2020-06-08, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Ja den enklaste lösningen är ju som sagt om det är CAs vapen som är hittad och matchat. Då görs ju kopplingen till honom som gärningsman automatiskt i stort sett.

Han ska knytas till Sveavägen vid tiden för mordet också.
Citera
2020-06-08, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Håller med, detvar slumpen som mördade Palme. Så enkelt är det nog.

Lägg där till att det var en osedvanligt kylig/korkad typ som gick tillbaka till morplatsen direkt efter.

Ja, Skandiamannen var inte så ”nördig” som många verkar tro. Han var iskall på alla sätt och vis.
Citera
2020-06-08, 22:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acoustique
Är det bara jag som ser framför mig att vapensamlaren kanske hade ett vapen i samligen som han var lite mer stolt över?

Palmevapnet måste ju vara en våt dröm för en vapensamlare.

Han kanske hade ett vapen han inte ville ha i sin samling. Men för att själv slippa bli medgärningsman så var det säkrast behålla det. Om det var den felreggade revolvern så är ju samlingen säkraste stället.
Citera
2020-06-08, 22:51
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ponera att SE bara säger "hej" eller "Olof". Om Lisbet då går och pratar så kanske hon inte ens noterar detta. Palme snäsar av bara genom att nonchalera...
Visst, det är möjligt.

Om vi för ett ögonblick antar att SE är mördaren och att han inte såg Palme vid Grand:
1) Han är beväpnad på jobbet
2) Han fattar beslutet att mörda Palme inom några sekunder
3) Han återvänder till brottsplatsen och blir trots detta inte igenkänd
4) Han låter sig intervjuas i TV och provspringer (!) dessutom mördarens flyktväg inför rullande kamera
5) Han vittnar i rättegången mot CP och blir trots detta inte igenkänd

Jag får helt enkelt inte ihop detta. En så iskall person finns helt enkelt inte.
Citera
2020-06-08, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Jag säger som Melander. Vissa kommer inte att acceptera lösningen. För mig är iallafall saken klar. Mordvapnet hittat hos vapensamlaren, SE på mordplatsen, SE ändrar sina ”vittnesuppgifter”, SE:s klädsel från mordnatten överensstämmer med flera vittnens beskrivning av gärningsmannens kläder, m.m. Jag köper TP:s story till 100 procent.

Håller med om att det då skulle peka för att SE är gm eller iaf har någon slags inbladning, men samma källa som uppger att mordvapnet är funnet säger väl också att bevisen är starka nog för att det skulle ha räckt till ett åtal? Då måste ytterligare bevis ha hittats, och dessa kommer väl KP framföra på onsdag isf.

Jag tror ju inte på SE rent intuitivt men är öppen för att bli motbevisad på onsdag.
Citera
2020-06-08, 22:52
Medlem
Finns det någon chans att det inte kommer att vara Skandiamannen?

KP ser alltid så jobbigt nervös ut när Filters lilla artikel kommer på tal.

Så allt mer eller mindre lutar åt Skandiamannen.

Men vilken otrolig iskyla.

Han måste ha pustat ut väldigt tungt varje gång det är OP mordprogram på TV.
Och se hur svårlöst och vilse hela utredningen är.
Citera
2020-06-08, 22:53
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Jag säger som Melander. Vissa kommer inte att acceptera lösningen. För mig är iallafall saken klar. Mordvapnet hittat hos vapensamlaren, SE på mordplatsen, SE ändrar sina ”vittnesuppgifter”, SE:s klädsel från mordnatten överensstämmer med flera vittnens beskrivning av gärningsmannens kläder, m.m. Jag köper TP:s story till 100 procent.

Är det verkligen vapensamlaren i täbys vapen, ja, då räcker det för mig. Sannplikheten är nära 100 procent då, givet alla omständigheter.
Citera
2020-06-08, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
...och där kom också Skandiamannen fram,'

då kan vi privatspanare ha som sista tillit att det är en stay behind konsperation, där SE ingick.
Det är ju något som kan låta lite logiskt - SE jobbade över av en helt annan anledning, som hemlig agent åt Stay behind.

Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Man kan ju tänka sig följande med ett SA-scenario och mordvapnet. Ett fåtal inom svensk underrättelsetjänst kontaktar person(er) inom SA:s underrättelsetjänst och säger ungefär: "Vi vill båda se OP försvinna, och ni är bra på sånt. Här är vårt förslag: Vi tillhandahåller tillfälle och vapen, ni kommer hit och håller i yxan" (vilket gör det svårt att hitta mördaren). OP övervakas, "agenten" kilar ut på Sveavägen - pang! pang! - springer upp i en lägenhet på Döbelsgatan och återlämnar vapnet. Sen ses de aldrig igen; agenten reser tillbaka till SA. Den svenska sidan behåller dock vapnet som en trofé, för att senare hittas av PU.

Min poäng är att ja, den "den ensamme galningen" är ett troligare scenario om de hittar mordvapnet, men det finns ändå tänkbara sammansvärjningsscenarion där vapnet ändå är kvar (som funkar med SA-spåret, som ju diskuteras mycket just nu). Det här är bara 'food for thought', inte ett debattinlägg.
Med den kronologi vi vet finns kan det vara så att man blev allt mer intresserade av konspirationer , wt personer och närvaro av vissa personer som ledde till förhör med Donald som ledde till personkontroller hos Must som ledde till nya förhör som gjorde att man intresserade sig för personer som varit vid mordplatsen kring tiden för mordet och då upptäckte att några av dessa personer hade okontrollerade vapen som säkrades.
Citera
Medlem
Skandiamannen trendar på twitter just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Visst, det är möjligt.

Om vi för ett ögonblick antar att SE är mördaren och att han inte såg Palme vid Grand:
1) Han är beväpnad på jobbet
2) Han fattar beslutet att mörda Palme inom några sekunder
3) Han återvänder till brottsplatsen och blir trots detta inte igenkänd
4) Han låter sig intervjuas i TV och provspringer (!) dessutom mördarens flyktväg inför rullande kamera
5) Han vittnar i rättegången mot CP och blir trots detta inte igenkänd

Jag får helt enkelt inte ihop detta. En så iskall person finns helt enkelt inte.

Och även om stora personer har mördats av "små" människor, som på något sätt fått för sig att
eliminera någon storhet, så saknas motiv för SE.

Även om det kan ha varit ett slumpmord ( och mord sker inte ofta.. och inte ute på stan! 0ch dessutom statsminister - näej det finns inte.. tyvärr..) Jag saknar en pusselbit, och det kommer jag kanske få av KP på Onsdag.
Citera
2020-06-08, 22:55
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Han kom tillbaka till Skandiahuset 20 minuter efter mordet enligt vad vakterna säger. Så var han mördaren tog han sig tillbaka åtminstione nära mordplatsen, vilket inte är vad man förväntar sig av en mördare.
Såg en intervju från Veckans Brott med TP och när Camilla K frågade TP, var SE kunde ha varit dom där 20 minuterna 23:21--23:40, så började TP skruva på sig. Han hade ingen bra förklaring istället för att säga att han drog norrut. Jag blev såld på TP's bok men när man börjar peta på en del av de saker han påstår, vilket han själv säger...dvs använder "jag vill nog påstå", så börjar det vackla.

Nu vet jag inte om det är fastställt. Men SE gick väl aldrig tillbaks till själva mordplatsen? Det skall finnas ett foto där han står bredvid en polisbil. Men jag har hört att det är Axel Morath som står där och inte SE? Har inte fått någon riktig klarhet i det.

Sen när vi ändå är inne på "oklarheter". Har det blivit fastställt vem mannen med blod runt munnen var/är? För det var väl inte Stefan G?
Citera
2020-06-08, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Han ska knytas till Sveavägen vid tiden för mordet också.

Tur att de haft ett halvår på sig nu till det då 😉. Nä men självklart behöver det kartläggas och säkerställas DNA. Men är det CAs vapen som är mordvapen är det ett rep att knyta till Sveavägen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in