2020-06-07, 10:52
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du tror blint på nyhetsbyråer då.

Alternativt är det Olle Holmgren på SEB som du tror blint på för det är honom som AFP citerar.

Jag tror definitivt mer på Olle Holmgren/AFP än dig i alla fall.
Citera
2020-06-07, 10:52
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
du och jag pratar om priset.

personen i fråga påstod att många avvaktar varav jag endast påpekade att det är rekordutbud och nu lägger du dig i? Vem är det som är desperat som går in i inlägg den andre skriver med andra och försöker leta fel? Skaffa ett liv nolla.

Ja vad har utbudet enligt dig för relevans? Du hävdar ju i den andra tråden att det inte alls påverkar priset.

Du verkar vara lite instabil, hur mår du egentligen, jobbigt att inte ha en bostad?
Citera
2020-06-07, 11:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Frågan är vem litar du på blint?
Nej det är inte frågan. Nu försöker du som vanligt smita undan när du toktrampat i klaveret.

Citat:
Varenda källa man hänvisar till som gör OBJEKTIVA analyser sågas här.
Det är faktiskt en sak som du har lite rätt i.
Jag citerar vanligen mätdata och det brukar folk avfärda på de mest bisarra sätt.

En del går tom så långt att säga att jag har fel när jag refererar till mätdata från verkligheten.

Men jag ser inte riktigt varför du drar upp det här. Menar du att AFP alltid är objektiv.
Eller varför skulle du annars börja yra om "OBJEKTIVA analyser"?

Citat:
Jaha så varför ska man inte lita på riskbanken nu eller SEB?
Det är ju ditt beslut. Det måste du ta ansvar för.

Men om du menar att Olle Holmgren har gjort en "OBJEKTIV analys" så skulle du kunna få redogöra för den.
För du har väl gått igenom den ordentligt så att du vet att den är rätt gjord.

Det är väl inte så att du inte har den blekaste aning och bara blint drar fram ett citat som du tycker verkar ge stöd för din föreställning.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag tror definitivt mer på Olle Holmgren/AFP än dig i alla fall.
Tron är stark hos Haddock93.

Citat:
och försöker leta fel? Skaffa ett liv nolla.
Det är inte riktigt så att man behöver leta när det gäller dina inlägg.
Citera
2020-06-07, 11:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Haha du var något före, ja jag har också propagerat för att ekonomin inte kommer klara sig särskilt bättre än andra länders även fast vi hållit öppet.

Jag blev lynchad av Tegnell fanatiker när jag skrev om detta för x antal månader sedan.
Det har varit ganska mycket restriktioner här. Skillnaden är inte så stort som folk fantiserar om.

Därav att det knappt varit några passagerare i flyget. Och att hotellrummen stått tomma.
Det är ingen nämnvärd skillnad här mot i andra länder.

Det som skett som Tegnell-hatarna fått tokspel av är att det suttit några och druckit öl på uteserveringar. Det har antagligen inte skett i länder med hårdare nedstängning. Men det har inte någon nämnvärd påverkan på BNP.

Du och kajusi håller er på slagordsnivå. Men världen, i det här fallet, är inte binär. Det handlar om gradskillnader.

Jag har visat skillnaden mellan olika länder. Tror det var i den här tråden. Sverige kommer ut i topp.

Sedan är BNP för 2020 en sak. Hur stora skador staten gjort på näringslivet är en annan.
Där har vi inte facit eller ens prognoser än.
Citera
2020-06-07, 11:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det har varit ganska mycket restriktioner här. Skillnaden är inte så stort som folk fantiserar om.

Därav att det knappt varit några passagerare i flyget. Och att hotellrummen stått tomma.
Det är ingen nämnvärd skillnad här mot i andra länder.

Det som skett som Tegnell-hatarna fått tokspel av är att det suttit några och druckit öl på uteserveringar. Det har antagligen inte skett i länder med hårdare nedstängning. Men det har inte någon nämnvärd påverkan på BNP.

