2020-06-08, 18:59
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Mårten har ju ändå varit öppen med att Grandmannen han såg liknar SE. Så om SE nu läggs fram med någon bindande teknisk bevisning tror jag inte han skulle ha något problem att medverka i ett program kring det.

Innan var han säker på att han liknade CP. Likheterna mellan CP och SE är ungefär lika stora som mellan Helan och Halvan.
Citera
2020-06-08, 19:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Inte Sydafrika, inte SE, inte PKK varianter, inte CA.

Det står nog ganska klart nu att det som framförs där inte är hållbart i juridisk mening.

Så vad är det som presenteras som går under radarn?

Vadå "står nog ganska klart nu att det som framförs där inte är hållbart i juridisk mening"? Det är KP som sitter på bevisen, vi har inga bevis mot någon alls.
Citera
2020-06-08, 19:13
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Det var det jag försökte få fram, om det hade varit så vanligt så hade vittnena inte reagerat som de gjorde. Många lägger märke till personen eftersom den bär på en walkie talkie.

För det andra så är observationerna inte spridda över hela stan utan just i området och vid tidpunkten där man kan tänka att en mordpatrull kan tänkas ha stationerat ut agenter för att täcka och hålla uppsikt över makarnas rörelser.

Läs listan på observationerna i artikeln jag länkar till.

Men förstår din poäng och håller med om att ju fler WT som rörde sig i stan generellt desto mindre misstänkt blir antalet WT-observationer under mordkvällen.
Nej då missförstod du min poäng. Poängen är att man måste jämföra med andra tidpunkter då inte någon statsminister har blivit mördad för att veta om det var fler WT i rörelse den dan än t ex samma datum året innan eller efter.
När det gick ut i media att Palme mördats frågade säkert polisen efter iakttagelser hos allmänheten. Folk började tänka efter och kom och tänka på den där mannen som talade i WT.
Dessutom funderar jag på listan på WT-iakttagelser som du länkade. Hur heltäckande och neutral är den? Såg att den tagits från diverse författare, som ofta har en agenda/teori.
Det kan vara så att de iakttagelser som redovisas är de som gjorts i närheten av mordplatsen, vid Palmes bostad och däremellan. Allt annat har lämnats därhän. Vilket gör att man får intrycket att WT-trafiken varit mer förekommande i detta område. Men detta kan vara en felaktig bild. Kanske rapporterades iakttagelser lika mycket från hela stan, men bara de som passat in i bilden har redogjorts för i böcker och annat.
Jag tror man ska vara mycket kritisk här.
Citera
2020-06-08, 19:14
Medlem
elysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Sydafrika är närmast omöjligt att bevisa,särskilt som den omtalade dossiern lämnas över i Mars..en månad efter KPs uttalande om att PU har en lösning på MOP.Vidare har klara nyckelpersoner inte ens kontaktats enligt egna utsagor.Nej,Sydafrika är det knappast..
Kan också ha rört sig om slutakten i en förhandling där vi av SA erbjudits vad man nu har av dokument vi iofs redan känt till per journalistik, och/men, där SA ev (enligt Guardian?) velat villkora ett överlämnande, få till amnesti a la sanningskommissionen?
Citera
2020-06-08, 19:17
Medlem
FurirRevaers avatar
WT var inte särskilt vanliga bland folk på stan vid den här tiden. Ville folk ringa använde man telefonkiosker som var mycket mer förekommande än idag. Eller så lånade man telefon av någon restaurangägare, kafé eller tobaksaffär. De flesta hade en telefon särskilt för sina kunder. T ex fanns en grekisk restaurang i närheten av mordplatsen vars telefon användes för allehanda skumma affärer. Enligt polisspanare var detta en av Stockholms mest avlyssnade telefoner...

