2020-06-08, 22:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är lite anmärkningsvärt att Daniel Suhonen läcker uppgifter till pressen. Det kan väl knappast ha varit avsikten?

Han är mycket korkad och mediekåt så om någon läckt till honom är det självklart med syfte att få ut det.

Frågan är bara vad man vill åstadkomma med det? Varför skulle någon som VET vilja ha ut det i pressen via Suhonen?

Mer sannolikt att någon vill få Suhonen att framstå som en idiot. Det ligger mer i partiets linje då Suhonen är helt marginaliserad och på sin egen kant inom sossarna.

/Johan
Citera
2020-06-08, 22:40
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Det är ju detta som stör mig. Om de hittar ett vapen hos vapenhandlaren som tillhört SE, så självklart är hans DNA på vapnet- det är ju hans! duh!

Glöm inte att man har kulor som kan knytas till vapnet. Och hittade de vapnet så var det inte hos vapensamlaren. När han dog såldes hans vapen vidare på auktion. Frågan är då om Engström lämnade tillbaka vapnet till vapenhandlaren. I så fall var han införstådd och vips har vi en hett åstundad liten konspiration!
Eller så behöll han vapnet och gömde det nånstans och man har hittat det. I så fall har nog ingen annan rört det, plus att det kan finnas patroner kvar. Men det kanske vore för otroligt.
Citera
2020-06-08, 22:41
Medlem
Varför berättar de inte bara vad de vet? De har ju vetat i flera månader. Handlar det om att få maximal uppmärksamhet innan man blir en föredetting?
Citera
2020-06-08, 22:42
Medlem
Är det bara jag som ser framför mig att vapensamlaren kanske hade ett vapen i samligen som han var lite mer stolt över?

Palmevapnet måste ju vara en våt dröm för en vapensamlare.
Citera
2020-06-08, 22:42
Medlem
Ja den enklaste lösningen är ju som sagt om det är CAs vapen som är hittad och matchat. Då görs ju kopplingen till honom som gärningsman automatiskt i stort sett.
Senast redigerad av Henkenn 2020-06-08 kl. 22:45.
Citera
2020-06-08, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Jag säger som Melander. Vissa kommer inte att acceptera lösningen. För mig är iallafall saken klar. Mordvapnet hittat hos vapensamlaren, SE på mordplatsen, SE ändrar sina ”vittnesuppgifter”, SE:s klädsel från mordnatten överensstämmer med flera vittnens beskrivning av gärningsmannens kläder, m.m. Jag köper TP:s story till 100 procent.

Håller med, detvar slumpen som mördade Palme. Så enkelt är det nog.

Lägg där till att det var en osedvanligt kylig/korkad typ som gick tillbaka till morplatsen direkt efter.
Citera
2020-06-08, 22:43
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Precis, och jag tycker att båda dessa teorier är helt galna.

1) SE ser dem vid Grand. Visst, det är detta scenario som även jag tror på. Frågan är bara varför SE skulle placera sig själv på brottsplatsen genom att stämla ut. Varför inte bara följa efter, skjuta dem, och sedan försvinna?

2) SE springer på dem på väg ut från jobbet. Detta scenario innebär att SE dels var beväpnad på jobbet, dels att han fattar beslutet att mörda Palme inom loppet av några sekunder. Det förekommer även spekulationer om att Palme skulle ha varit spydig mot SE och att det var detta som fick det att rinna över för honom. Varför har Lisbeth då inte berättat om det?
Om du inte har läst följande tycker jag du ska göra det. Mot slutet av artikeln kommer nåt lite surrealistiskt.
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-S%C3%A4kerhet-nr-5-1992.pdf
Citera
2020-06-08, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Inget talar för att han återvände till mordplatsen. De som han påstod sig ha sagt och gjort på platsen är rena lögner utan stöd från andra på mordplatsen. Det har varit diskussioner om han har setts på platsen av diverse vittnen. Vittnen som fyllt på sina berättelser efterhand som de fått information från media.
Men det intressanta är inte huruvida han har setts på platsen, utan allt som han påstått att han gjort på platsen. Polisen insåg att allt han sa var lögner och tröttnade på honom. Vad de inte insåg var att han var mördaren.
Hur pinsamt är inte allt detta för utredarna.

