Citat:
Ursprungligen postat av
poitre
Jeg synes også dette er merkelig at de tar sånn på vei for. Vanskelig å sette seg inn i en sånn situasjon, men jeg tror at dersom min mamma var kidnappet, så hadde jeg sterkt ønsket at politiet skulle avlytte både min og alle i familiens telefoner. Tenk om det skulle komme inn en samtale av noe slag fra kidnapperne? Eller fra AEH selv? Det tror jeg ville være naturlig å ta høyde for at kunne skje. Jeg synes det virker som at de ikke ønsket dette, i frykt for at noe kunne bli avslørt på denne måten. Det med at prestesøsteren hadde konfidensielle samtaler på sin telefon i forbindelse med jobben...vel, det høres ut som en usedvanlig dårlig unnskyldning for å bli sur på politiet i en sånn situasjon. Mammaen deres er kidnappet!! Det vil jo være en krise av dimensjoner for alle som opplever noe sånt. Hvem bryr seg om en sånn «bagatell» da?! Hvor mange konfidensielle telefonsamtaler har nå egentlig en prest nå til dags? Var det viktigere å ivareta hennes taushetsplikt (politiet har uansett ingen interesse av å plapre til uvedkommende om denne typen samtaler) enn å gjennomføre et nødvendig etterforskingssteg som dette? Det gir ingen mening.
Nei. Det gir virkelig ingen mening.
De voksne barna hadde selv godkjent og skrevet under på at politiet kunne gjøre opptak av all aktivitet på telefonene deres.
Men avtalen var altså iflg HHB2 at politiet ikke skulle lytte igjennom alle samtalene. Det var kun hvis det kom henvendelser fra DenAntatteMotparten at politiet skulle gå igjennom samtalene.
Men hvordan skulle politiet kunne vite hvem DenAntatteMotparten var? Det var jo hovedhensikten med avlyttingen, politiets jakt etter identiteten til DenAntatteMotpart.
Og så lenge politiet ikke finner DenAntatteMotparten, må jo politiet sjekke ut kreti og pleti nærmest, i familiens omgangskrets også. Det er eneste måte å skape noe fremdrift i en så vanskelig etterforskning, å få sjekket ut alle som skal utelukkes.