De enda som hade radio eller telefon i bilen var utryckningsfordon, polis, taxi, en del företagare. Så att Leif L hade mobiltelefon i sin Cheva var högst ovanligt på den tiden. Att någon gick och pratade i WT, ännu mer ovanligt.
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Nej, jag vet ingenting om detta. Men jag menar att om man för fram detta med wt-trafiken i sthlm dagen för mordet som något uppseendeväckande som måste utredas, så bör detta först ha ställts i relation till hur vanligt det var vid denna tid att folk använde wt ute på stan. Det verkar ju som att många i tråden anser att wt-trafiken under aktuell dag var extraordinärt stor. Och därför antar att den hade något med mordet att göra. Men om man bara antagit detta utan undersökning kan det ju faktiskt vara så att wt-folket var en helt ordinär företeelse. Att bara anta att wt-trafiken var något långt utöver det normala och utförd av "Mystiska män" uppfattar jag då som byggt på tomma oreflekterade fördomar.
Folk som höll på med skumma saker på den tiden och ville ha snabb kontakt med varandra använde förslagsvis wt eftersom mobiler inte fanns. Om det var folk i trakterna som höll på med illegal verksamhet ville de kanske inte anmäla sig till polisen. Jag tänker mig alltså att wt var ganska vanligt förekommande på den tiden i olika sammanhang i brist på mobiltelefonen som kom ett par år senare.
Citera
2020-06-08, 19:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
"a tall man came up behind Palme and fired two shots"

Ehh. När räknas man som lång egentligen?

Man kan undra när man är kort också. SE är tydligen "very short", med sina 182cm
Citera
2020-06-08, 19:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
I mitt tycke känns Theutenbergs teori som en sorts vidare utveckling av Hans Holmers och Ebbe Carlssons PKK-spår.

Kan Theutenberg, Holmer och Ebbe Carlsson använda samma ursprungskälla?

"SOVJETUNIONEN/KGB STYRDE MORDET PÅ OLOF PALME – I MEDVERKAN
MED IRAN / ”SOVJET-KURDER” – UTLÖST AV PALMES MEDVERKAN I
BOFORS VAPENAFFÄRER – PALME ALLTMER ETT MILITÄRT /STRATEGISKT
PROBLEM FÖR SOVJETUNIONEN
”Källa Mats” om mötet i Damaskus hösten 1985 och om ”Sovjet- KGB-Kurd-
Lxxx-spåret”
Det är i ”Källan Mats” som bevisen finns om det som sagts här ovan."

https://theutenberg.wordpress.com/6-lankar/

Det är närmast en kopia . Även Ebbe Carlsson talade om Damaskus-mötet och att PKK gick Irans och KGBs ärenden. Även EC talade om kurden Latif som gärningsman. Det är tankeväckande att Bo Json Theutenberg torgför samma spår som EC och Hans Holmer gick till botten med. Vad vi hittills sett av indiciekedjan så är den lika svag nu som 1986-88 .

BjT talar om hur sovjettillgångar som Pierre Schori Och Bernt Carlsson finns runt Olof Palme. Detta har bekräftats av Oleg Gordijevskij som får anses suttit på första parkett när det gäller att ha koll på KGBs olika medlöpare. Samtidigt umgås HH/EC som jagar kurdiska KGB-agenter med en annan utpekad sovjettillgång , Sverker Åström. Brittiska SIS ville inte ge uppgifter till HH när han var SÄPO-bas, han sågs som för östvänlig.

BjT betonar med emfas att OP absolut inte var en KGB-tillgång utan trogen 1963års uppgörelse med NATO. Yvig i sin USA-kritik men aldrig sviktande ang svenska vitala säkerhetsintressen. Tesen är Att det sovjetvänliga Entouraget infiltrerat den svenska samhällsapparaten. PS beredvillighet att ge bort delar av den vita zonen blir ett av bevisen för detta.

Samtidigt pekar PKK/KGB jägarna HH/EC ut PG Näss som Sovjettillgång. Detta ter sig närmast otroligt då PGN sett till att inte mindre än 19 östliga underrättelseofficerare utvisats från Sverige. Ännu fler svenska agenter in spe har genom PGN och ryssrotelns försorg hindrats från värvning av KGB/GRU.

