2020-05-13, 15:30
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Finanspolitiken kommer att behöva ger mer stöd för att säkra att de policyansvarigas initiala respons inte går förlorad, samtidigt som det finns tecken på att återhämtningen kommer att ta längre tid än väntat. Fed är redo använda sina verktyg.
Det sade Fed-chefen Jerome Powell på onsdagen, enligt Dow Jones.
"Omfattningen och hastigheten i denna nedgång är utan motstycke, och klart värre än varje recession sedan andra världskriget", sade han.
Han konstaterade att kongressen hittills spenderat 2.900 miljarder dollar i stöd, vilket är den snabbaste och största responsen sedan andra världskriget. Detta är uppskattat, men det kanske inte är det sista kapitlet, givet att vägen framåt är såväl osäker och med betydande nedåtrisker.
"Ytterligare finanspolitiskt stöd kan bli kostsamt men värt det om det hjälper till att undvika långsiktiga ekonomiska skador och gör att vi får en starkare återhämtning", sade han.

Intressanta och skrämmande ord från Powell.

Klart värre än alla recessioner sedan andra världskriget = en ny depression troligtvis. Fyfan.

Utöver det eskalerande relation mellan Kina och USA.
Senast redigerad av Haddock93 2020-05-13 kl. 15:34.
Citera
2020-05-13, 15:54
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Intressanta och skrämmande ord från Powell.

Klart värre än alla recessioner sedan andra världskriget = en ny depression troligtvis. Fyfan.

Utöver det eskalerande relation mellan Kina och USA.

Ye, det är lite uppdukat för något som vi verkligen inte vill skall hända. Jag fattar inte riktigt hur marknaden fortfarande kan se på all denna osäkerhet och hitta positivitet i det.
Citera
2020-05-13, 16:50
Medlem
trailblasers avatar
Donald Trump 33 minuter sedan.

Citat:
When the so-called “rich guys” speak negatively about the market, you must always remember that some are betting big against it, and make a lot of money if it goes down. Then they go positive, get big publicity, and make it going up. They get you both ways. Barely legal?
Citera
2020-05-13, 16:53
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Det brukar inte vara en indikator på bättre tider...
Deflation, alltså att varje enskild krona blir mer värd?
Citera
2020-05-13, 17:42
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp

Bara varannan denna gång.
Citera
2020-05-13, 17:45
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Precis!
Det kan ju verka bra, men det är en indikator på dåliga tider.
Men visst får man behålla jobbet osv så behöver det inte vara negativt för en själv.
Citera
2020-05-13, 17:53
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Ye, det är lite uppdukat för något som vi verkligen inte vill skall hända. Jag fattar inte riktigt hur marknaden fortfarande kan se på all denna osäkerhet och hitta positivitet i det.

Inte jag heller, men det är så det brukar låta innan det vänder. Alla är positiva och tror på högre höjder osv.

Samma när det är som värst vid krascherna fast omvänt.

Det är nu man säljer och vid botten man köper, fast även denna botten är enligt mig för dyrt och t.ex. Buffett verkar tycka samma eftersom han inte köpte något i Mars. ”Smart Money” lär garantera vänta på en ny botten framöver när de köper nästa gång.

Så här ser det också ut vid varje recession/depression, kraschen sen en skarp uppgång och alla tror att allt är som vanligt igen sen dumpar de stora drakarna rejält.

Se hur det såg ut under stora depressionen, samma mönster idag typ fast de tog längre tid efter den första nedgången. Nu drog vi sjukt fort upp till denna topp och det kommer nog bli volatilt neråt med snart.
Senast redigerad av Haddock93 2020-05-13 kl. 17:58.
Citera
2020-05-13, 19:06
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Precis!
Det kan ju verka bra, men det är en indikator på dåliga tider.
Men visst får man behålla jobbet osv så behöver det inte vara negativt för en själv.
Tänkte just det, att det vore toppen för den enskilde konsumenten men sämre för företagare. Tycker vi haft nog med inflation så lite deflation ett tag känns välkommet
Citera
2020-05-13, 19:17
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Tänkte just det, att det vore toppen för den enskilde konsumenten men sämre för företagare. Tycker vi haft nog med inflation så lite deflation ett tag känns välkommet
Ja visst för min del får det gärna vara så.
Då ökar ju mina pengar i värde, men har man lån är det ju sämre hehe.
Citera
2020-05-13, 19:30
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ja visst för min del får det gärna vara så.
Då ökar ju mina pengar i värde, men har man lån är det ju sämre hehe.

I och med ändringen av hur inflation mäts till KPI så har vi knappast mot deflation snarare stagflation.
Citera
2020-05-13, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Stockholmsbörsen har ökat med drygt 20% sedan den stod som lägst i mars. Och ser man till Corona-krisens längd och allvarlighet finns det inget som är mer positivt nu än i mars. Då var väl förhoppningen att i juni skulle saker åtminstone närma sig det normala. Nu vet vi att det inte blir så. Corona är för ett smittsamt för att en lock-down ska få viruset att försvinna. Samtidigt inte tillräckligt smittsamt för att flockiummunitet ska uppnås annat efter mycket lång tid i länder med måttliga begränsningar som Sverige. Och alldeles för dödligt för att kunna ta bort alla restriktioner. Samtidigt sannolikt lång tid kvar till att ett vaccin för tillgängligt. Ingen strategi mot viruset fungerar riktigt, och jag har svårt att tro att det inte kommer märkas på börsen inom kort.
Läget är ju mycket mer positivt nu än det var i mars, hur man inte kan se det är bortom mitt förstånd. Bara det faktum att du idag kan gå utanför din dörr, och att dödstalen sjunker istället för stiga är enorma vinster. Eller att länder börjar öppna upp, när vi i mars var i ett läge när allt stängde ner. Vad vi visste i mars skulle detta pågå ohejdat hela 2020 med stigande dödstal i alla länder och nedstängda ekonomier året ut...
Citera
2020-05-13, 20:30
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
I och med ändringen av hur inflation mäts till KPI så har vi knappast mot deflation snarare stagflation.
Ja det kan jag hålla med om.
Jag har länge varit väldigt tveksam till hur man mäter inflation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in