2020-06-08, 18:10
Medlem
liksom-fbs avatar
https://omniekonomi.se/nordea-pa-vag-att-hoja-bnp-prognos-fran-jattedaligt-till-mindre-daligt/a/zGa73r
Nordea på väg att höja BNP-prognos:
Nedgången i svensk ekonomi kommer inte att bli så djup som man tidigare befarat.

Nu är vi i en fas där vi får revidera upp BNP-prognoser i år
Nu ser det ut som om BNP faller med omkring 4 procent i år, snarare än de 7 procent som varit konsensus om man tittar på Riksbanken och Konjunkturinstitutet, säger han.

Dvs 4% BNP tapp för Sverige istället för de ca 7 som diskuterats tidigare.
Och långt från de 10% som en del alarmister tagit för givna.

Då skulle staten kunna minska en del av det slösande som de tänkt sig.
Sänka statens bidrag till akassan kan vara vettigt. (Facket kan ju få ta över och betala. Så kanske dom blir mindre benägna att skapa arbetslöshet).
Citera
2020-06-08, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://omniekonomi.se/nordea-pa-vag-att-hoja-bnp-prognos-fran-jattedaligt-till-mindre-daligt/a/zGa73r
Nordea på väg att höja BNP-prognos:
Nedgången i svensk ekonomi kommer inte att bli så djup som man tidigare befarat.

Nu är vi i en fas där vi får revidera upp BNP-prognoser i år
Nu ser det ut som om BNP faller med omkring 4 procent i år, snarare än de 7 procent som varit konsensus om man tittar på Riksbanken och Konjunkturinstitutet, säger han.

Dvs 4% BNP tapp för Sverige istället för de ca 7 som diskuterats tidigare.
Och långt från de 10% som en del alarmister tagit för givna.

Då skulle staten kunna minska en del av det slösande som de tänkt sig.
Sänka statens bidrag till akassan kan vara vettigt. (Facket kan ju få ta över och betala. Så kanske dom blir mindre benägna att skapa arbetslöshet).

Mycket goda nyheter och ett slag för ett öppna samhället.
Citera
2020-06-08, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
KPI är dock det bästa måttet vi har på rena prisökningar från näringslivet till hushållen.

Nominell BNP är uppmätt, så att avfärda det är att avfärda verkligheten.

Nominell BNP är ju meningslösheter. Och som sagt den skiten växer ju med den verkliga inflationen. Det betyder alltså ingenting! Det är ju real BNP som är intressant! Det verkliga värdet på Sveriges samlade produktion. Detta ger vad svenskarna kan köpa, som de behöver, efter att ha producerat.

KPI är trams eftersom det är ett prisindex. Inflation är ökningen av penningmängden och detta mäter inte KPI.
Citera
2020-06-08, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Just sålt en bostadsrätt, gick fort budgivningen klar inom 24 tim och med högre pris än förväntat blev det. Så än så länge ingen direkt påverkan av Covid-19, folk tänker nog att bo måste man göra så okey att köpa nu innan det vänder uppåt med än högre priser.

Detta var i zon 2, zon 1 är stockholm och zon 2 är övriga landet typ.

Ja att förrådsställa bostäder/hus är ett alternativ om man kan, för nån gång så vänder det. Minns att de gjorde så med hyreshus i Hammarkullen i Gbg för en massa år sedan, sen rev de väl... Sen återuppbyggde de några våningsplan... Så att förrådsställa med minimum värme typ 10 grader bör vara det mest lönsamma.
Det fanns anställda i tex Rannebergen som bara gick runt och spola avlopp och toaletter så att vattenlåsen fungera...
Alla migranter gillar att göra mängder med avkomma, så det lär behövas enorma mängder med bostäder för bidragstagarnas avkomma i en snar framtid...
Priserna i Sthlm kommer alltid vara höga pga alla vill bo där helt enkelt jag menar inte 100% men många vilket gör att i Sthlm kommer det alltid vara dyrt. Prova att bygga bort trångboddheten det går ej så länge vi inte gör flera skyskrapor vilket kommer locka fler dit.
I Malmö är det nästan tvärtom bygg en skyskrapa och ingen ville bo i den tyvärr.... Men de löste det till sist.
Citera
2020-06-08, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
Priserna i Sthlm kommer alltid vara höga pga alla vill bo där helt enkelt jag menar inte 100% men många vilket gör att i Sthlm kommer det alltid vara dyrt. Prova att bygga bort trångboddheten det går ej så länge vi inte gör flera skyskrapor vilket kommer locka fler dit.
I Malmö är det nästan tvärtom bygg en skyskrapa och ingen ville bo i den tyvärr.... Men de löste det till sist.