Här visar sig spegellandet på allvar . BjT kan ha rätt om PS/BC som Sovjettillgångar men ändå ha fel ang vem som legat bakom MOP. För att lösa detta dåd måste vi ovillkorligen ner på Sveavägen. Och den enda kurdliknande person som setts runt mordplatsen är Wiklunds man som spanar norrut på Sveavägens från dess västra trottoar. Ett ganska tunnt material att få ihop en mordkonspiration ifrån.
Citera
2020-06-08, 19:21
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
WT var inte särskilt vanliga bland folk på stan vid den här tiden. Ville folk ringa använde man telefonkiosker som var mycket mer förekommande än idag. Eller så lånade man telefon av någon restaurangägare, kafé eller tobaksaffär. De flesta hade en telefon särskilt för sina kunder. T ex fanns en grekisk restaurang i närheten av mordplatsen vars telefon användes för allehanda skumma affärer. Enligt polisspanare var detta en av Stockholms mest avlyssnade telefoner...

De enda som hade radio eller telefon i bilen var utryckningsfordon, polis, taxi, en del företagare. Så att Leif L hade mobiltelefon i sin Cheva var högst ovanligt på den tiden. Att någon gick och pratade i WT, ännu mer ovanligt.
Jag hänvisar till mitt svar till clandeztino. (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2020-06-08, 19:23
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Mårten har ju ändå varit öppen med att Grandmannen han såg liknar SE. Så om SE nu läggs fram med någon bindande teknisk bevisning tror jag inte han skulle ha något problem att medverka i ett program kring det.

Ännu enklare vore att den fantombild som Mårten Palme gjorde dagarna efter MOP offentliggörs.
Citera
2020-06-08, 19:26
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ännu enklare vore att den fantombild som Mårten Palme gjorde dagarna efter MOP offentliggörs.
Kanske på onsdag?
Citera
2020-06-08, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Nej då missförstod du min poäng. Poängen är att man måste jämföra med andra tidpunkter då inte någon statsminister har blivit mördad för att veta om det var fler WT i rörelse den dan än t ex samma datum året innan eller efter.
När det gick ut i media att Palme mördats frågade säkert polisen efter iakttagelser hos allmänheten. Folk började tänka efter och kom och tänka på den där mannen som talade i WT.
Dessutom funderar jag på listan på WT-iakttagelser som du länkade. Hur heltäckande och neutral är den? Såg att den tagits från diverse författare, som ofta har en agenda/teori.
Det kan vara så att de iakttagelser som redovisas är de som gjorts i närheten av mordplatsen, vid Palmes bostad och däremellan. Allt annat har lämnats därhän. Vilket gör att man får intrycket att WT-trafiken varit mer förekommande i detta område. Men detta kan vara en felaktig bild. Kanske rapporterades iakttagelser lika mycket från hela stan, men bara de som passat in i bilden har redogjorts för i böcker och annat.
Jag tror man ska vara mycket kritisk här.

Bra poäng och det är alltid bra att vara källkritisk, säger inte emot. Sammanställningen kan såklart vara vinklad av anledningarna som du anför men samtidigt ska ingen observation ha gjorts av WT under tiden som filmen pågick. Det är ändå lite märkligt om man förklarar (som många har gjort) att den frekventa WT-aktiviteten förklaras med att tex Barbro-gruppen är ute på narkotika-spaning?

Jag kanske missförstår dig men du kanske missförstår mig också, för om man läser de specifika vittnesmålen om WT så säger ju bland annat ett vittne sig vara säker på sin observation eftersom han kommenterade till sin kompis att personen hade en WT. Det är det jag menar med att om det hade varit vanligt förekommande med WT så hade inte denna kommentar gjorts. Andra vittnesmål lägger specifikt märke till WT:n och kommer ihåg vittnesmålet just därför att de reagerade på WT:n. Underförstått att detta inte var en vanlig observation.
Senast redigerad av clandeztino 2020-06-08 kl. 19:29.
Citera
2020-06-08, 19:28
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Innan var han säker på att han liknade CP. Likheterna mellan CP och SE är ungefär lika stora som mellan Helan och Halvan.
Han sympatiserade med sin mor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in