2020-06-08, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Jag tror att det står mellan LZJ eller CA som GM. Känns fortfarande som dom mest sannolika personerna. Någon som håller med? Sen kan det vara en minikonspiration på 2-3 personer som ligger bakom mordet. Iallafall om LZJ är skyldig.

Är Leif Zeilich-Jensen aktuell som Olof Palmes baneman ?
Likheter i utseendet har han med mustasch och allt.
Senast redigerad av Hejhejvidica 2020-06-08 kl. 23:00.
Citera
2020-06-08, 22:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Jag tänkte beröra en av de punkter du tar upp och det gäller SE's eventuell vetskap att paret Palme skulle passera Dekorima.

Jag har läst den invändningen förr.

Varför måste en person veta att Palme ska passera Dekorima för att det ska kunna göra honom till GM?

Om Palme skjutits vid Sari's skylltfönster, hade samma fråga ställts då också?
Nej, självklart inte. Men vi skall nu multiplicera två (o)sannolikheter:
1. SE råkar just denna kväll ha en 357:a i fickan när han lämnar jobbet. Inget talar för att han hade fått låna en revolver permanent av vapensamlaren, tvärtom.
2. LOP råkar passera precis då SE lämnar jobbet.

Om du dessutom lägger till att SE hade noll historia av våld bakom sig så håller du kanske med om att den tredje sannolikheten, SE bestämmer sig där och då för att mörda OP, knuffar hela scenariot mot orimlighet. Där befinner i alla fall jag mig.
Citera
2020-06-08, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Visst, det är möjligt.

Om vi för ett ögonblick antar att SE är mördaren och att han inte såg Palme vid Grand:
1) Han är beväpnad på jobbet
2) Han fattar beslutet att mörda Palme inom några sekunder
3) Han återvänder till brottsplatsen och blir trots detta inte igenkänd
4) Han låter sig intervjuas i TV och provspringer (!) dessutom mördarens flyktväg inför rullande kamera
5) Han vittnar i rättegången mot CP och blir trots detta inte igenkänd

Jag får helt enkelt inte ihop detta. En så iskall person finns helt enkelt inte.

Om vi antar att SE är mördaren så var han ju just en sådan iskall person som du anser helt enkelt inte finns.
Citera
2020-06-08, 22:57
Medlem
Skandiamannen har gjort ett litet miniryck nu ifrån CA på Flashbacks omröstning.
Citera
2020-06-08, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Ja, Skandiamannen var inte så ”nördig” som många verkar tro. Han var iskall på alla sätt och vis.

När han sedan märkte att han kom undan med att spela vittne, så ville han väl gå inför den rollen så pass så att det inte skulle verka misstänksamt. Slutade med att slog över åt det andra hållet istället så att han nästan verkade uppmärksamhetssjuk.
Citera
2020-06-08, 22:59
Medlem
gr6810s avatar
Åke J Ek som nämndes i tråden idag, har han varit aktuell i utredningen tidigare?

Jag tänker på att han var med i Stay Behind som väl hade övning i området den kvällen? Han var med i den pistolskytteklubben som var aktuell i polisspåret, så han hade tillgång till pistol eller revolver. Han var nazist sedan 40-talet och hade deltagit i kriget i Finland, så han har dödat människor tidigare. Han var då 65 år gammal, men säkert vältränad eftersom han var militär under stor del av sitt liv.

Kan det vara så att Åke J Ek var ute på övning med Stay Behind, han har sin revolver med sig och ser att statsministern är ute och promenerar och tar tillfället i akt?
Citera
2020-06-08, 23:00
Medlem
Jag tänkte titta på det berömda Skandiamannen springer i tvklippet, men det verkar bortplockat från youtube.
Citera
2020-06-08, 23:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Ja är det konstaterat att man sitter på mordvapnet så Känner jag mig lugn inför onsdag. Då vet dom absolut vad de pratar om med tanke på de tekniska möjligheter som finns i dag för att spåra.
Kulorna är inte i bästa skick. Läs FUP-IV. Jag tror på en +1 eller +2, definitivt inte +4.
Citera
2020-06-08, 23:01
Medlem
"I början av 1990-talet fick psykiatriker Ulf Åsgård och jag uppdraget av ledningen för Palmeutredningen att göra en oberoende analys av hela Palmeärendet. Under nio månader gick vi igenom ärendet, kanske närmare 20 000 dokument. Vi diskuterade inte våra slutsatser med andra och låste alltid dörren efter oss. Även bokstavligen.

När vi i stort var klara med våra slutsatser, lät vi översätta ett ganska stort utredningsmaterial till engelska. Tillsammans med Hans Ölvebro, dåvarande chef för Palmeutredningen, åkte vi sedan till FBI, USA. Där sammanträffade vi med en grupp som sysslade med Criminal Profiling.

Gruppen gick igenom materialet och uttryckte sin uppfattning om mordet. De drog slutsatsen att en konspiration inte låg bakom mordet och att det var en ensam mans verk. Gruppen uttryckte ingen kritik om hur utredningen skötts och visade förståelse för att inledningsskedet i en förundersökning som gäller mord på en statschef kan vara kantad av svårigheter."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/vm2L2V/darfor-ar-mordet-pa-olof-palme-inte-lost

jag lägger nog insatsen på ca så här i slutspurten

tror man har hittat vapnet som han hade licens på och kanske även spår av palme på vapnet?
Citera
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
7 KP har hittat mordvapnet hos vapensamlaren som umgicks med SE- Fallet löst!
Vapensamlaren är död sedan några år och dottern sålde samlingen på auktion.
Citera
Medlem
matsqqs avatar
Om det nu visar sig vara SE och det blir löst så måste detta vara ALLA tiders främsta mordfall ...

Ingen konkurrens !
Citera
2020-06-08, 23:02
Medlem
SE är inte min favoritkandidat, men jag inser plötsligt att jag har ÄN svårare att acceptera att de lallande idioter vi har i regeringen redan är informerade.

Löven, som för bara några år sedan passade på att återigen peka ut CP, trots frikännande dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in