott som begås genom mord eller dråp ska undantas från preskription.

Begreppet vuxen definieras ofta att en person är gammal nog att klara sig utan stöd från föräldrar eller andra vårdnadshavare. I Sverige och de flesta andra västerländska samhällen är denna ålder i lagens mening uppnådd vid 18 års ålder, vilket också brukar kallas myndighetsålder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Jag bor också i Linköping och har flera arbetskamrater i den ålder som undrar samma sak. "Tank om man känner jäveln."

Ja det känns läskigt att tänka att man kanske känner monstret. Men det känns också spännande att få veta hans identitet. Mest har jag undrat varför han gjorde det och hur han har kunnat gå under radarn i alla dessa år?
Citera
2020-06-09, 10:02
Medlem
Hur ser scenariot ut med påföljd om den som åsyftas bedöms lida av en gravt allvarlig psykisk störning ( psykos ) vid tillfället för händelsen men idag av olika skäl anses vara frisk?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konsultasvin
Nåja, jag har inte blivit gripen för några våldsbrott de senaste 16 åren så någon omöjlighet är det inte.

Har du haft ihjäl ett barn och en kvinna, känns som ni är i lite olika kategorier gällande våldsbenägenhet!
Citera
Medlem
21 är ju en typisk ålder för schizofreni att debutera.
och sedan vid 30 resp 40.
kanske klarade han sig från att hålla sig borta från vård när sjukdomen debuterade för att nu har fått ett skov och i samband med det kommit i kontakt med sjukvården där han kan ha erkänt alt att de har meddelat polisen som har lyckas få tillgång till dna.

media skriver ju dock att det handlar om ett spår via släktforskning och då borde det kanske inte handla om ett möte med sjukvården/psykiatrin.

(men vem vet vad polisen släpper för info - kanske har han åkt på ett corona-test där de har tagit dna. det tar jag dock för rätt otroligt)
Citera
2020-06-09, 10:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Men det uppges att GM var 40 vid gripandet nu, dvs ca 24 när han begick brottet.

Jag vet inte var det uppges. Men åklagarmyndigheten skriver att MGM är född 1983.

Citat:
Den skäligen misstänkte är en man från Linköpingstrakten född 1983. Han frihetsberövades på morgonen den 9 juni. Framställan om offentlig försvarare har lämnats in till Linköpings tingsrätt.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2020/juni/en-man-anhallen-for-16-ar-gammalt-dubbelmord-i-linkoping/

Men:

- Mordet skedde den 19 oktober 2004. Då hade i runda slängar 80 procent av alla födda 1983 fyllt 21 år.

- Mannen har frihetsberövats. Om det är så att han föddes efter den 19 oktober 1983 så är jag tveksam till att han hade gripits.

- Det finns också uppgifter om att GM är 37 år, vilket i så fall skulle bekräfta att han var 21 år vid mordet.
Citera
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Jag uppfattar det som att Sjölund bygger egna träd efter DNA-träff. Skulle inte funka att gå efter användarnas egna träd på t.ex. Ancestry.

Jag bygger egna träd hela dagarna men man bygger mycket automatiskt med hjälp bl.a andras släktträd.
Det är mycket fel så ibland får man gå in i kyrkböckerna som även de kan ha fel.

Du kan ju bara få en DNA träff på någon som har lämnat sitt DNA prov hos FTdna.
Att lista ut en sån persons närmaste så får man gå till andra arkiv.

Jag har nu 15 076 DNA-matchningar på FTdna. Bara 12 stycken tillhör Storfamiljen d.v.s. är mellan Kusinbarns barn - sysslingbarn ned till Syssling - sexmänning
Av de 12 har jag bara lyckats spåra hur 4 stycken är släkt p.g.a. de har inmatade släktträd.
Har bara namn på de 8 andra.

Sjölund har säkert andra resurser än vad jag har.
Citera
Medlem
protectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
En person under 21 år kan inte dömas till livstid.

För brott 8 år och längre gäller preskriptionstid på 15 år.

För brott som kan ådömas livstid gäller preskription 25 år (om GM var under 21 år gäller inte detta alltså) eftersom en sådan ung GM inte kan dömas till livstid.

Nej han kan inte dömmas till livstid so what, mord preskriberas inte
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giftgroda
Det var en mindre polisinsats i stadsdelen Johannelund tidigt imorse när jag var påväg till jobbet.
2 målade bilar och en civilare ledde ut en man ur en port på Skogslyckegatan 13.
Vet inte om detta har något samband med detta men det får en ju att undra

Bor en Bengt F där, född 1 maj 1980. Är födelseår 1983 säkert?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Men det uppges att GM var 40 vid gripandet nu, dvs ca 24 när han begick brottet.
Nej, det stod att han är i 40-årsåldern. Men jag såg en annan artikel där det står att han är 37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in