Han kom tillbaka till Skandiahuset 20 minuter efter mordet enligt vad vakterna säger. Så var han mördaren tog han sig tillbaka åtminstione nära mordplatsen, vilket inte är vad man förväntar sig av en mördare.
Citera
2020-06-08, 22:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Precis, och jag tycker att båda dessa teorier är helt galna.

1) SE ser dem vid Grand. Visst, det är detta scenario som även jag tror på. Frågan är bara varför SE skulle placera sig själv på brottsplatsen genom att stämla ut. Varför inte bara följa efter, skjuta dem, och sedan försvinna?

2) SE springer på dem på väg ut från jobbet. Detta scenario innebär att SE dels var beväpnad på jobbet, dels att han fattar beslutet att mörda Palme inom loppet av några sekunder. Det förekommer även spekulationer om att Palme skulle ha varit spydig mot SE och att det var detta som fick det att rinna över för honom. Varför har Lisbeth då inte berättat om det?

Ponera att SE bara säger "hej" eller "Olof". Om Lisbet då går och pratar så kanske hon inte ens noterar detta. Palme snäsar av bara genom att nonchalera...
Citera
2020-06-08, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Så du utesluter till 100% att vapensamlaren kände någon annan som faktiskt fick låna hans vapen och som faktiskt kunde ha varit utanför Grand vid 21- och 23-tiden?

Det är nämligen detta som gör SE så svårsmält för mig och många andra, inte hans kamrersmässiga framtoning och faktiskt inte heller att han söker upp polis och press efteråt. Det är just att vittnesmålen från Skandia pekar på att han var därinne vid båda tillfällena, och att om han var ute och rände vid 23-tiden så skyndade han in bakvägen för att stämpla ut innan han mördade OP. Det är helt enkelt vettlöst. Således är det enda rimliga SE-scenariot jag sett att han går ut från Skandia precis när LOP råkar komma. Revolvern som han lånat (?) av vapenhandlaren bara råkar han ha på sig. Inget av detta nämner konstigt nog Expressen eller Karin Fagerlund på SvT.

Så du får nog inse att även med en träff på ett av vapenhandlarens vapen så finns det många frågor om KP vill peka ut SE.

Jag tror på följande teori som också presenterades i SVT och i ”Den osannolika mördaren”

1. SE ser att Palme är på väg till bion.
2. SE är grandmannen.
3 SE får kalla fötter—ångrar sig
4 SE lämnar Skandiahuset för att ta bussen hem.
5 SE får återigen syn på Palme
6 Resten är historia
7 KP har hittat mordvapnet hos vapensamlaren som umgicks med SE- Fallet löst!
Citera
2020-06-08, 22:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är riktigt svårt att få ihop det att Skandiamannen skulle ha kommit fram bakom dem (eller ev mött Olof och Lisbeth i Dekorimahörnet för ett uppgjort hemligt möte, skjutit Palme och försökt skjuta ner Lisbeth med ett andra skott, sedan flytt - och sedan kommit tillbaka till mordplatsen som om inget hade hänt för hans del några minuter senare.

Han måste ju ha insett att Lisbeth men även andra vittnen kunde ha känt igen honom när han kom tillbaka. Eller är det ingen av de andra som faktiskt bestyrker hans story att han var där kort efter mordet, redan innan polisen kom, att han pratade med flera av dem, och att han stannade kvar när polisen anlänt?
Gängse hypotes bland SE-troende är att han inte kom tillbaka till MP. De detaljer han lämnar om framstupa sidoläge, blod som väller ur munnen, LPs signalement, polisens agerande mot LP, de har han gissat eller läst sig till. Och nej, det är ingen som i de tidiga vittnesmålen nämner SE direkt (fast de hade väl iofs lite annat att titta på).
Citera
2020-06-08, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
jag tror en elitsoldat eller liknande hade försökt dölja ansiktet och använt ljuddämpare?

Hade jag varit elitsoldaten så hade jag inte dolt ansiktet och inte använt ljuddämpare.
För då hade misstankarna INTE pekat på (mig) en elitsoldat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in