2020-06-09, 09:03
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Precis det jag säger.
Nej, det är inte det du säger. Det du säger är att de fortsätter oavsett resultat så länge de får pengar. Och det är ju helt fel, eftersom de får pengar alldeles oavsett resultat.

"Så länge de får pengar kommer de att fortsätta:"

Så, då har vi rett ut den saken också.
Citera
2020-06-09, 09:03
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
https://tt.omni.se/troligt-att-corona-fanns-i-sverige-i-november/a/P9JnLp

Troligt att corona fanns i Sverige i november
Gick ju någon variant av vad man trodde var influensa vid tiden i Skåne. Många som klagade över torrhosta med bröstsmärtor, liknande de symptom som Corona ger. Men borde man inte ha gamla blodprov från den tiden sparade på patienter med märkliga lunginflammationer?
Citera
2020-06-09, 09:05
Medlem
arbetets avatar
Angående de vinster Sverige gjort p.g.a. att ha undvikit nedstängning:

Regeringen vägrar fortfarande att ta ansvar

Svenska resenärer portas nu från många länder. Det är en naturlig konsekvens av att statsministern inte tagit sig an rollen som beslutsfattare utan låtit en rådgivande myndighet axla hela ansvaret.
/.../Ett exempel på konsekvenserna av regeringens bristande beslutsmässighet är att man i valet av strategi för att hantera pandemin uppenbarligen helt underlåtit att väga in hur Sveriges vägval kunde komma att uppfattas av andra länder.

Och nu står vi alltså här i ett läge där inte ens våra närmaste grannländer vågar öppna gränserna mot Sverige, trots att de gör det mot andra länder.

Med tanke på att den svenska hanteringen försvarats med argumentet att ekonomin ska ta så lite skada som möjligt är denna underlåtenhet inget mindre än anmärkningsvärd.

Vi talar om länder som utgör några av de absolut största mottagarna av svenska varor och tjänster på export. Bara varuexporten till Norge, Danmark och Finland uppgick 2019 till 376 miljarder kronor och den till Tyskland till 162 miljarder kronor. Vi talar därtill om en gränshandel och besöksnäring som årligen genererar mångmiljardbelopp till Sverige.

Ville man på allvar väga in konsekvenserna för ekonomin hade man åtminstone ägnat en tanke åt följderna av en smittskyddspolitik som avviker alltför kraftigt från de länder som är centrala för vår lilla, öppna och exportberoende ekonomi.
https://www.gp.se/ledare/regeringen-v%C3%A4grar-fortfarande-att-ta-ansvar-1.28983375
Citera
2020-06-09, 09:05
Medlem
Boven är inte att ett virus råkar släppas ut från ett labb. Det är i längden oundvikligt.

Problemet är överbefolkning, levnadsförhållanden och globalisering.
Citera
2020-06-09, 09:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, det är inte det du säger. Det du säger är att de fortsätter oavsett resultat så länge de får pengar. Och det är ju helt fel, eftersom de får pengar alldeles oavsett resultat.

"Så länge de får pengar kommer de att fortsätta:"

Så, då har vi rett ut den saken också.
Men, vad är det du säger?

Det är ju samma sak.
Citera
2020-06-09, 09:09
Medlem
Det finns länder som hanterade pandemin väldigt bra. Nu kan de öppna upp och deras ekonomi rullar som vanligt. Vi i Sverige får dras med pandemin längre period. Ungdomsarbetslösheten är rekordhög, industrin kan inte börja dra igång pga pandemin.
Sverige kommer att förlora mer ekonomisk pga asin felaktig valda strategi än de länder som valde rätt strategi och stängde ner.

New Zealand drops Covid-19 restrictions after nation declared 'virus-free'

https://www.theguardian.com/world/2020/jun/08/new-zealand-abandons-covid-19-restrictions-after-nation-declared-no-cases
Citera
2020-06-09, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Gick ju någon variant av vad man trodde var influensa vid tiden i Skåne. Många som klagade över torrhosta med bröstsmärtor, liknande de symptom som Corona ger. Men borde man inte ha gamla blodprov från den tiden sparade på patienter med märkliga lunginflammationer?
Jag minns att jag stötte på personer med "hemsk hosta" (b la när jag följde min mor till vc)innan det ens nämnts nåt om covid-19 eller corona som det kallades i början. Både min mor och jag hade aldrig hört liknande hosta tidigare. När jag tittar tbx var det i slutet november och i början på december. Mycket möjligt den funnits här tidigare.
Citera
2020-06-09, 09:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Kan väl lika gärna vara lärarna som är smittade?
De hade skrivit att det var lärare som smittats om det vore så. Det har de gjort tidigare, nu ville inte de ansvariga för varje kommun uttala sig om det var lärare och elever. Alltså är det sannolikt flertalet elever.
Citera
2020-06-09, 09:15
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men, vad är det du säger?

Det är ju samma sak.
Nej, det är inte samma sak.

Förstår du verkligen inte det? Nej?
Citera
2020-06-09, 09:16
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Jag minns att jag stötte på personer med "hemsk hosta" (b la när jag följde min mor till vc)innan det ens nämnts nåt om covid-19 eller corona som det kallades i början. Både min mor och jag hade aldrig hört liknande hosta tidigare. När jag tittar tbx var det i slutet november och i början på december. Mycket möjligt den funnits här tidigare.
Hade själv den där varianten i den vevan. Brukar inte bli så kass.

Men hade inte den första varianten om det nu hade varit Corona varit aggressiv som den har varit nu under våren? Man läste ju inte om demensboende som blev av med en stor del av brukarna i dödsavgång. Eller folk som hamnade på IVA och någon överbelastning där har man inte heller läst om.

Mysko.
Citera
2020-06-09, 09:16
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det finns länder som hanterade pandemin väldigt bra. Nu kan de öppna upp och deras ekonomi rullar som vanligt. Vi i Sverige får dras med pandemin längre period. Ungdomsarbetslösheten är rekordhög, industrin kan inte börja dra igång pga pandemin.
Sverige kommer att förlora mer ekonomisk pga asin felaktig valda strategi än de länder som valde rätt strategi och stängde ner.

New Zealand drops Covid-19 restrictions after nation declared 'virus-free'

https://www.theguardian.com/world/2020/jun/08/new-zealand-abandons-covid-19-restrictions-after-nation-declared-no-cases
Nya Zeeland är dock inte speciellt jämförbart med många andra länder. En isolerad ö med låg befolkningstäthet, de hade väldigt bra förutsättningar att lyckas.

Att deras ekonomi kommer att ”rulla på” är väl dessutom en sanning med modifikation eftersom turism ändå motsvarar ~6% av BNP och sysselsätter en betydande del av befolkningen.
Citera
2020-06-09, 09:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya Zeeland är dock inte speciellt jämförbart med många andra länder. En isolerad ö med låg befolkningstäthet, de hade väldigt bra förutsättningar att lyckas.

Att deras ekonomi kommer att ”rulla på” är väl dessutom en sanning med modifikation eftersom turism ändå motsvarar ~6% av BNP och sysselsätter en betydande del av befolkningen.

Fler som inte förstår att folk flyger o landgränser spelar mindre roll.

Knappast via landgränsen mot Norge Finland som Sverige fick in smittan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in