Varför ville ingen bo i Stockholm 1993 ?
Citera
2020-06-09, 00:49
Medlem
Playmaker1s avatar
Nej, detta är ett katastrofämne som är skapat av en aledning. Visst kommer Sverige lida mänskligt och ekonomiskt av pandemin. Men jag tror att Sverige är ett av dom länderna som klarar sig bäst. Vi är vana vid distans (lever inte hela släkter i en liten lägenhet ) och vår ekonomi bygger inte på praktisk industriverksamhet längre.
Svenska valutan har jag delade meningar om men jag tror att i slutändan är det hur väl små / medelstora och stora bolag klarar sig i corona tider.
Vi kanske får lära oss att coronatiden aldrig tar slut? jag vet inte...
Citera
2020-06-09, 14:02
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playmaker1
Nej, detta är ett katastrofämne som är skapat av en aledning. Visst kommer Sverige lida mänskligt och ekonomiskt av pandemin. Men jag tror att Sverige är ett av dom länderna som klarar sig bäst. Vi är vana vid distans (lever inte hela släkter i en liten lägenhet ) och vår ekonomi bygger inte på praktisk industriverksamhet längre.
Svenska valutan har jag delade meningar om men jag tror att i slutändan är det hur väl små / medelstora och stora bolag klarar sig i corona tider.
Vi kanske får lära oss att coronatiden aldrig tar slut? jag vet inte...

Sämsta analysen någonsin.

-Menar du att det är positivt att vår ekonomi inte längre bygger på industriverksamhet?
Hur tänkte du nu? Tycker du det går bra för låtsatsjobben inom servicesektorn.

-Det är alltså positivt att vi lever i singelhushåll?
De som kommer klara sig är de som kan hjälpas åt inom sin familj för ytterst få kommer ha arbete nästa år.

-Corona är en bluff. Läs på!
Citera
2020-06-09, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Nu är det ju inte klart än men vi tar väl en avstämning så här efter en månad

Kronan har stärkts 7% mot dollarn sedan trådstart.

OMX är upp 16% sedan trådstart.

Bostadspriser? Lite ned, lite upp.

#kämpa

Dessutom köps det mindre bostäder på sommaren, ledigheten har startat tidigare och därmed sommaruppehållet tidigare.

När coronan är över så blir det ungefär densamma igen eftersom när det kommer igång igen så är skillnaden minimal då folk bara återgår till det som var. Konkurser tas upp av konkurrenter.

Man kan ju beklaga stödpaketen som inte var snabba nog att rädda livskraftiga (men belånade) företag.
Som var stora skatteinbetalare.
Citera
2020-06-09, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Unk-Ard
Varför ville ingen bo i Stockholm 1993 ?
Kan bara tala för mig själv, Stockholm var inte så kul när man fått kids då i början av 90-talet. Var mer gemytligt i Götet så vi valde Göteborg då tant även hade sin släkt där. Det kändes mer lugnare för ungar här än Stockholm.

Men nu är väl bostadspriserna på väg neråt.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sjunkande-bostadspriser-i-corona-krisens-spar
"Fler tror på fallande priser

Fastighetsförmedlingen Erik Olsson gör varje kvartal en undersökning bland intresserade som går på visningar. Detta Erik Olsson Bostadsindex publiceras också i dag och visar att fler tror att bostadspriserna kommer att gå ner under det kommande året.

Johan Nordenfelt, informationschef på Erik Olsson fastighetsförmedling säger att det är en corona-effekt: ​

– Ja absolut, framför allt de ekonomiska effekterna av pandemin. Arbetslösheten och annat."
Senast redigerad av beaver_se 2020-06-09 kl. 16:06.
Citera
2020-06-09, 16:08
Medlem
sluskjohans avatar
Är det någon som har en aning eller kvalificerad gissning hur länge detta kan pågå samt läget i andra länder? Ska nämligen sälja huset nästa sommar och köpa lägenhet i Spanien. Jag kan redan se en nedgång på bostadspriser i Spanien. Här i Sverige så har 3 av mina grannar nyligen sålt i Corona krisen och fått en bit över vad begärt pris.
Kan jag ha sån tur att bostadsmarknaden ser normal ut i Sverige nästa sommar samtidigt som bostadspriserna är låg i Spanien? Skulle vara väldigt trevligt för mig om det blev så. Bor i Norrland om det har någon betydelse.
Citera
2020-06-09, 16:54
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Dessutom köps det mindre bostäder på sommaren, ledigheten har startat tidigare och därmed sommaruppehållet tidigare.

När coronan är över så blir det ungefär densamma igen eftersom när det kommer igång igen så är skillnaden minimal då folk bara återgår till det som var. Konkurser tas upp av konkurrenter.

Man kan ju beklaga stödpaketen som inte var snabba nog att rädda livskraftiga (men belånade) företag.
Som var stora skatteinbetalare.

Varför skulle de sålda bostäderna vara mindre under sommaren?
Jag skulle tro att lägenheternas storlek är densamma oavsett årstid.
Citera
2020-06-09, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Varför skulle de sålda bostäderna vara mindre under sommaren?
Jag skulle tro att lägenheternas storlek är densamma oavsett årstid.

Bara för dig som behöver ett förtydligande, antal bostäder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in