2020-06-08, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Om mordvapnet ska kunna kopplas till någon så måste det ha hittats på ett sätt som undanröjer alla tvivel. För att ge ett helt spekulativt exempel: Sydafrika har hittat vapnet och levererat det till Palmeutredningen. Då kan man utesluta Pettersson, Engström, Andersson, med flera.

Onekligen väldigt spännande!

Om man gör en snabb tidslinje, i Aftonbladets artikel antyds att vapnet som visade sig vara mordvapnet lämnades in för analys hösten/vintern 2017. I oktober 2017 publiceras uppgifterna om att KP begärt utdrag från MUST. Om detta kommenterar Wall:

Citat:
Bland annat finns spår om radiotrafik kring platsen där Palme sköts, och Wall säger det skulle kunna finnas uppgifter om det hos Must.

– Det skulle kunna bli ett genombrott i utredningen. Det finns uppgifter om radiotrafik under mordnatten, folk som har observerats kring platsen med radiokommunikationsutrustning. Det kan ju vara så att must sitter på uppgifter om vilken radiotrafik som fanns den natten, det skulle kunna vara ett stort steg framåt.

Kan uppgifterna som man fick från MUST ha lett till ett genombrott i utredningen som gjorde att man hittade mordvapnet?

Så här skriver sedan KP i ett mejl till BW september 2018:

Citat:
Krister Petersson skriver vidare:

”Som säkerligen torde vara bekant för dig, så florerar ett antal tips eller spår i Palmeutredningen. Det rör sig om allt från teorier om ’ensamma galningar’ till kurdspår, Indien, Iran och Sydafrika. Ett namn som ofta dykt upp – i alla fall i den offentliga debatten – är ditt. Då i samband med kontakter med Sydafrika. Det vore bra att försöka få din version av dessa uppgifter för att kunna avfärda eller bekräfta exempelvis sydafrikanska intressen i mordet.”

Något som talar emot att det är Sydafrika är hans uttalande lite längre ner i samma artikel:

Citat:
– Eftersom vi inte sitter med facit på hand kan jag inte avfärda något på rak arm. Men jag har inte skickat ner utredare till Sydafrika, så hett har det inte varit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Den som hittat revolvern ska ha medalj. Vilken grej.

Ett upphittat mordvapen minskar sannolikheten för sydafrikansk inblandning, anser jag.

Han/hon tar nog hellre 50 Mille än en medalj.

Gärna medalj..men först rejäl pension..:-)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Då är frågan vilken/vilka personer som vapnet kopplar till.
Det man från pressen vill antyda är väl att det är ett SE vapen.

Det är nog förhastat. Bara att vänta och se.
Citera
2020-06-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Wow! Då blir det substans, undrar om de haft mordvapnet sen förra året med tanke på att KP mer eller mindre lovat att han ska lösa mordet ända sen 2019.

Edit: såg nu att det står i artikeln att de haft mordvapnet sen februari 2018.

Lite långsökt men dog inte Stig Engströms bror ungefär då? Kanske han förfogade vapnet, eller att det var gömt där. Hette han Per?
Citera
2020-06-08, 20:57
Medlem
HarryScheinens avatar
Väldigt otippat och väldigt positivt att André Pops gjorde sig så bra i det nyligen publicerade Veckans Brott-special. Man blev nästan lite Björn Ranelid-euforisk över hur bra han faktiskt var. Vem vet, kanske blir han den nya Hasse Aro.
Citera
2020-06-08, 20:58
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Om mordvapnet ska kunna kopplas till någon så måste det ha hittats på ett sätt som undanröjer alla tvivel. För att ge ett helt spekulativt exempel: Sydafrika har hittat vapnet och levererat det till Palmeutredningen. Då kan man utesluta Pettersson, Engström, Andersson, med flera.

Onekligen väldigt spännande!
Ja, har man hittat mordvapnet så är det en sensation och jag har haft fel.

Jag litar dock inte på inte på Juholts talskrivare Suhonen.

Om det nu var en sydafrikansk operation, har man då hittat mordvapnet i sverige?
Spänningen stiger minst sagt.
Citera
2020-06-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Väldigt otippat och väldigt positivt att André Pops gjorde sig så bra i det nyligen publicerade Veckans Brott-special. Man blev nästan lite Björn Ranelid-euforisk över hur bra han faktiskt var. Vem vet, kanske blir han den nya Hasse Aro.

Ja, man blev ju positivt överraskad av att inte Marit Björgen dök upp någon gång under sändningen.
Citera
2020-06-08, 21:00
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Sant..vad jag egentligen menar är att vapnet inte är förstört.
Det är uppseendeväckande minst sagt.
Åtminstone dumpat i sjö eller något sådant.
Ja det är verkligen uppseendeväckande. Detta talar starkt mot att det skulle vara ett konspirationsmord utfört av proffs! Man skulle kunna uttrycka det så starkt att det är ett bevis för att det är ett amatörjobb.
Citera
2020-06-08, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Googla man om palmemordet "senaste timmen" vad dyker det upp för namn då, jo
Åke J. Ek – Wikipedia

Skulle det alltså vara denne gamle nazist och medlem i det hemliga "stay behind"-nätverket Sveaborg som låg bakom mordet? Och med Skandiamannen som mördaren? (Ek var ju sextio vid tiden för mordet och kan knappast ha hållit i vapnet).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Om det nu var en sydafrikansk operation, har man då hittat mordvapnet i sverige?

Även om det här var långt innan jag föddes så känns det som det alltid varit en del av bakgrunden i mitt och många svenskars liv. Skönt att få slut på skiten, och intressant att se vad som händer sen
Citera
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Har man hittat vapnet så är det bevis för ett amatörjobb.
Citera
2020-06-08, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Har man hittat vapnet så är det bevis för ett amatörjobb.

Ja det är mycket som tyder på amatörjobb. En hitman hade sannolikt satt ett till skott i Palme för att vara på säkra sidan, det hade inte tagit många extra sekunder. Och Lisbeth hade varit död i samma veva. Amatörmässigt alltihopa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in