Medierna dundrar i kväll på med att PU hittat mordvapnet. Här ett exempel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7b6r9/aftonbladet-erfar-att-regeringen-informerats-de-har-mordvapnet
Daniel Suhonen hänvisar till en källa inom socialdemokraterna. Regeringen ska vara informerad om KP:s lösning vilket väl inte låter direkt förvånande.
Förmodligen har även juridisk expertis granskat materialet och även Mårten P och hans bröder har nog fått veta vilken gärningsman som ska presenteras på onsdag.
Nåväl.
OM mordvapnet hittats och man har kunnat säkra DNA-spår eller andra bindande bevis mot en misstänkt gärningsman så har jag lite svårt att tro att svaret är Sydafrika.
Det låter för mig ologiskt att någon agent från Sydafrika skulle ha sparat mordvapnet i alla år och att det vapnet nu plötsligt plockats upp ur en byrålåda och överlämnats till PU.
Nej, då hamnar vi nog trots allt i Sverige. Jag vet att några nu genast drar slutsatsen att vapnet hittats hos SE men något sådant direktverkande samband finns naturligtvis inte.
En svensk gärningsman kan vara någon helt annan trots att SE befann sig på mordplatsen. Där fanns även gärningsmannen om man nu ska vara lite petig vilket man nog måste vara i det här läget.
Vapnet kan ha hittats någonstans i CA:s gömmor. Det kan också visa sig att det tack vare modern teknik gått att provskjuta Mockfjärdsvapnet. Det finns som alla vet även en möjlighet att vapnet kan ha hittats hos Leif ZJ i Spånga eller hos någon person vi faktiskt inte vet vem det är.
Ture U, Raimo R och Eino H är ett annat svenskt spår som inte bara kan avfärdas. Eino H uppvisar exempelvis stora likheter med Grandmannen. I Aftonbladets artikel 1993 beskrev polisen männen i den s k Magnumklubben/AGAG i Östersund som extrema Palmehatare som dessutom var livsfarliga.
Och så vidare.
Min poäng är inte att till varje pris säga att SE inte var gärningsmannen.
Min poäng är att det kan finnas många andra svenska män som kan vara aktuella som gärningsman. PU har väl arbetat brett och sedan landat i några spår som, enligt KP, är mer intressanta än andra.
Vi får se.