Du och kajusi håller er på slagordsnivå. Men världen, i det här fallet, är inte binär. Det handlar om gradskillnader.

Jag har visat skillnaden mellan olika länder. Tror det var i den här tråden. Sverige kommer ut i topp.

Sedan är BNP för 2020 en sak. Hur stora skador staten gjort på näringslivet är en annan.
Där har vi inte facit eller ens prognoser än.
https://omniekonomi.se/kinas-handelsoverskott-nar-hogsta-nivan-sedan-1981/a/BRglQe
Här kan vi se att Kinas import minskade med 16,7% på årsbasis. En väldigt drastisk minskning.

Och det borde gå att inse att detta drabbar svenska exportföretag. Vilket sänker vår BNP.
Och detta är inte kopplat till svenska restriktioner.
Citera
2020-06-07, 16:53
Medlem
Citat:
Det finns tydlig statistik på att priserna gått ner ett par procent.

Många avvaktar? Det är rekordutbud.

Sedan finns det alltid lägenheter som slår rekord, hur är undantaget relevant?

Knip käft nu dumjävel. Yttra dig inte ens. Bespara oss din låga intelligens.

Det har inte gått ner en enda jävla procent i Sthlm din tönt. Det har till och med gått upp.
Citera
2020-06-07, 20:15
Medlem
groovesnuss avatar
Nu är det ju inte klart än men vi tar väl en avstämning så här efter en månad

Kronan har stärkts 7% mot dollarn sedan trådstart.

OMX är upp 16% sedan trådstart.

Bostadspriser? Lite ned, lite upp.

#kämpa
Citera
2020-06-08, 13:33
Medlem
0ldMans avatar
7800 nya arbetslösa på 1 vecka...bullish för bostäder?
Citera
2020-06-08, 13:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
7800 nya arbetslösa på 1 vecka...bullish för bostäder?

Nope... Kommer gå fortsatt ner innan det vänder. Det här kommer tyvärr att ta några år att få rätsida på även om börsen är överoptimistisk.

I höst blir det lägre priser, men det gör inget sålänge man inte ska flytta eller inte har råd att bo kvar.
Citera
2020-06-08, 14:03
Bannlyst
Citat:
Jag citerar vanligen mätdata och det brukar folk avfärda på de mest bisarra sätt

Inte bisarrt alls att avfärda KPI som inflationsmått. Därmed är BNP-siffrorna trams de också.

Jag vill ha tillväxt i en svensk ekonomi som kännetecknas av verklig deflation. Inga konstigheter alls.

Vad tycker du tillväxt är, liksom-fb?
Citera
2020-06-08, 18:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Inte bisarrt alls att avfärda KPI som inflationsmått. Därmed är BNP-siffrorna trams de också.
KPI är dock det bästa måttet vi har på rena prisökningar från näringslivet till hushållen.

Nominell BNP är uppmätt, så att avfärda det är att avfärda verkligheten.
BNP i fasta priser är uppmätt BNP justerad med uppmätta prishöjningar, så det är synnerligen starkt kopplat till verkligheten.

Citat:
Jag vill ha tillväxt i en svensk ekonomi som kännetecknas av verklig deflation. Inga konstigheter alls.
Deflation är i sig inte kopplat till tillväxt. De har inte med varandra att göra.

Citat:
Vad tycker du tillväxt är, liksom-fb?
Vad jag tycker är helt ovidkommande.

Tillväxt i dessa sammanhang är:
* ökning i BNP i fasta priser
eller
* ökning i BNP/capita i fasta priser.
Där den sista är mer relevant att beakta.
Citera
2020-06-08, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Nu är det ju inte klart än men vi tar väl en avstämning så här efter en månad

Kronan har stärkts 7% mot dollarn sedan trådstart.

OMX är upp 16% sedan trådstart.

Bostadspriser? Lite ned, lite upp.

#kämpa

Kronan är jag mest överraskad över. Med Flashback-logik har alltså bostäderna de senaste månaderna ökat med 7%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in